Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14866220 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!Lue lisää »16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketinLue lisää »16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajeneeLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!Lue lisää »16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketinLue lisää »16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajeneeLue lisää »

Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?

30.09.2019 9:00

Talvirengastesti_2019_VVH_2.jpg

Moottorin uusimmassa numerossa 10/2019 julkaistava rengastesti paljastaa isoja eroja eri rengastyyppien välillä talviolosuhteissa. Testin taustalla on ensi kesäkuun alussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki, joka muuttaa myös talvirengassääntöjä merkittävästi.

– Jos sää tai keli sitä edellyttää, talvirenkaita on jatkossa käytettävä marraskuusta maaliskuuhun. Tämän voi tietysti tulkita niinkin, että jos keli ei sitä edellytä, niin kesärenkailla voi ajaa vuoden ympäri. Tällaiseen tulkintaan kukaan ei toivottavasti sorru. Totta kuitenkin on, että autoilijan oma rooli korostuu oikeiden renkaiden valinnassa, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen. 

Moottorin talvirengastestissä on mukana viisi rengastyyppiä, kaikki eri valmistajilta: nastarengas, pohjoismainen kitkarengas, Keski-Euroopan kitkarengas, välikelin rengas ja kesärengas. Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland -yrityksen kanssa.

– Uuden lain kynnyksellä halusimme kiinnittää testissämme huomiota nimenomaan erityyppisten renkaiden ominaisuuksiin. Mikä tahansa näistä olisi kelin niin salliessa käytettävissä uuden lain mukaan läpi talven, Parviainen kommentoi.

Testissä vertaillaan, miten renkaat pitävät jäällä, lumella sekä märällä ja kuivalla asvaltilla. Talven lumessa ja liukkaalla jäällä pohjoismaiset talvirenkaat nastoilla tai ilman pärjäsivät odotetun hyvin verrattuna muihin rengastyyppeihin.

– Yllättäviä eroja paljastui nimenomaan syksyn ja kevään märällä tai kuivalla asvaltilla. Pohjoismaisten talvirenkaiden, niin kitka- kuin nastarenkaidenkin, suoritus oli kaikkein heikoin sulalla kelillä parin plusasteen lämpötilassa, Parviainen selvittää. 

Myöskään kesärengas ei ole asvaltilla pitävin vaihtoehto, kun puhutaan nimenomaan talvikuukausista. Vaikka keli ei olisi liukas, kylmyys heikentää kesärenkaan ominaisuuksia selvästi. Parhaiten näissä olosuhteissa menestyi niin sanottu välikelin rengas. 

Testi herättääkin kysymyksen siitä, tarvitaanko syksyn ja kevään välikeleille kolmannet, paremmin pitävät renkaat. 

– Jos turvallisuus ratkaisee, rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä. Kerralla kuluu vain yksi rengassetti, joten ainakaan pidemmällä tähtäimellä lisäkuluja ei tulisi muusta kuin kolmannesta vannesarjasta, Parviainen pohtii.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

  • Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse
  • Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+
  • Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9
  • Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7
  • Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9
16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketin
16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajenee
16.10.2019 13:33Starttiboosterilla pakkasia vastaan
16.10.2019 12:01Ponssen työnäytös Kurussa 25.10. - esittelyssä mm. uusi Cobra harvesteri
16.10.2019 10:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
16.10.2019 8:00Nokian Renkaat vahvasti mukana Agritechnica -maatalousnäyttelyssä
15.10.2019 20:11Tiestön tilaa kartoitetaan metsäsektorin ajoneuvoilla
15.10.2019 18:44Teollisuuden liikevaihto kasvoi elokuussa 1,9 prosenttia
15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto

Siirry arkistoon »