Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14865401 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!Lue lisää »16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketinLue lisää »16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajeneeLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!Lue lisää »16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketinLue lisää »16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajeneeLue lisää »

DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa

28.09.2019 15:00

daf12.jpg

Nordic Truckcenter on DAF Trucksin maahantuoja Suomessa ja Ruotsissa vastaten myynnistä lisäksi Norjassa. DAF tarjoaa tunnetusti kattavan malliston edistyksellisiä kuorma-autoja eri kuljetustehtäviin ja nyt panostetaan entistä vahvemmin myös jälkimarkkinatoimintojen kehittämiseen asiakaskunnan kasvaessa hyvää tahtia.

(kuva yllä: Nordic Truckcenter panostaa vahvasti DAF -kuorma-autojen huolto- ja varaosapalveluiden kehittämiseen. Kuvassa Vantaan maahantuonnin varaosavarastoa esittelevä Kari Junttila vastaa jatkossa kyseisistä toiminnoista vuosikymmenten ammatitaidollaan jälkimarkkinatoiminnoista.)

DAF myynti on kasvanut tasaiseen tahtiin Suomessa. Asiakkaat ovat olleet todella tyytyväisiä tuotteeseen - myös huolto- ja varaosatoiminnot ovat pelanneet sujuvasti autokantaan suhteutettuna.

- Suomesta on löytynyt jonkinlainen DAF-huoltoverkosto jo vuosikymmenten ajan, jota on 2000-luvulla kehitetty hiljalleen. Viime aikoina Nordic Truckcenter on tehnyt paljon töitä verkoston optimointiin ja kehittämiseen, niin että se vastaa kasvavan asiakaskunnan vaatimuksiin. Maahantuonnin toimipaikka sijaitsee Vantaalla, missä on myös varaosakeskus sekä huoltokorjaamo. Lisäksi DAF-huoltopisteitä löytyy jo 16 eri puolilta maata, sanoo Nordic Truckcenterin maajohtaja Sampsa Rouhiainen.

Motivoitunut huoltoverkosto vahvistuu

Viimeisen vuoden aikana huoltoverkostoon on tullut uusia tekijöitä.

- Panostamme verkoston laatuun ja sijaintiin niin, että ne palvelevat uusien sijaintien lisäksi myös siellä missä DAF -kantaa on jo käytössä. Mukana olevilla jäsenillä on vahva usko DAF -toimintojen kasvuun mikä motivoi kehittämään toimintaa ja sitä kautta nostamaan asiakastyytyväisyyttä. Uusin yhteistyökumppani on KR-Trucks Lempäälässä ja alkuvuodesta mukaan liittyi Pekant Turussa, jotka molemmat mm. satsaavat varaosavarastoon ja henkilökunnan koulutukseen yhdessä meidän sekä DAF:in tehtaan kanssa. Viime vuoden puolella huolto- ja varaosapisteenä aloitti Tarvike- Ahola Kouvolassa, jonka mukaantulo näkyy selkeästi jo Kaakkois-Suomen myynnin kasvussa. Ja Pohjanmaan alueen palvelut paranivat oleellisesti kun yhteistyö alkoi Konepalvelu Lammin kanssa, joka on tunnettu kylmälaitehuolloistaan ja nyt siis keskittyy myös DAF-autojen huoltoon, kertoo Rouhiainen.

daf22.jpg

(kuva: Nordic Truckcenterin maajohtaja Sampsa Rouhiainen (oik.) ja varaosatoiminnoista vastaava Kari Junttila tietävät että kuorma-autokaupassa ratkaisee laadukkaiden tuotteiden lisäksi huolto- ja varaosapalvelut.)

Toimintoja kehitetään järjestelmällisesti

Varaosapalveluiden kehittämisessä Nordic Truckcenterin palveluksessa aloitti toukokuussa Kari Junttila, jolla on vuosikymmenten kokemus kuorma-autojen ja henkilöautopuolen jälkimarkkinatoiminnoista. 

- Olen jo ehtinyt aika hyvin tutustua DAF-toimintoihin Suomessa ja olen positiivisen yllättynyt siitä, millä tasolla jo nyt ollaan. Maahantuontitoiminnot pelaa hyvin tehtaan kanssa ja kentällä huoltopisteissä kierrellessäni minut on vakuuttanut niiden sitoutuminen DAF-toimintojen kehittämiseen, mikä näkyy varaosavarastoihin, laitteisiin ja koulutukseen panostamisena. Tästä on hyvä jatkaa asioiden hiomista seuraavalle tasolle, kommentoi Junttila ensituntemuksiaan.

Ensimmäinen Junttilan johtama iso projekti on Vantaan keskusvaraston tuotevalikoiman päivittäminen:

- Käymme läpi koko varaston ja noin 30 % vaihtuu uusiin enemmän kiertäviin osiin. Olemme tehneet siivouksen yhteistyössä tehtaan kanssa tutkien tarkkaan mitä autoja maassa tällä hetkellä on ja mitä osia tarvitaan. Lopputuloksena meillä on varastossa aina kaikki kriittiset osat ja paljon muutakin, sillä nimikkeiden määrä kasvaa nyt entisestään. Teemme jatkossa varaston inventaarioita sekä ennustamista koko ajan ja sellaiset osat jotka makaavat hyllystä vaihdetaan tehtaan kanssa aktiivisiin nimikkeisiin. Myös tietojärjestelmät on laitettu toimimaan suoraan tehtaan järjestelmien kanssa niin, että siellä spesialistit käyvät erikseen läpi joka varaosatilauksen ja varmistavat meidän henkilökunnan lisäksi että tilauksessa kaikki varmasti täsmää.

daf4.jpg

(kuva: DAF Paccard tarjoaa kuorma- autojensa tehdasosien lisäksi TRP -tarvikeosat, joita löytyy laajasti eri merkkisiin kuorma- autoihin ja perävaunuihin - myös vanhempiin malleihin. Lisäksi tarjolla on erilaisia tarvikkeita, nesteitä ym.)

Tehokasta varaosalogistiikkaa

Vantaan varaosakeskukseen tulee DAFin tehtailta aina kolme lähetystä viikossa ja lisäksi voidaan tehdä pikatilauksia, jolloin komponentit ovat Suomessa huoltopisteissä seuraavana päivänä heti aamusta.

- Varaosalogistiikassa meillä on uusi palveluntarjoaja Danx, joka on keskittynyt juuri tarvitsemaamme logistiikkaan ja heidän toiminnot pelaa erittäin tarkasti. Danx toimittaa osat usein korjaamoille jo yön tunteina että ne ovat valmiina kun asentajat tulevat töihin, kertoo Rouhiainen. 

TRP -tarvikeosia yli 60 000 nimikettä

DAF Paccard tarjoaa kuorma-autojensa tehdasosien lisäksi TRP -tarvikeosat, joita löytyy laajasti eri merkkisiin kuorma-autoihin ja perävaunuihin - myös vanhempiin malleihin. Lisäksi tarjolla on erilaisia tarvikkeita, nesteitä ym.

- TRP-tuotteita on tarjolla yli 60 000 nimikettä ja määrä laajenee koko ajan. Niiden myynti on vahvaa ympäri maailmaa ja kas- vaa mm. Ruotsissa jo hyvää tahtia. Lanseeraamme TRP-osat laajemmin Suomeen syksyn aikana ja uskon että niille on kysyntää sillä hinta-laatu suhde on varmasti kohdillaan. Huoltopisteemme tilaavat jo osia DAFin webshopin kautta mistä he näkevät suoraan myös varastotilanteen. Webshop laajenee jossain vaiheessa myös loppuasiakkaiden käyttöön, toteaa Junttila.

daf3.jpg

(kuva: Vantaalla korjaamopäällikkönä talvella aloittanut Jari Penttilä tekee hyvää työtä rautaisella ammattitaidollaan kehittäessään palveluita niin että DAF-asiakkaita kyetään auttamaan aina nopeasti ja laadukkaasti.)

Vantaan korjaamossa hyvä vauhti päällä

Nordic Truckcenterin Vantaan korjaamossa huolletaan DAF -kalustoa suurella volyymilla. 

- Meillä on palveluksessa osaavat ammattilaiset, joiden määrää on hiljattain lisätty kahdella mekaanikolla. Korjaamopäällikkönä talvella aloittanut Jari Penttilä tekee hyvää työtä rautaisella ammattitaidollaan kehittäessään palveluita niin että kykenemme auttamaan DAF-asiakkaita aina nopeasti ja laadukkaasti. Kuorma-autoja myydään yhä enemmän huoltosopimuksilla, mikä helpottaa tulevien toimenpiteiden aikatauluttamista huollon kapasiteettiin. Ja DAF Connect -järjestelmä on ollut nyt keväästä lähtien vakiovaruste kaikissa DAF -kuorma-autoissa. Sen avulla tekninen henkilökuntamme saa asiakkaan suostumuksella yhteyden autoon ja sitä kautta päästään mm. ennakoimaan tulevia huoltotoimia ja tarkastelemaan muutenkin autojen parametrejä, kertoo Rouhiainen.

Myynti kehittyy oikeaan suuntaan

Vahva panostus huolto- ja varaosatoimintoihin on merkki siitä että maanteillämme liikkuvien DAF -kuorma-autojen määrää pyritään jatkossa oleellisesti lisäämään.

- Kun jälkimarkkinapalvelut pelaa laajalla alueella, on asiakkaan helpompi päätyä DAFiin joka itse tuotteena on todella hyvässä maineessa puhutaan sitten vaikkapa ajomukavuudesta, tehokkuudesta, polttoainetaloudellisuudesta tai muista ylläpitokuluista. Nyt tehtävät panostukset lisäävät varmasti jatkossa myös isompien fleet-asiakkaiden mielenkiintoa hollantilaismerkkiä kohtaan, ilmoittaa Nordic Truckcenterin myyntipäällikkö Paul Cederberg.

Euroopassa DAF oli vuonna 2018 markkinajohtaja rekanvetureissa ja kakkonen kaikissa yli 16 tonnisissa kuorma-autoissa. Tehdas valmisti yhteensä noin 67 000 kuorma-autoa, joten kyseessä on yksi alan vahvimmista toimijoista. 

- Nordic Truckcenter myi 2018 Ruotsissa noin 200 uutta DAFia ja meillä tarkka määrä oli 87 samoin kun Norjassa oltiin noin sadan auton tahdissa. Teemme keskenämme hyvää yhteistyötä mm. toistemme varastoautoja tilanteen mukaan hyödyntäen. Tänä vuonna määrät kasvavat joka maassa ja yhteensä myy- dään viitisensataa uutta DAFia - uskon että Suomessa pääsemme reiluun 110 autoon, laskeskelee Cederberg.

DAF-asiakkaita palvelee Suomessa yhteensä kymmenen osaavaa myyjää: - Kehitämme myyntiverkostoa käsi kädessä huoltopalveluiden kanssa. Jatkossa tarvitsemme uutta myyntivoimaa esimerkiksi Keski-Suomen alueelle, visioi Cederberg. 

DAF tarjoaa ratkaisut haastaviin ajotehtäviin

Suomessa DAFeja on myyty pääasiassa rekanvetureiksi ja jakelukäyttöön mutta löytyy niitä monesta muustakin käytöstä kuten vaikkapa soranajosta sekä metsäteollisuuden kuljetuksista. 

- DAF -mallisto on hiljattain täysin uudistunut ja tarjoaa edistykselliset vaihtoehdot eri kuljetustarpeisiin. Nyt kun merkki on ykkönen Euroopan rekanvetureissa, panostetaan jatkossa entistäkin enemmän muihin kuljetus segmentteihin eri mallien ja variaatioiden muodossa. Esimerkiksi tridem-akselisto tulee nyt saataville, mitä tarvitaan Suomessa erityisesti soran ja puutavaran ajossa. Ja DAFin erikoismalleja valmistavan Ginafin tuotannosta on mahdollista tilata vaikka järeitä kaivosautoja. Suomeen on syksyn aikana tulossa kaksi DAF FAS CF -mallia varustettuna hydraulisesti vetävillä Ginaf HydroAxle -etuakseleilla, kertoo Cederberg.

daf5.jpg

(kuva: - DAF -mallisto on hiljattain täysin uudistunut ja tarjoaa edistykselliset vaihtoehdot eri kuljetustarpeisiin, sanoo Nordic Truckcenterin myyntipäällikkö Paul Cederberg.)

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketin
16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajenee
16.10.2019 13:33Starttiboosterilla pakkasia vastaan
16.10.2019 12:01Ponssen työnäytös Kurussa 25.10. - esittelyssä mm. uusi Cobra harvesteri
16.10.2019 10:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
16.10.2019 8:00Nokian Renkaat vahvasti mukana Agritechnica -maatalousnäyttelyssä
15.10.2019 20:11Tiestön tilaa kartoitetaan metsäsektorin ajoneuvoilla
15.10.2019 18:44Teollisuuden liikevaihto kasvoi elokuussa 1,9 prosenttia
15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto

Siirry arkistoon »