Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien

19.09.2019 16.11

vesala0.jpg

Puukuljetus Vesala Oy:n tyylikkäät vihreät puutavara-autot tunnetaan laajasti Pohjanmaan alueella ja uusin Scania Green Cobra kerää ansaittua kunniaa myös kuorma-autonäyttelyissä.   

(kuva yllä: Puukuljetus Vesalan uusin auto Scania Green Cobra R650 8x4*4on rakennettu näyttelytason laitteeksi millä toki lähdetään puunajoonkin kun kesän rekkafestivaalit on kierretty. Cobra -teema on toteutettu näyttävästi mutta niin että auto istuu muuhun käytössä olevaan kalustoon. Maalauksesta vastasi Simon Ahlsved joka on maalannut Vesalan kaikki muutkin autot.) 

Teerijärveläisen Vesalan suvun kuljetusyrittäminen alkoi jo 1950-luvun puolella. 

- Isoisä Tauno ajoi puuta siihen aikaan kun kuormat tehtiin käsin. Isäni Esko jatkoi toimintaa ja mukaan kuvioihin tuli myös maansiirtokuljetukset. Itse olen ollut puunajossa mukana koko ikäni ja päästyäni armeijasta vuonna 1995 lähdin osakkaaksi kuljetusyritykseemme. Kun uusi vuosituhat alkoi niin päätin keskittyä pelkästään puunajoon  sillä se tuntui enemmän omalta lajilta joten soranajaminen loppui osaltamme vuonna 2000, kertoo Jarkko Vesala.

Tällä hetkellä Puukuljetus Vesalalla on kuusi puutavarayhdistelmää, joista viisi Scaniaa on aktiiviajossa ja hyvin palvellut Renault toimii vara-autona.

- Jos sattuu jotain haaveria tai joku auto on huollossa niin hommat hoituu silloinkin joustavasti, toteaa Vesala. 

Vesalan autot ajavat puuta Metsä Groupille ja Qteamin kautta Junnikkalan Sahalle ja Metsänhoitoyhdistyksille.   

- Vuodessa siirrämme puuta noin 250 000 mottia yhteensä 10 ammattitaitoisen henkilön ajamana. Kuormille on paljon eri osoitteita kuten alueemme sahat ja veistämöt mutta eniten tavaraa menee Pietarsaaren tehtaalle sekä juniin. Ajomatkat ovat meillä keskimäärin noin 90 kilometrin luokkaa ja autoihin kilometrejä kertyy vuodessa reilut 160 000 per auto. Läheskään aina ei mennä tyhjänä toiseen suuntaan vaan teemme myös mepa ajoa, sanoo Vesala.

vesala4.jpg

(kuva: Puukuljetus Vesala on siirtymässä koko kalustossaan uuden sukupolven Scania R-sarjan autoihin. Kuvassa tehdään kuitukuormaa talvella ajoon otetulla Green Pantherilla missä nosturina sähköohjattu Palfinger Epsilon Q17Z.)

Standardisoidut yhdistelmät

Kaikki yhdistelmät ovat 9-akselisia ja 76 tonnisia sekä muutenkin hyvin identtisiä.

- Olemme pyrkineet löytämään ajoihimme optimaalisen kokonaisuuden ja saamaan niistä mahdollisimman samanlaiset, mikä helpottaa tekemistä monessa asissa, sanoo Vesala. 

Viisi aktiiviajossa olevaa autoa ovat Scanioita, joiden akselirakenne on 8x4*4 tridemi. V8 mooottorit ovat 650 hevosvoimaisia urealla mutta ilman EGR :ää. Perässä kulkee 5-akseliset Jykin perävaunut ja yhdistelmät ovat läpi ilmajoistettuja. Nostureissa luotetaan Palfinger Epsiloniin ja rakenteissa sekä pankoissa Alucarin alumiinituotteisiin.

- Isoisä oli Sisu-mies ja myöhemmin meistä tuli monimerkkitalo, mitä jatkui aina vuoteen 2005 jolloin hankimme historian ensimmäisen Scanian. Sen jälkeen autot vauhtuivat yksi kerrallaan Scaniaan ja 2008 jälkeen olemme menneet yhdellä merkillä jos ei vara-autoa lasketa. Olemme olleet oikein tyytyväisiä Scanian tuotteisiin sekä palveluihin. Huollamme autot Kokkolan Scanialla sekä Pohjanmaan Raskasvarusteella, jolle valmistu hiljattain uudet tilat Kaustisille. Lisäksi teemme omalla hallilla jonkin verran itse öljynvaihtoja ja muuta pientä. Kolmessa uusimmassa Scaniassa on huoltosopimus mikä mahdollistaa 5 vuoden takuun, kertoilee Vesala.

vesala6.jpg

(kuva: Tridemi-akselirakenne 8x4*4 on osoittautunut Puukuljetus Vesalan ajoihin parhaiten sopivaksi vaihtoehdoksi. Perässä kulkee kaikissa yhdistelmissä Jykin 5-akseliset vaunut.)

Uuden sukupolven autot kuluttaa vähemmän

Kalusto halutaan pitää iskussa ja sitä kautta maksimoida kuljetusten tehokkuus.

- Olemme melko lyhyen ajan sisällä vaihtaneet kaikki Scaniat uusiin: keväällä valmistui Green Cobra mikä lähtee kesän näyttelyiden jälkeen ja kaksi alustaa odottaa päällerakentamista - ne otetaan käyttöön syksyn aikana. Ajoimme Scanian uuden mallin käyttötestiä ja näimme miten merkittävä ero polttoaineenkulutuksessa on uuden sukupolven auton eduksi. Meidän ajossa ne ovat menneet 10-15 % vähemmällä polttoaineella kuin vastaavat vanhat automme; seuraamme kulutusta tarkasti Scanian omien laitteiden lisäksi Econen-tietokoneilla. Ureakulutus on hieman noussut ollen 8-9 % suhteessa dieselin määrään. Scanian 650 hevosvoimaisessa koneessa on vääntömomentit lähes samat kuin 730 hevosvoimaisessa mut- ta kulutus ainakin näissä ajoissa alhaisempi. Tridemiin olemme päätyneet siksi että ajamme lähes aina nosturi perässä ja varsinkin Z-mallissa missä paino tulee aivan taakse niin tridemissä akselipainot jakautuvat paremmin. Scanian automaativaihteisto on varustettu sivuakselijarrulla ja ohjelma vaihtaa nopeasti joka tilanteessa, perustelee Vesala autovalintaansa.

Taloudellisen ajon koulutus antoi paljon

Puukuljetus Vesalan kaikki kuljettajat ovat osallistuneet Scanian perusteelliseen taloudellisen ajotavan koulutukseen.

- Koulutus oli loistava ja sen aikana opittiin paljon nykyautoilla ajamisesta ja muutenkin kaluston taloudellisesta käytöstä. Meidän kaluston tyhjäkäyntimäärät olivat 15-18 % ajoajasta, mikä johtui osittain siitä että osassa autoja on vielä L-puomiset nosturit ja kun ne nostetaan tehtaalla purkukoneen tieltä sivuun, jää auto yleensä käyntiin 15-20 minuutiksi. Z-mallin nosturia ei tarvitse purkupaikalla siirrellä ja auton voi sammuttaa jolloin tyhjäkäyntiajat lyhenee merkittävästi. Uusissa autoissa on myös start-stop -toiminnot sekä automaattinen kierrosten nosto/lasku mitä voidaan ohjata nosturista. Näiden toimien jälkeen kyseisten autojen tyhjäkäyntimäärä on laskenut noin 5 prosenttiin mikä näkyy polttoainekuluissa, ilmoittaa Vesala.    

vesala3.jpg

(kuva: Green Cobran perään asennettiin uusi sähköohjattu Palfinger Epsilon Q17Z -ohjaamonosturi. Keveyttä ja näyttävyyttä tuo Alcoan aluvanteet.)

Nostureissa siirrytään Z-malleihin ja sähköohjaukseen

Nosturiksi Puukuljetus Vesala hankki ensimmäisen VTA Tekniikka Oy:n mahantuoman Palfinger Epsilonin vuonna 2002. 

- Nosturit oli hankittu jo pitkään luottotoimittaja Erkki Ki- velältä, joka ennen Palfinger Epsilonia myi meille Loglifteja ja Kesla-Forestereja. Erkiltä on ostettu muutama Sisu ja Renault autokin ja Jykin perävaunut parinkymmenen vuoden ajan. Palfinger Epsilon vakuutti heti startista ja niin nosturit vaihtuivat yksi kerralla itävaltalaisiin. Nyt meillä on käytössä kolme Z-puomista - uusimmat ovat malliltaan Q17Z - ja kolme perinteisellä puomilla varustettua, jotka tulevat nekin uusimisvaiheessa muuttumaan Z-mallisiksi. Edellä jo kerroin Z-puomisen eduista purkupaikalla. Lisäksi kun kuormatessa ei tarvitse tehdä L-mallisten tapaan nuppikuormaan puomille tilaa, säästyy aikaa ja puuta mahtuu enemmän kyytiin. Lisäksi vetoauton kuorma on nopea sitoa kun ei tarvitse varoa puomia - kaikissa autoissa ja vaunuissa on Alucarin automaattiset kiristimet, sanoo Vesala.  

Nostureiden ohjauksissa löytyy tällä hetkellä perinteistä vipuohjausta, hydraulista esiohjausta ja sähköohjausta:

- Nämä uusimmat Q-sarjan koneet on tulleet sähköohjauksilla ja tulemme jatkossa valitsemaan sen aina kun nosturi vaihtuu uuteen. Palfinger Epsilonen luotettava sähköohjaus on mukava käyttää ja säätömahdollisuudet ovat todella laajat. 

Nosturivaa´at ovat pitkään olleet Vesalalla Tamtronin valmistamia mutta kahteen uusimaan Palfinger Epsiloniin on valittu uusi merkki Steelyard:

- Ensikokemukset niistä ovat hyviä. Riipuke on toteutettu venymäliuska-anturilla mikä antaa tarkan punnitustuloksen.

vesala7.jpg(kuva: - Z-mallin nosturi helpottaa myös nuppikuorman sidontaa, sanoo Kuljettaja Ari Patana.)

Autot ovat kuljetusyrityksen käyntikortti

Kaikki Puukuljetus Vesalan autot on jo pitkään maalattu ohjaamon osalta tyylikkäästi.

- Olemme halunneet luoda sillä positiivista yritysilmettä sillä autot ovat meidän käyntikortti ja kun kalusto on tasokasta myös kuljettajat viihtyy työssään. Ohjaamon maalaus ei ole kovin suuri projekti ja muuten emme ole lähteneet autoja kovin tuunaamaan vaan panostukset on kohdistettu kuljetuksia tehostaviin ja kuljettajan työtä helpottaviin asioihin, sanoo Vesala.

Poikkeuksena valitusta linjasta on uusi kokonaan rakennettu Scania Green Cobra.

- Halusin tehdä kerran elämässä yhden auton mikä on todella näyttävä mutta niin että se istuu tyyliltään muuhun ajossa olevaan kalustoon. Samalla se juhlistaa reilusti yli puolen vuosisadan kuljetusyrittämisen taivaltamme, toteaa Vesala.  

Green Cobran ensiesittely suurelle yleisölle tapahtui Alucarin osastolla Helsingin Kuljetusnäyttelyssä. Jotain sen tasosta kertoo se että puuautoluokan voitot irtosivat heti Kankaanpään Custom Showssa ja Tallinna Truck Showssa. Seuraavaksi vuorossa oli erittäin kovatasoinen Power Truck Show missä Green Cobra palkittiin koko näyttelyn parhaana eli "Best in Show" ja menestystä tuli myös alan arvostetuimmassa näyttelyssä Nordic Trophyssä Ruotsissa.  

- Kuorma-autorakentamisen kovimmat ammattilaiset sanovat Green Cobraa poikkeukselliseksi sillä siinä on onnistuneesti yhdistetty raitaa ja maalattua kuvaa. Maalauksesta on vastannut Simon Ahlsved Teerijärveltä joka on maalannut kaikki automme, kehuu Vesala mestaria ja jatkaa: 

vesala2.jpg- Auton näyttävän sisustan on loihtinut vöyriläisen Paulamäki Customsin Toni Hahka, rosteriosat tuli luottoimittaja RST-Steeliltä Nivalasta, vaativat sähkötyöt teki PT Rantala Servicen pikkuserkkuni Tommi Rantala ja paljon pientä osaa projektiin toimitti Pohjanmaan Raskasvaruste, jonka hallissa Kaustisilla Ahlsved myös maalasi auton. Tärkeässä roolissa oli tietenkin lisäksi Alucar joka räätälöi päällerakenteet korkealla laadullaan. Myös koko henkilökuntamme oli vahvasti mukana hengessä samoin kuin monet muut talkoolaiset. Kaikki projektiin osallistuneet tahot ovat aivan lähialueelta joten voidaan sanoa että tämä oli sellainen oman kylän poikien juttu, kiittelee Vesala.    

vesala5.jpg

(kuva: Green Cobra Scania voitti kesän aikana mm. Tallinna Truck Shown puutavara-autoluokan mitä kuvassa ansaitusti juhlistavat kuljettaja Emil Lund (vas.), yrittäjä Jarkko Vesala, maalauksesta vastannut Simon Ahlsved ja kuljettaja Markus Granö.)
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »