Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä

17.09.2019 17.11

orpemetsateho.jpg

Yli 76-tonnisten HCT-ajoneuvoyhdistelmien kokeiluissa on ollut mukana yli 10 puutavara- ja hakeyhdistelmää. Yhdistelmien kokonaispainot vaihtelevat 84 ja 104 tonnin välillä. Metsätehon väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien massojen noston vaikutuksia kuljetuskustannuksiin, polttoaineen kulutukseen ja siten kuljetusten päästöihin, liikenneturvallisuuteen ja vetolaitteiden kulumiseen. Osa tierasituksia koskevista selvityksistä on vielä kesken, joten niitä koskevat tulokset esitetään myöhemmin ilmestyvässä loppuraportissa. 

Suuremman hyötykuormaosuuden myötä HCT-yhdistelmät vähentäisivät vuosittain jopa 72 000–157 000 puutavara- ja 11 000–39 000 hakekuormaa 76-tonnisiin yhdistelmiin verrattuna. Alustavien laskelmien mukaan puutavaran ja sivutuotehakkeen kuljetuskustannukset vähentyisivät 12,1–36,0 milj. euroa vuodessa. Suurimpien HCT-yhdistelmien hyödyntäminen kuljetusketjuissa vaatii uudenlaisia logistisia toimintamalleja, joiden hyötyjä ja lisäkustannuksia ei ole kaikin osin arvioitu. 

Puutavarakuljetuksissa polttoaineen kulutus laskisi 5,6–20,1 % (per tuoretonni 100–300 km:n kuljetusmatkalla), ja hiilidioksidipäästöt vähentyisivät vastaavassa suhteessa. Liikenneturvallisuutta koskevissa tutkimuksissa ei ole havaittu, että yli 76-tonnisilla olisi merkittäviä eroja verrattuna nyky-yhdistelmiin.

Väliraportissa on kuvattu erilaisia keinoja, joilla (HCT-)yhdistelmien tierasitusta voidaan pienentää. Näitä ovat mm. CTI eli rengaspaineen säätöjärjestelmät, perävaunujen teleihin sijoitetut lisäpyörät, sorateiden ajantasainen kuljetuskelpoisuusluokitus ja digitaaliset liikenteen ohjauskeinot. Lisäksi yli 76-tonnisten yhdistelmien liikennöinti voitaisiin kohdentaa erityisille HCT-reiteille. Puutavara- ja hakekuljetuksissa ko. reittejä tarvittaisiin HCT-terminaalien ja tuotantolaitosten välille sekä vaihtopuu- ja sivutuotehakekuljetuksissa tuotantolaitosten välille. 84-tonnisia yhdistelmiä on hyödynnetty myös metsästä lähtevissä kuljetuksissa, ja niiden osalta on esitetty reitistöratkaisua, joka eläisi teiden kantavuuden mukaan.

Tiedotteeseen liittyvä julkaisu:

Metsätehon raportti 253: Puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen noston vaikutukset (väliraportti 16.9.2019)

Puukuljetusten HCT-kokeiluiden internetsivusto: www.metsateho.fi/hct

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »