Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16430923 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.2.2020 17:13Work Cars tarjoaa hyötyajoneuvot asiakkaan erityistarpeisiin tehtynäLue lisää »16.2.2020 12:11Strenx® -teräs on tärkeä osa Keslan laatuaLue lisää »16.2.2020 10:11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.700 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.2.2020 17:13Work Cars tarjoaa hyötyajoneuvot asiakkaan erityistarpeisiin tehtynäLue lisää »16.2.2020 12:11Strenx® -teräs on tärkeä osa Keslan laatuaLue lisää »16.2.2020 10:11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.700 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!Lue lisää »

Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?

30.09.2019 9:00

Talvirengastesti_2019_VVH_2.jpg

Moottorin uusimmassa numerossa 10/2019 julkaistava rengastesti paljastaa isoja eroja eri rengastyyppien välillä talviolosuhteissa. Testin taustalla on ensi kesäkuun alussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki, joka muuttaa myös talvirengassääntöjä merkittävästi.

– Jos sää tai keli sitä edellyttää, talvirenkaita on jatkossa käytettävä marraskuusta maaliskuuhun. Tämän voi tietysti tulkita niinkin, että jos keli ei sitä edellytä, niin kesärenkailla voi ajaa vuoden ympäri. Tällaiseen tulkintaan kukaan ei toivottavasti sorru. Totta kuitenkin on, että autoilijan oma rooli korostuu oikeiden renkaiden valinnassa, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen. 

Moottorin talvirengastestissä on mukana viisi rengastyyppiä, kaikki eri valmistajilta: nastarengas, pohjoismainen kitkarengas, Keski-Euroopan kitkarengas, välikelin rengas ja kesärengas. Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland -yrityksen kanssa.

– Uuden lain kynnyksellä halusimme kiinnittää testissämme huomiota nimenomaan erityyppisten renkaiden ominaisuuksiin. Mikä tahansa näistä olisi kelin niin salliessa käytettävissä uuden lain mukaan läpi talven, Parviainen kommentoi.

Testissä vertaillaan, miten renkaat pitävät jäällä, lumella sekä märällä ja kuivalla asvaltilla. Talven lumessa ja liukkaalla jäällä pohjoismaiset talvirenkaat nastoilla tai ilman pärjäsivät odotetun hyvin verrattuna muihin rengastyyppeihin.

– Yllättäviä eroja paljastui nimenomaan syksyn ja kevään märällä tai kuivalla asvaltilla. Pohjoismaisten talvirenkaiden, niin kitka- kuin nastarenkaidenkin, suoritus oli kaikkein heikoin sulalla kelillä parin plusasteen lämpötilassa, Parviainen selvittää. 

Myöskään kesärengas ei ole asvaltilla pitävin vaihtoehto, kun puhutaan nimenomaan talvikuukausista. Vaikka keli ei olisi liukas, kylmyys heikentää kesärenkaan ominaisuuksia selvästi. Parhaiten näissä olosuhteissa menestyi niin sanottu välikelin rengas. 

Testi herättääkin kysymyksen siitä, tarvitaanko syksyn ja kevään välikeleille kolmannet, paremmin pitävät renkaat. 

– Jos turvallisuus ratkaisee, rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä. Kerralla kuluu vain yksi rengassetti, joten ainakaan pidemmällä tähtäimellä lisäkuluja ei tulisi muusta kuin kolmannesta vannesarjasta, Parviainen pohtii.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

  • Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse
  • Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+
  • Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9
  • Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7
  • Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9
16.02.2020 17:13Work Cars tarjoaa hyötyajoneuvot asiakkaan erityistarpeisiin tehtynä
16.02.2020 12:11Strenx® -teräs on tärkeä osa Keslan laatua
16.02.2020 10:11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.700 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
15.02.2020 17:20Vihreästi Vaasassa - liikenteen päästöjä pienennetään uusilla teknologioilla
15.02.2020 11:00Suomi hakee EU:n rahoitustukea useille liikennehankkeille
14.02.2020 19:11Logset 8H GTE Hybrid harvesterin työnäytös Parkanossa torstaina 20.2.2020
14.02.2020 15:11Stora Enson uuden puusta rakennettavan pääkonttorin arkkitehtuurikilpailun osallistujat valittu
14.02.2020 12:20Mika Puustinen aloitti Volvo Truck Center vaihtoautopäällikkönä
14.02.2020 11:40Deleten rakennus- ja purkukoneiden huutokauppa 22.2.2020 klo 11 Ylöjärvellä
13.02.2020 15:20Energiapuun hakkuukertymä pieneni vuonna 2019

Siirry arkistoon »