Hakkureiden ja murskainten palosuojaus vaatii ammattitaitoa

08.10.2019 18.00

festelan12.jpg

Puumateriaalin jalostuksessa energiakäyttöön käytettävät hakkurit ja murskaimet ovat herkkiä tulipalolle joten ne tulee suojata laadukkailla hyväksytyillä sammutusjärjestelmillä. Tarkoitukseen sopivan laitteiston lisäksi niiden asennus, huolto ja tarkastaminen vaatii kokemuksen tuomaa koulutettua ammattitaitoa. 

(kuva yllä: Festelan Oy:llä on parinkymmenen vuoden kokemus hakkureiden ja murskainten luotettavasta palonsuojauksesta.)

Festelan Oy:n Jarno Manner on asentanut sammutusjärjestelmiä hakkuri- ja murskainkalustoon pitkään.

festelan32.jpg- Sammutuslaitteiden asentamisessa, huolloissa ja määräaikaistarkastuksissa vaadittavan sertifikaatin sain vuonna 2002 ja ensimmäisen hakkuriauton palosuojasin vuonna 2005 - kyseessä oli Ylijoen Kuljetuksen Sisu missä Heinolan hakkuri. Siitä lähtien asennuksia on tehty runsaasti vuosittain, joten kokemusta on kertynyt laajasti erilaisista hakkuri- ja murskainmerkeistä sekä nissä käytettävistä kuorma-autoista, kertoo Jarmo Manner.

Autohakkurissa tulee vakuutusyhtiöiden vaatimuksen mukaan suojata kaikki moottorit, mitkä ovat käynnissä hakkuria käytettäessä. 

- Kun hakkuri ottaa voiman auton moottorista niin siihen tulee asentaa sammutusjärjestelmä ja jos hakkurissa on erillinen voimanlähde niin sen palosuojauksen lisäksi myös kuorma-auton moottoriin tulee asentaa järjestelmä sillä se pyörii nosturia käytettäessä, opastaa Manner.

festelan22.jpg

(kuva: Yritys myy ja asentaa laadukkaat automaattiset Fogmaker -sammutusjärjestelmät, joiden toiminta perustuu vesisumuun mikä jäähdyttää, tukahduttaa ja sammuttaa tulipalon tehokkaasti sekä ympäristöä säästävällä tavalla.)

Tarkka suunnittelutyö ja oikea mitoitus

Sammutusjärjestelmien asennus alkaa aina tarkalla kartoituksella ja mitoituksella:

- Moottoritilojen tilavuus mitataan mistä saadaan sammutusaineen määrän tarve. Vakuutusyhtiöiden vaatimus on 6 litraa sammutusainetta per suojattu kuutio. Hakkureissa ja murskaimissa se tarkoittaa useampien säiliöiden asennusta; aika yleinen tarve on auton moottorista voimansa ottavassa hakkurissa 48 litraa jolloin tarvitaan neljä 12 litran säiliötä. Kun suojataan sekä auton että ison hakkurin moottori tarvitaan sammutusainetta jopa yli 120 litraa. Nykyautoissa ja hakkureissa on todella vähän vapaata tilaa joten säiliöiden asennus pitää suunnitella ajatuksella. Sijoittelussa pitää ottaa huomioon mm. kuumana käyvät moottoritilat ja mahdolliset ulkoiset osumat jotka voivat vaurioittaa väärään paikkaan laitettuja säiliöitä. Sammutusaine johdetaan moottoritilaan ruos- tumattomasta teräksestä valmistettuja putkia pitkin, joita asennetaan hakkuriin kymmenestä metristä ylöspäin; lisäksi tarvitaan letkuja ja liittimiä. Putkitusten sijoittelussa ja kiinnittämisessä tulee huomioida iskujen välttämisen lisäksi tärinät, jotka saattavat rikkoa niitä. 

festelan5.jpg

(kuva: Festelan Oy:n Jarno Mannerilla on ollut sammutuslaitteiden asentamisessa, huolloissa ja määräaikaistarkastuksissa vaadittava sertifikaatti voimassa yhtäjaksoisesti vuodesta 2002: - Vaikka nykyinen lupa on voi- massa vielä vuoteen 2022 käyn taas syksyllä kurssin niin että pysyn mukana vaatimusten kehityksessä.)

Perusteellista toimintaa asiakkaan parhaaksi

Asennus vie ammattilaiselta yleensä 1-2 työpäivää: 

- Teemme asennukset joustavasti ja nopeasti tarvittaessa vaikka kenttäolosuhteissa. Kun työ on valmis järjestelmä paineistetaan ja sen toiminta testataan - samalla nähdään mm. se että myöhemmin huollettaessa käytettävät laukeamisen estävät turvaruuvit on varmasti oikein päin. Kun kaiken on todettu olevan kunnossa niin käymme aina sammutusjärjestelmän rakenteen, toiminnan ja vaadittavat huoltotoimenpiteet huolellisesti asiakkaan kanssa läpi. Lopuksi koneeseen liimataan tarrat mistä ilmenee asennuspäivä ja asentajan yhteystiedot. Lisäksi toimitamme asiakkaalle aina asennuspöytäkirjan missä koko järjestelmä on tarkkaan eritelty ja siitä ilmenee myös ajankohdat milloin järjestelmä tulee vuositarkastaa, kertoo Manner. 

festelan6.jpg

(kuva: Festelan Oy:lle on valmistunut uudet hallitilat Ikaalisiin, missä voidaan suorittaa työkoneiden ja kuorma-autojen asennukset sisätiloissa.)
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »