Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä

17.09.2019 17.11

orpemetsateho.jpg

Yli 76-tonnisten HCT-ajoneuvoyhdistelmien kokeiluissa on ollut mukana yli 10 puutavara- ja hakeyhdistelmää. Yhdistelmien kokonaispainot vaihtelevat 84 ja 104 tonnin välillä. Metsätehon väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien massojen noston vaikutuksia kuljetuskustannuksiin, polttoaineen kulutukseen ja siten kuljetusten päästöihin, liikenneturvallisuuteen ja vetolaitteiden kulumiseen. Osa tierasituksia koskevista selvityksistä on vielä kesken, joten niitä koskevat tulokset esitetään myöhemmin ilmestyvässä loppuraportissa. 

Suuremman hyötykuormaosuuden myötä HCT-yhdistelmät vähentäisivät vuosittain jopa 72 000–157 000 puutavara- ja 11 000–39 000 hakekuormaa 76-tonnisiin yhdistelmiin verrattuna. Alustavien laskelmien mukaan puutavaran ja sivutuotehakkeen kuljetuskustannukset vähentyisivät 12,1–36,0 milj. euroa vuodessa. Suurimpien HCT-yhdistelmien hyödyntäminen kuljetusketjuissa vaatii uudenlaisia logistisia toimintamalleja, joiden hyötyjä ja lisäkustannuksia ei ole kaikin osin arvioitu. 

Puutavarakuljetuksissa polttoaineen kulutus laskisi 5,6–20,1 % (per tuoretonni 100–300 km:n kuljetusmatkalla), ja hiilidioksidipäästöt vähentyisivät vastaavassa suhteessa. Liikenneturvallisuutta koskevissa tutkimuksissa ei ole havaittu, että yli 76-tonnisilla olisi merkittäviä eroja verrattuna nyky-yhdistelmiin.

Väliraportissa on kuvattu erilaisia keinoja, joilla (HCT-)yhdistelmien tierasitusta voidaan pienentää. Näitä ovat mm. CTI eli rengaspaineen säätöjärjestelmät, perävaunujen teleihin sijoitetut lisäpyörät, sorateiden ajantasainen kuljetuskelpoisuusluokitus ja digitaaliset liikenteen ohjauskeinot. Lisäksi yli 76-tonnisten yhdistelmien liikennöinti voitaisiin kohdentaa erityisille HCT-reiteille. Puutavara- ja hakekuljetuksissa ko. reittejä tarvittaisiin HCT-terminaalien ja tuotantolaitosten välille sekä vaihtopuu- ja sivutuotehakekuljetuksissa tuotantolaitosten välille. 84-tonnisia yhdistelmiä on hyödynnetty myös metsästä lähtevissä kuljetuksissa, ja niiden osalta on esitetty reitistöratkaisua, joka eläisi teiden kantavuuden mukaan.

Tiedotteeseen liittyvä julkaisu:

Metsätehon raportti 253: Puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen noston vaikutukset (väliraportti 16.9.2019)

Puukuljetusten HCT-kokeiluiden internetsivusto: www.metsateho.fi/hct

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »