Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18731751 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

7.8.2020 17:34KATSO TÄSTÄ 7.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »6.8.2020 10:05Itärajan läpivalaisutekniikkaan merkittävä päivitysLue lisää »6.8.2020 9:09Nimitysuutinen MAN Truck&Bus FinlandLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

7.8.2020 17:34KATSO TÄSTÄ 7.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »6.8.2020 10:05Itärajan läpivalaisutekniikkaan merkittävä päivitysLue lisää »6.8.2020 9:09Nimitysuutinen MAN Truck&Bus FinlandLue lisää »

SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle

18.09.2019 11:50

tankkaus.jpg

Ensi kesälle ehdotetun 250 miljoonan euron polttoaineveron korotuksen lisäksi hallitus on nostamassa parafiinisen dieselöljyn verotusta 120 miljoonalla eurolla tällä hallituskaudella, perustelunaan yritystuen poistaminen. Jotta asiasta voisi keskustella, on tehtävä peruskäsitteet selviksi ja hahmotettava esityksen kokonaisvaikutukset. Faktojen valossa esitys on käsittämätön.

Dieselin verorakenne Suomessa perustuu ympäristövaikutuksiin, eikä siinä ole kyse yritystuesta. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL ei näe perusteita sille, että parafiinisen dieselin verokanta on päätynyt yritystukilistalle. Suomessa polttoaineverotuksella kannustetaan käyttämään ympäristön kannalta parempia polttoaineita. Parafiinisen dieselin kohdalla etuna ovat pienemmät lähipäästöt liikenteessä.

Parafiininen dieselöljy on polttoainelaatu, joka on haitallisilta lähipäästöiltään perinteistä ns. aromaattista dieselöljyä puhtaampaa. Parafiinisissa dieselöljyissä on sekä fossiilisia laatuja että täysin uusiutuvista raaka-aineista kuten jätteistä ja tähteistä valmistettua dieseliä, jonka elinkaaripäästöt ovat lähellä nollaa. Ympäristösyistä parafiinisia laatuja verotetaan kevyemmin kuin aromaattisia diesellaatuja.

Lähes kaikki Suomessa myytävä uusiutuva diesel ovat laadultaan parafiinista. Jos parafiinisen dieselöljyn kevyempi verokohtelu poistetaan, se nostaa väistämättä myös uusiutuvan dieselin hintaa. Tämä vie maanteiden tavaraliikenteen kauemmaksi päästötavoitteista. Poiston kustannusvaikutus on hallituksen arvioiman 120 miljoonan euron asemesta 154 miljoonaa euroa vuodessa kuluttajille ja yrityksille.

Kun otetaan huomioon sekä ensi kesälle ehdotettu 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus että parafiinisen dieselin veronalennuksen poistaminen, ollaan liikenteelle tekemässä yli 400 miljoonan euron veronkorotusta. Tästä maanteiden tavaraliikenteelle kohdistuu 140 miljoonaa euroa vuodessa. Esitys on hyvin haitallinen Suomen kilpailukyvylle.

Budjettiriihen tiedotuksen mukaan parafiinista dieseliä ei enää tarvita entisessä määrin, koska autokanta on uusiutunut. Väite ei voi pitää paikkaansa, sillä henkilöautokantamme on keski-iältään 12 vuotta. Ammattimaisessa tavaraliikenteessä käytetyn kuljetuskaluston keski-ikä on Suomessa 10 vuotta.

– On käsittämätöntä, että yritystuen leikkaustavoite on johtanut linjaukseen, jonka lopputuloksena rangaistaan puhtaampia diesellaatuja. Lopputuloksena on vain veronkorotus, joka nakertaa myös työllisyystavoitetta, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

07.08.2020 17:34KATSO TÄSTÄ 7.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
06.08.2020 10:05Itärajan läpivalaisutekniikkaan merkittävä päivitys
06.08.2020 9:09Nimitysuutinen MAN Truck&Bus Finland
05.08.2020 11:22Maaston kosteusolosuhteita kuvaava kartta-aineisto auttaa kosteiden alueiden löytämistä puunkorjuun suunnittelussa
04.08.2020 15:44Hyväkuntoinen yksityistie parantaa metsäsi arvoa
04.08.2020 10:00Vasaralakkamaali pitää pintansa
04.08.2020 8:45LVM: Raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutukseen vaatimuksiin tarkennuksia
03.08.2020 14:24Hyötyajoneuvojen rekisteröinnit romahtivat vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla koko Euroopassa
03.08.2020 12:49Moottorisahauksen SM-kilpailut ja työnäytöksiä Lustossa 8.8.2020
03.08.2020 12:00Kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat heinäkuussa vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »