Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14865705 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!Lue lisää »16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketinLue lisää »16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajeneeLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!Lue lisää »16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketinLue lisää »16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajeneeLue lisää »

Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

18.09.2019 11:12

scaniav8.jpg

Scanian V8:n tulevaisuus: uusiutuvat polttoaineet vakiona, raskaampia kuormia ja enemmän tehoa, edistyneet kuljettajien apujärjestelmät ja kuorma-autoja, joissa on vähemmän osia ja kevyempiä materiaaleja. 
Scania toi V8 -moottorinsa markkinoille vuonna 1969, ja siitä asti sen maine teiden kuninkaana on perustunut tehokkuuteen ja luotettavuuteen - sekä lisäksi ikoniseen logoon ja moottorin erottuvaan jylinään. Digitalisaatio ja ilmastonmuutos sekä muut tekniset ja yhteiskunnalliset muutokset tuovat kuitenkin suuria muutoksia kuljetusalalle. Pystyykö kuningas säilyttämään kruununsa vielä seuraavat kymmenen tai 20 vuotta? Miltä V8:n tulevaisuus näyttää?

"Mielestäni V8:lla on edessä vahva tulevaisuus", toteaa Scanian V8-moottorien pääinsinööri Anders Gau itsevarmasti. "Jos katsotaan peruutuspeilistä kymmenen tai 20 vuotta taaksepäin, moottorissa oli silloinkin kahdeksan sylinteriä ja kahdeksan mäntää, ja se näytti samanlaiselta kuin nykyään. Moottoria on toki kehitetty paljon viimeisen 20 vuoden aikana: olemme siirtyneet Euro 3 -päästöstandardista Euro 6:een ja lisänneet hevosvoimia 580:sta 730:een, ja lisäksi polttoainetaloutta on parannettu tuntuvasti. Moottorin tunnistaa silti yhä V8:ksi."

lb140.jpg
Gaun mukaan V8 on parhaimmillaan - sekä nyt että tulevaisuudessa - raskaissa kuljetuksissa. "Se on kestävä, suuritehoinen moottori, jonka polttoainetalous on todella hyvä. Siksi se soveltuu erinomaisesti raskaiden kuormien käsittelyyn esimerkiksi metsä- ja maanrakennustöissä", hän selittää. "Kaksikymmentä vuotta on pitkä aika, mutta myös tulevaisuudessa tarvitsemme raskaita kuorma-autoja raskaiden kuormien kuljetukseen näillä aloilla. Siksi myös tehokkaille V8-moottoreille on kysyntää."

scanian_jampat.jpg

Insinööri, kestävän kehityksen asiantuntija ja suunnittelija: Anders Gau, Jonas Nordh ja Kristofer Hansén uskovat, että V8 menestyy myös tulevaisuudessa.

Voisi kuvitella, että kasvanut tehontarve on tehnyt moottoreista automaattisesti myös suurempia, monimutkaisempia ja enemmän kuluttavia. Itse asiassa V8 on kuitenkin kehittynyt päinvastaiseen suuntaan. Vuonna 2017 esitellyn uusimman mallin suurimmat parannukset ovat moottorin hämmästyttävä kehitys polttoainetehokkuudessa (keskimäärin viiden prosentin polttoaineensäästö) ja parempi kestävyys. Se painaa 80 kiloa vähemmän kuin edeltäjänsä, etupäässä koska sen rakenne on yksinkertaisempi ja siinä on vähemmän osia.

Etäyhteyspalvelut: tärkeämpää kuin sähköistäminen V8:n lähitulevaisuudessa
Gau uskoo, että etäyhteyspalveluiden kehittyminen vaikuttaa suuresti V8:n tulevaisuuteen. Hän jatkaa, että moottori on jo nyt yhteensopiva kaikkien Scanian tarjoamien etäyhteyspalveluiden ja koulutusmoduulien kanssa. 

Lisäkehityksen potentiaalia hän näkee älykkäissä voimansiirtojärjestelmissä, joiden avulla kuljettajan on entistäkin helpompi vähentää polttoaineenkulutusta. "Kun älykäs voimansiirtojärjestelmä auttaa kuljettajaa valitsemaan oikean vaihteen ja näkemään, mitä tapahtuu kolmen kilometrin päässä, tämä voi hyödyntää kuorma-auton liike-energiaa paremmin. Kaasua voi esimerkiksi vähentää juuri ennen mäen huippua ja antaa auton rullata mäki alas, niin että se kerää uutta liike-energiaa, jolla päästään taas seuraava mäki ylös. V8-moottorin tehokkuuden ansiosta on myös mahdollista käyttää taloudellisinta vaihdetta pidempään ennen pienemmän vaihteen vaihtamista. Tämä on itse asiassa energiaa säästävin vaihtoehto", hän sanoo.

motor.jpg

Raskaat kuormat ovat tehokkaampia
Ilmastonmuutoksen ja ilmansaasteiden lisääntymisen myötä fossiilittomien kuljetusratkaisujen tarve kasvaa, mutta mikä on V8:n rooli muutoksessa? Ehkä tällaisella suurella dieselkäyttöisellä koneella ei ole paikkaa tulevaisuudessa? Kestävän kehityksen ratkaisujen johtaja Jonas Nordh on eri mieltä. "Kannatan V8:n jalostamista kestävän kehityksen näkökulmasta", hän sanoo. "Jos sähköistys ei ole edennyt laajalti vuoteen 2030 mennessä, pitää meidän keksiä jotain sen tilalle, ja se jokin on energiatehokkuus. Hiilidioksidipäästöjen vähennyksestä noin 25 prosenttia pitää tulla energiatehokkaista ratkaisuista."

Hän selittää, että koska V8 voi kuljettaa isompia ja raskaampia kuormia, tarvitaan vähemmän kuorma-autoja ja kulutustaso pysyy samana, erityisesti kun hyödynnetään liike-energiaa V8-pääinsinööri Anders Gaun mainitsemalla tavalla. "Tästä syystä V8 voi olla ympäristöystävällisen kuljettamisen markkinajohtaja", Nordh lisää. Uuden sukupolven moottorien tärkein uudistus on energiatehokkuuden parantaminen. V8:n uusi dieselalusta vähentää energiankulutusta, ja kuljetus kannattaa aina tehdä mahdollisimman tehokkaasti, oli ajoneuvon paino sitten tonni tai 76 tonnia. 

Uusiutuvat polttoaineet tuovat uusia mahdollisuuksia
"Biopolttoaineita on saatavilla rajoitetusti, ja siksi niiden käyttö pitää keskittää töihin, joissa niitä todella tarvitaan", Nordh lisää. "Niitä ei tarvita kaupunkikuljetuksiin, joissa sähköistäminen ja biokaasu voivat toimia paremmin. V8:n tehoa tarvitaan kuitenkin mäkisessä maastossa, kaivoksissa ja muissa käyttökohteissa, joissa vaaditaan 70-80 tonnin vetokykyä. Kun V8 730:n polttoaineena käytetään FAMEa tai HVO:ta, voidaan myös korjata hiilidioksidiongelmia."

Toinen tapa vapautua fossiilisista polttoainesta on tavallisten ja biopohjaisten polttoaineiden sekoittaminen. Scanialla on tiimi, joka keskittyy kokonaan tämän prosessin ratkaisemiseen.

19060-003.jpg

Kevyempi mutta vahvempi ajoneuvo
Tulevaisuuden kehityskulkuun saattaa vaikuttaa myös vahvempien mutta kevyempien materiaalien, kuten kevlarin tai hiilikuitujen, käyttöönotto. Scanian muotoiluosaston entinen johtaja Kristofer Hansén kuitenkin varoittaa innostumasta liikaa ja toteaa, että nämä materiaalit ovat olleet käytössä jo jonkin aikaa, mutta niiden korkea hinta on hidastanut niiden leviämistä. 

Myös alumiinin rooli saattaa kasvaa tulevaisuudessa, ja muiden valmistajien tavoin myös Scania tutkii tätä ja muita ratkaisuja. "Tällä hetkellä kuorma-autossa on lukuisia osia", sanoo Hansén. "Mutta ehkä tulevaisuudessa alustan rakentamiseen käytetään vähemmän osia, jolloin siitä tulee nykyistä kevyempi."

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketin
16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajenee
16.10.2019 13:33Starttiboosterilla pakkasia vastaan
16.10.2019 12:01Ponssen työnäytös Kurussa 25.10. - esittelyssä mm. uusi Cobra harvesteri
16.10.2019 10:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
16.10.2019 8:00Nokian Renkaat vahvasti mukana Agritechnica -maatalousnäyttelyssä
15.10.2019 20:11Tiestön tilaa kartoitetaan metsäsektorin ajoneuvoilla
15.10.2019 18:44Teollisuuden liikevaihto kasvoi elokuussa 1,9 prosenttia
15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto

Siirry arkistoon »