Kuljetusliike A Nieminen: Puutavaranajoa tehokkaalla ja tyylikkäällä yhdistelmällä

13.10.2019 17.01

anssi1.jpg

Kuljetusliike A Nieminen Ky:n näyttävät musta-siniset puutavara-autot ovat tuttu näky eteläisen Suomen maanteillä. Läyliäläisen Niemisen suvussa ajetaankin puuta jo viidennessä polvessa.

(kuva yllä: Kuljetusliike A Niemisen tyylikäs yhdistelmä kuormanteossa Rajamäellä, mistä kyytiin otettiin lumppitukki kuorma energiapuuta.)

- Pappani Antti Niemisen isä Väinö-Ahti aloitti kuljetusyrittämisen sotien jälkeen 1947 Ford Thamesilla - siihen aikaan ajettiin mm. polttopuuta Lopelta Helsinkiin. Isäni Asko jatkoi savottaa veljensä Aimon ja siskonsa Seijan kanssa. Itse olen ollut puunajossa nuoresta saakka ja vastannut kuljetustoiminnastamme jo vuosikymmenen ajan. Yrittäjävastuuta ollaan siirtämässä pikku hiljaa enemmän minulle ja kun 5-vuotias poikani Aleksi on kaikki vapaa- ajat mukana keikoilla, voidaan puhua jo viidennen polven puunajosta vielä kun tyttäreni Aada 2 v. osoittaa hänkin jo mielenkiintoa autoja kohtaan, kertoilee Anssi Nieminen.

anssi2.jpg

(kuva: Anssi Niemisen poika Aleksi 5 v. on jo osaava apumies puunajossa. Puuta ajetaan Niemisen suvussa jo viidennessä sukupolvessa.)

Volvoon luotettu vuodesta 1960 lähtien

Kuljetusliike A Niemisellä on tällä hetkellä ajossa kolme Volvo -puutavarayhdistelmää.

- Paappa osti ensimmäisen uuden Volvo 485:n vuonna 1960 ja siitä lähtien meillä on ollut oikeastaan aina Volvoja. Tämän hetkinen kalusto koostuu reilun vuoden ikäisestä FH 16 750 -mallista, mikä on minun aikana ensimmäinen ihan uutena ostettu, auto sekä FH 16 600:sta ja FH 13 520:sta. Volvo on luotettava hyvä puutavara-auto ja erittäin tärkeässä roolissa merkkivalinnassa on HF-Autohuollon palvelut Riihimäellä missä palvelu todella toimii, Nieminen kehuu.

anssi3.jpg

(kuva: KESLA 2112T on väkivahva nosturi tarjoten yli 10 metrin ulottuvuuden. Hydrauliletkut ja -putket kulkee suojassa puomin sisällä.)

Lyhyttä siirtoa

Uusimman, näyttäväksi työkaluksi rakennetun ilmajousitetun Volvon mittarissa oli heinäkuun puolivälissä 142 000 kilometriä. 

- Meillä keskiajomatka on vain reilu 60 kilometriä. Kuormat kulkevat pääasiassa Riihimäelle, Vierumäelle ja Kirkniemeen - kuskaamme paljon sellupuuta myös junaan ja välillä operoimme pääkaupunkiseudun city-olosuhteissakin. Kesällä aikaan ajetaan runsaasti energiapuuta mikä pitää kaluston hyvin liikkeellä lomienkin aikaan. Tärkein asiakkaamme on Versowood ja lisäksi ajetaan Kuljetus Tero Sallisen alaisuudessa MHY Kanta-Hämeelle sekä UPM:lle Hämeen Puurahdin alla, kertoilee Nieminen. 

anssi4.jpg

(kuva: Yhdistelmässä on valoja vähintään riittävästi. Kongan Konepaja räätälöi valoratkaisut nosturiin, autoon ja kärryyn toiveiden mukaisesti.)

Toimivaa tekniikkaa

Niemisen uusi 8x4 trippeli alustainen Volvo on toiminut loistavasti: 

- Moottori on pirun sitkeä ja polttoaineenkulutuskin ruudussaan ottaen huomioon me-pa ajojen suuren määrän sekä lyhyet siirrot. Ja nyt kun I-Shift vaihdeautomatiikassa on kaksi ryömintävaihdetta, lähtee Volvo pinolta nätisti oli sitten renkaiden alla mitä tahansa niin aina pyörät pyörii. Autossa on myös älykäs I-See -vakionopeudensäädin, mikä tunnistaa tienpinnan korkeusvaihtelut ja osaa mukauttaa kuorma-auton vakionopeudensäätimen, vaihteiston ja muun voimansiirtolinjan toiminnan maaston muotoihin sopivaksi. Se osaa mm. löysätä oikeassa kohtaa kaasua mikä näkyy suoraan kulutuksessa. Ja digipiirturitiedot auto lähettää automaattisesti huollolle tallennettavaksi mikä vähentää omaa toimistotyötä.

anssi9.jpg(kuva: Rosteriosat ovat Custom Partsin käsialaa. Myös Kongan etusermissä on valoja joka puolella.)

Räätälöidyt päällerakenteet

Tuoreimmassa Volvossa on 4,9 metrin akseliväli ja kuormatila on saatu venytettyä 7,05 metriseksi normaalia pidemmällä peräylityksellä. Perässä kulkee 12 metriä pitkä 5-akselinen Närkö -perävaunu ilmajousilla, mihin sopii nätisti neljä kolmosnippua. Kyseessä on jo Niemisten neljäs närpiöläinen puuvaunu peräjälkeen, joista kolme on ostettu uutena Kongan Konepajalta.

anssi10.jpg

(kuva: Exten ilmatoimiset automaattikiristimet helpottavat sidontatyötä ja takaavat turvallisuuden.)

- Päällerakentamisestakin vastannut Konga räätälöi meille nosturitelineen, mikä mahdollistaa pitkän kuormatilan ja on järeää tekoa sillä kuormaamme todella paljon. Kongan teräksinen runkorakenne on lujarakenteinen ja etusermi tehtiin juuri toiveidemme mukaisesti valoineen kaikkineen. Pankkoina on teräksiset ForestKingit musta-siniseen väriteemaamme istuvana ja Exten ilmatoimiset kiristimet koko putkessa ovat ehdoton turvallisuusvaruste, sanoo Nieminen.

Kotimainen KESLA tehty kovaan mättöön

Kuljetusliike A Niemisen tuorein investointi kuljetuskalustoon on juhannuksen 2019 jälkeen käyttöön otettu uusi KESLA 2112T -ohjaamonosturi Tamtronin vaa´alla varustettuna, mistä kaupat tehtiin luottotoimittaja Kongan Konepajan Jarkko Kongan kanssa. Muissa autoissa on myös Keslat malliltaan 2112T ja 2010.

anssi8.jpg(kuva: Tamtronin vaaka on tunnetusti tarkkka ja toimiva. Syksyn aikana nykyinen vaaka vaihtuu uusimpaan langattomaan venymäliuskariipuke malliin.)

- Meillä oli joskus aikanaan yksi käytetty KESLA ja ensimmäinen uusi tuli vuonna 2015 jonka jälkeen olemme pysyneet merkissä. Aloitin kuormanteon avonosturilla ja hyttikoneisiin siirryimme 2010. Tässä uudessa KESLAssa on aivan loistavan viihtyisä tilava ohjaamo minkä varustelutaso ilmastointeineen on luxusta. Autossa on 2-piirinen hydrauliikka Rexrothin pumpuilla ja nosturi on 2-vipuinen. Seuraan mielenkiinnolla tekniikan kehitystä ja kokeilin yhden päivän ajan Hiabin HiVision -ohjauksella varustettua nosturia mestarikuormaaja Kai Sirénin opastuksella. Kyllä laseilla kuormaamiseenkin varmaan tottuu ja se on tulevaisuutta mutta vielä luotamme perinteisempään nosturiteknologiaan, pohtii Nieminen.

anssi7.jpg(kuva: - KESLAn uudessa ohjaamossa viihtyy ja ergonomia on huippuluokkaa, toteavat Niemiset.)

Kuten jo aiemmin kävi selväksi, Niemisen autoissa nosturit saavat paljon liikuntaa.

- Ajoin itse viime vuonna puuta yli 60 000 mottia joista vielä purin nosturilla varmaan jotain 85 prosenttia. Nosturin tulee olla vahva ja ripeäliikkeinen, mikä kestää mättämistä. Meidän käytössä KESLA on näyttänyt kyntensä ja myös kotimaisuus painaa vaakakupissa investointi- päätöksiä mietittäessä. Kun tedas on lähellä ja Kogan palvelu timanttista luokkaa, pelaa vara- osapalvelukin saumattomasti. Kerrankin kun junanlastauksessa meni ohjaamosta takaikkuna, niin soitin Kongalle aamupäivällä kymmenen aikaan ja minulla oli uusi lasi kädessä seuraavana aamuna kahdeksalta, kertoo Nie- minen.

Kouraksi uusimpaan nosturiin valittiin ruotsalainen  HSP Gripen 055, mikä on vakuuttanut jo vanhemmassakin nosturissa:

- Olin edelliskesänä Mittia messuilla ja totesin V-kärkisen Gripenin järkevän malliseksi. Se menee hyvin pinoon ja sillä saa siistin pyöreitä kourallisia myös kuitupuulla.

anssi5.jpg

(kuva: Anssi Nieminen on todennut Rengascenterin myymät Cordiant renkaat toimiviksi puunajossa. Yhdistelmässä on Alcoan kevyet taotut aluniinivanteet ja Parlokin siniset lokasuojat väriteemaan nätisti istuen.)

Näyttelytason yhdistelmä

Niemisen uusin yhdistelmä on herättänyt ihastusta maanteiden kulkijoiden keskuudessa ja myös alan ammattilaisten keskuudessa kesän rekkafestivaaleilla, missä on päästy palkinnoillekin.

- Konga toteutti toiveeni valojen suhteen ja niitä tuli yhdistelmään vähintään riittävästi päällerakenteisiin, nosturiin ja perävaunuun. Työ- ja lisävalot olen ostanut Atlokilta, rosteriosat ovat Custom Partsin valmistusta ja tyylikkään teippauksen toteutti Mainos Mestarit, listaa Nieminen yhteistyökumppaneita. 

Criminal Division

Rekkafestivaaleilla aikaa vietetään yleensä Criminal Divisionin porukan kanssa, mikä koostuu noin 50:stä kuljetusalan ammattilaisesta.

- Yhdistyksellä on aktiivista kerhotoimintaa; tarkoituksena on nostaa kuljetusalan näkyvyyttä ja arvostusta hyvällä hengellä sekä reippaalla huumorilla, sanoo Nieminen.

anssi6.jpg

(kuva: Pitkä 12-metrinen 5-akselinen Närkon siirtopankkovaunu taittuu nätisti tiukoistakin paikoista ammattimiehen käsissä. Yhdistelmän kokonaispituus on 24 metriä ja kokonaispaino 76 tonnia.)

19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »