Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16467881 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

20.2.2020 20:00Logsetille uusia huoltopuolen yhteistyökumppaneita: Ylivakerin Diesel ja Konehuolto EikkaLue lisää »20.2.2020 10:10Uusi koko, uusia mahdollisuuksia - Nokian Tractor King -tuoteperhe laajenee uudella rengaskoollaLue lisää »19.2.2020 17:00Ponsse vahvistaa asemaansa harvesteripäämarkkinoilla esittelyssä uusi H9Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

20.2.2020 20:00Logsetille uusia huoltopuolen yhteistyökumppaneita: Ylivakerin Diesel ja Konehuolto EikkaLue lisää »20.2.2020 10:10Uusi koko, uusia mahdollisuuksia - Nokian Tractor King -tuoteperhe laajenee uudella rengaskoollaLue lisää »19.2.2020 17:00Ponsse vahvistaa asemaansa harvesteripäämarkkinoilla esittelyssä uusi H9Lue lisää »

Metsäteho: Puun korjuun ja kuljetusten päästöjen vähentämiseksi useita keinoja

05.10.2019 10:11

autokuljetus_paastot-1058x596.jpg

Metsätehon selvityksessä kartoitettiin korjuun ja kuljetusten päästöt, EU:n ja Suomen päästövähennystavoitteita sekä keinoja päästöjen vähentämiseksi. 

Kotimaisen puun korjuun, kaukokuljetuksen ja tehdasvastaanoton CO2-ekv.-päästöt vuonna 2017 olivat yhteensä 640 000 tonnia. Tästä sekä korjuu että kaukokuljetus kattoivat kumpikin 48 %, ja tehdasvastaanoton osuus oli 4 %.  

Keskeisin maantiekuljetuksia koskeva tavoite EU-tasolla on uusien raskaiden autojen CO2-päästöjen vähentäminen (vuoden 2019 tasoon verrattuna) keskimäärin 15 % vuoteen 2025 mennessä ja keskimäärin 30 % vuodesta 2030 lähtien. Suomessa tavoitellaan koko liikenteen osalta kasvihuonepäästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on myös työkoneiden energiatehokkuuden parantaminen.

Sekä kuljetusten että työkoneiden käytön osalta keskeisiä keinoja päästötavoitteiden täyttämiseksi ovat biopolttoaineiden nykyistä suurempi hyödyntäminen, vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönotto (kuljetuksissa hybridit, biokaasu, vety ja tehdasympäristössä täyssähkö), kuljetusten ja kaluston käytön tehostaminen sekä kuljettajatyön ohjausjärjestelmät. 

Selvityksen jatkotutkimustarpeena on puuhuollon kannalta potentiaalisimmiksi tunnistettujen keinojen yksityiskohtaisemmat tarkastelut (keinojen hyödynnettävyyden laajuus sekä päästö- ja kustannusvaikutukset puuhuollon kannalta tyypillisissä tilanteissa).     

Tiedotteeseen liittyvä julkaisu:

Metsätehon tuloskalvosarja 12/2019: Puun korjuun ja kuljetusten päästöjen nykytila ja vähennyskeinot

20.02.2020 20:00Logsetille uusia huoltopuolen yhteistyökumppaneita: Ylivakerin Diesel ja Konehuolto Eikka
20.02.2020 10:10Uusi koko, uusia mahdollisuuksia - Nokian Tractor King -tuoteperhe laajenee uudella rengaskoolla
19.02.2020 17:00Ponsse vahvistaa asemaansa harvesteripäämarkkinoilla esittelyssä uusi H9
19.02.2020 12:42TAVO avasi raskaan kaluston myymälän Jyväskylään
19.02.2020 9:14Proforest messut järjestetään Kalajoella 2021
19.02.2020 8:41Metsämiesten säätiö: haetun apurahan määrä 3,9 miljoonaa
19.02.2020 8:34Täysin uusi Hyundai i20 markkinoille
19.02.2020 8:23Retrorekat kokoontuvat Rekkakukkoon toukokuussa 2020
18.02.2020 15:00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2019
18.02.2020 13:09Koulutetuilla metsäkoneenkuljettajilla hyvät työllisyysmahdollisuudet

Siirry arkistoon »