Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18338478 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

3.7.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »8.7.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuistaLue lisää »7.7.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiotLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

3.7.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »8.7.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuistaLue lisää »7.7.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiotLue lisää »

Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin

28.09.2019 13:00

ehannula1.jpg

Erkki Hannula Oy on vuodesta 1973 puunkorjuuta tehnyt perheyritys Alavieskasta. Yrityksen perustaja Erkki Hannula aloitti armeijasta päästyään yhdellä ajokoneella urakoinnin. Vuonna 1981 yritykseen ostettiin ensimmäinen monitoimikone. Siitä urakointi on laajentunut neljän monitoimikoneen ja viiden ajokoneen mittoihin.

(kuva yllä: Erkki Hannula Oy urakoi puuta Pohjois-Pohjanmaalla Junnikkala Oy:n sahalle sekä jonkin verran myös Metsänhoitoyhdistyksille ja yksityisille metsänomistajille.)

- Tänä päivänä suurin asiakkaamme on Junnikkala Oy:n saha Kalajoelta - lisäksi teemme puuta Metsänhoitoyhdistyksille sekä yksityisille metsänomistajille. Toimintareviirimme on noin 100 kilometriä Alavieskasta mutta aika usein leimikot sijaitsevat melko lähellä. Alueen puusto on suhteellisen pientä; vaikka teemme pääasiassa tukkia sahalla niin puun keskikoko on kahdensadan litran molemmin puolin. Toki päätehakkuiden lisäksi tehdään jonkin verran myös harvennuksia mikä pitää huomioida metsäkonekalustossa. Olemme käyneet myös ulkomailla urakoimassa: vuonna 2005 olimme Ruotsissa ja sitä ennen kolme eri reissua Keski-Euroopassa, kertovat yrittäjäveljekset Harri ja Kari Hannula, jotka ovat olleet metsätöissä nuoresta lähtien.

ehannula2.jpg

(kuva: - Nykykoneiden tekniseen kehitykseen ja luotettavuuteen olemme oikein tyytyväisiä mutta pitää muistaa että ammattitaitoiset kuljettajat ovat silti tärkeimmässä roolissa, muistuttavat Erkki Hannula Oy:n yrittäjäveljekset Harri (vas.) ja Kari)

Tosissaan veljesten koneiden ajaminen alkoi 90-luvun alussa. Harri kävin lukion jälkeen lukemassa tuotantotalousinsinööriksi ja Kari opiskeli pari vuotta autoasentajapuolta.

- Olen ajanut vuoden 1994 jälkeen pääsääntöisesti motolla, toteaa Kari.

Velipoika Harri ajoi myös pääasiassa harvesteria uudelle vuosituhannelle saakka ja sen jälkeen aika on mennyt siirtoautolla koneita kuljettaessa sekä samalla yrityksen juoksevia asioita hoitaessa. 

- Työllistämme yhteensä viitisentoista henkilöä. Ammattikuljettajia olemme saaneet palvelukseen kohtuullisen hyvin vaikka yleisesti heistä tuntuukin olevan yhä enemmän pulaa. Hyvällä kalustolla on iso merkitys kuljettajien saannissa ja tietenkin myös sillä että hommat pelaa yrityksessä muutenkin jouhevasti. Nuorempaa ikäluokkaa pitää saada kannustettua jatkossakin mukaan ja meillä on nytkin yksi motivoitunut kaveri harjoittelijana. Pitää muistaa että vaikka koneet kuinka kehittyvät ja niihin tulee hienoa teknologiaa niin osaavat kuljettajat ovat kuitenkin se kaikista tärkein asia näissä hommissa, sanoo Harri.

Vihreisiin luotettu jo vuosikymmeniä

Erkki Hannula Oy:n historia John Deere -koneiden kanssa juontaa pitkälle historiaan:

- Aluksi oli Lokomoja ja 90 -luvun alussa ajoon tuli Timberjackin ajokoneet. Ensimmäinen Timberjack 1270A moto hankittiin 1993 ja niistä ajoista lähtien meillä on ollut pääasiassa vihreitä koneita. Tällä hetkellä kalusto koostuu kahdeksasta John Deerestä ja yhdestä Komatsusta mitkä liikkuvat leimikoille kahdella siirtoautolla. Lisäksi kuljettajien käytössä on toistakymmentä pakettiautoa ja pick-upia.

Uusimmat John Deeret ovat G-sarjalaisia ja viimeisin hankinta 1110G -kuormatraktori saapui pihaan elokuun alussa. Harvestereissa perusvalinta on ollut 1270G varustettuna 414 -kouralla mutta seuraavaksi käyttöön tuleva uusi kone on 1170G missä on 413 -koura. Kaupat koneista tehdään hyvässä hengessä John Deere Forestry Oy:n piiripäällikkö Jukka-Pekka Seljänperän kanssa.

- Tuleva 1170G on 8-pyöräinen mutta muuten motot ovat 6 -pyöräisiä sillä täällä on tasaiset maastot mutta pehmeitä paikkoja on aika paljon joten koneet eivät saa olla liian painavia. Telavarustelulla pystyy optimoimaan koneet maastojen ja kelien mukaan - niitä löytyy laajasti erilaisia eli on Olofsforsia, Clarkia ja Kopan kantavia. Renkaat ovat kaikissa koneissamme kotimaista Nokiaa, Kari kertoilee.

ehannula3.jpg

(kuva: Elokuun alussa Erkki Hannula Oy otti käyttöön uuden John Deere 1110G -kuormatraktorin mikä on varustettu mm. IBC-kärkiohjauksella ja TimberMatic Kartat -sovelluksella.)

Uutta edistyksellistä tekniikkaa

Uuden sukupolven John Deere -koneet ovat vakuuttaneet Hannulat luotettavuudella, tehokkuudella sekä käyttöominaisuuksilla. 

- Kehitys on noussut niissä monin tavoin taas uudelle tasolle. Esimerkiksi IBC-kärkiohjaus on aivan loistava: ajokoneissa se on ollut meillä käytössä jo pitkään ja ensimmäiseen harvesteriin IBC tuli vuosi sitten. Kun sillä ajaa ja sitten siirtyy vanhempaan koneeseen missä järjestelmää ei ole, niin sitä kaipaa heti. Jatkossa valitsemmekin kärkiohjauksen kaikkiin harvestereihinkin, ilmoittaa Kari.

Nyt käyttöön otettavassa John Deere 1110G -kuormatraktorissa on uusi Timber Matic Kartat -sovellus, mikä avaa kuljettajille reaaliaikaisen tuotantonäkymän leimikosta.

- Sen käyttöä ja tekemiseen tuomaa lisäarvoa odotamme mielenkiinnolla. Muilta urakoitsijoilta on kuultu että Kartat -ohjelmaa hyödyntämällä urakointia on mahdollista tehostaa entisestään, sanovat Hannulat.

John Deeren omaa kehitystä oleva uusimman päästötason moottoritekniikka on kaikin tavoin onnistunutta:

- Ureajärjestelmät pelaavat hyvin ja kun vertaa uusien koneiden polttoaineenkulutusta vanhemman sukupolven vastaaviin niin pudotusta on tapahtunut merkittävästi.

Huoltosopimus on tätä päivää

Vuosittain Erkki Hannula Oy:n harvestereihin kertyy 2500-2800 käyttötuntia ja ajokoneisiin parituhatta. Uusissa koneissa Alavieskan miehet ovat siirtyneet huoltosopimuksiin, mikä on ollut jälkikäteen laskettuna oikea päätös:

- John Deeren uusissa tiloissa toimiva huoltopiste sijaitsee naapurissa Ylivieskassa, missä palvelee todella ammattitaitoinen porukka ja osat löytyy hyllystä. Huoltosopimusten ansiosta voimme keskittyä puuntekoon eikä yllättäviä kustannuksia tule vaan kaiken voi budjetoida etukäteen. Teemme omalla hallilla jotain öljyhuoltoja mutta nykykoneiden isommat huollot on parempi antaa ammattilaisten hoitaa oikeilla laitteilla. 

Alan tulevaisuus näyttää hyvälle

Puuunkorjuumäärät ovat Suomessa jatkuvasti kasvaneet ja metsäkonealalla on hyvin töitä.

- Työtilanteeseen voi olla tyytyväinen mutta näillä seuduilla kevään kelirikot ovat olleet pitkiä ja sitten sahalla alkaa kesäseisokit, joten kausivaihtelut ovat meillä edelleen suuria. Asiakkaamme Junnikkala Oy panostaa tuotantoonsa ja kehittää koko ajan toimintojaan joten puun tarve on varmasti hyvällä tasolla tulevaisuudessakin. Suuri osa Kalajoella sahatusta laadukkaasta puusta päätyy vientimarkkinoille, sanoo Harri Hannula.

Erkki Hannula Oy:llä on käytössä ISO 9001 -laatujärjestelmä sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä.

- Mitta- ja laatuvaatimuksia seurataan jatkuvasti sekä yrityksen omana työnä että urakanantajien toimesta. Meillä työn laatu on avainasemassa ja siksi mittatarkkuudetkin ovat huippuluokkaa, vakuuttaa Kari Hannula.

ehannula4.jpg

(kuva: Koneet kulkevat leimikolta toisella kahdella ritiläautolla. Uusi Volvo FMX otettiin ajoon talvella ja se on Pihtiputaan Ajokoneen rakentama juuri konekantaan sopivalla mitoituksella.) 
 
03.07.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
08.07.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuista
07.07.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiot
07.07.2020 9:34Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa rengasvaurioista
06.07.2020 10:45Venekauppa myötätuulessa
05.07.2020 15:33Lapin maastoliikenneväylästön kunnostamiseen 900 000 euroa
04.07.2020 13:33Suomi kävelee ja polkee - valtakunnallinen kävelyn ja pyöräliikenteen foorumi perustetaan
03.07.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksi
03.07.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasema
02.07.2020 9:11Nokian Renkaat: Älyrenkaat tuotteistetaan viidessä vuodessa

Siirry arkistoon »