Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14869318 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!Lue lisää »16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketinLue lisää »16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajeneeLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!Lue lisää »16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketinLue lisää »16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajeneeLue lisää »

Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä

14.09.2019 14:11

flh3.jpg

Forssan Lava ja Huolto Oy on täyden palvelun raskaan kaluston monitoimiyritys, mikä tarjoaa Forssan toimipisteessään laadukkaat huolto- ja korjauspalvelut sekä valmistaa Humppilassa päällerakenteita ja ESAPE-perävaunuja. 

(kuva yllä: Raakapuun kuljetuksiin Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa 5-akselista ESAPE -perävaunua, joita on toimitettu asiakkaille jo kymmenkunta kappaletta.)

Vuonna 1995 perustettu Forssan Lava ja Huolto Oy työllistää tänä päivänä viitisentoista alan ammattilaista. Päällerakenne- ja perävaunutuotanto tuli osaksi toimintaa vuonna 2007 jolloin ostettiin Humppilan Metalli Oy:n liiketoiminta.

- ESAPE -perävaunujen valmistus alkoi Humppilassa 90-luvun alkupuolella ja päällerakenteita on tehty jo 70-luvulta lähtien. Tarjoamme juuri asiakkaan tarpeisiin räätälöidyt ratkaisut mm. puutavaran, kappaletavaran, erilaisten koneiden ja vaihtokorien kuljetuksiin sekä myös siirtovaunuja tehdaskäyttöön ja traktoriperävaunuja. Meillä on osaamista toteuttaa vaativimmatkin ratkaisut kuten erilaiset hydraulisesti leviävät rakenteet. Lisäksi teemme monenlaisia päällerakenteita mm. puutavara- ja nosturiautoihin sekä valmistamme lavarakenteita sekä asennamme vaihtokorilaitteita. Meiltä saa myös erilaisia omaa valmistusta olevia komponentteja kuten lavalukkoja, lämpöyhteitä ja ylileveän kuljetuksen valoja. Kuuntelemme tarkalla korvalla asiakkaan toiveita ja toteutamme ne laadukkaasti - joustavuus onkin toimintamme kulmakivi, kertoo Forssan Lava ja Huolto Oy:n perävaunu- ja päällerakennepuolesta vastaava Esa Mäenpää.

flh1.jpg

(kuva: Forssan Lava ja Huolto Oy:n Sami Kakko (vas.), Esa Mäenpää ja Kai Känkänen esittelevät Humppilan tuotannossa valmistuvassa olevaa ESAPE -kuljetuslavettia.)

Asiakaskohtaisesti räätälöidyt ratkaisut

Vuodesssa Humppilasta valmistuu parhaimmillaan kymmenkunta perävaunua sekä runsaasti erilaisia päällerakenneratkaisuja.

- Uudet mittasäännöt ovat lisänneet pitkälle räätälöityjen perävaunujen kysyntää. Juuri nyt tuotannosta on valmistumassa mm. 15,5 metriä pitkä kuljetuslavetti ja kohta otetaan työn alle puutavara-auton päällerakennevarustelu. Puutavaraperävaunuja meiltä saa suhteellisen nopeilla toimitusajoilla eli vielä onnistuisi saada vaunu ensi syksyllekin. Meillä olisi myös osaamista toteuttaa metsäkoneiden kuljetuslavetteja, ilmoittaa Mäenpää.

flh12.jpg

(kuva: Humppilassa varustellaan myös puutavara-autoja suurlujuus teräksisellä apurungolla.)

Laadukkaat rakenteet ja huippukomponentit

ESAPE -perävaunujen rakenteissa laatu ja kestävyys ovat ykkösasioita mikä pätee myös valittuihin komponentteihin.

- Akseleissa luotamme BPW:n laatuun jotka pelaavat kovassa käytössä samoin kuin niiden varaosa- ja huoltopalvelut. Jarrukomponenteissa taas Wabco on omassa luokassaan luotettavuudessa sillä liitokset ym. on tehty  niin että ne kestävät aikaa ja keliä - lisäksi korjaamot ympäri maata hallitsee tuotteen. Renkaissa suosimme Goodyearin, Michelin ja Bridgestonen premium-laatua. Toki kuuntelemme aina asiakkaan toiveita ja toteutamme ne myös kaikkien perävaunun komponenttien suhteen, lupaa Mäenpää.  

flh4.jpg

(kuva: Kun 5-akselinen ilmajousitettu vaunu on tyhjänä saadaan toinen, neljäs ja viides akseli nousemaan ja viides akseli nousee kokonaan ilmaan myös täydellä kuormalla. Vaunun erikoisuus on optimaalinen painonsiirto.)

5-akselinen ESAPE -puutavaraperävaunu

Raakapuun kuljetuksiin valmistetaan 5-akselista ESAPE -perävaunua, joita on toimitettu asiakkaille jo kymmenkunta kappaletta. 

- Meille tuli ensimmäinen ESAPE -puuvaunu vuonna 2013 ja tällä hetkellä niitä on kaksi ajossa. Vaunu on kaikin puolin hyvin tehty ja se on vakuuttanut myös kestävyydellään. Akseleiden mitoitus on toteutettu niin että telin etummainen akseli ottaa isoimman kuormituksen, mikä mahdollistaa painonsiirron vaunun eteen. Sen ansiosta vaunu on tosi ketterä käännellä tiukoissa paikoissa metsäautoteillä vielä kun viimeinen akseli nousee ylös täydelläkin kuormalla, kertoo Kuljetusliike S. Kakko Oy:n Kari Kakko.

Kun 5-akselinen ilmajousitettu vaunu on tyhjänä saadaan toinen, neljäs ja viides akseli nousemaan. Perävaunun painonsiirto on saatu pelaamaan optimaalisesti mikä helpottaa liikkumista kuorma päällä ajettaessa. Kun viides akseli nousee ilmaan kuormalla siirtyy takapään paino kolmannelle ja neljännelle akselille, jossa oleva apupalje painaa sitä alaspäin mikä siirtää painoa edelleen kolmosakselille. Ja etupäässä kakkosakseli kevenee painesuhdeventtiilin avulla jolloin painosiirtyy ykkösakselille. Näin suurin paino saadaan siirrettyä molempien telien etummaisille akseleille ja vaunun kääntely on ketterää tiukoissakin paikoissa.

flh8.jpg

Kuormantunnistus on otettu EBS:ltä jolloin kuljettajan painaessa ohjaamossa nappia järjestelmä valitsee automaattisesti joko telin noston silloin kun vaunu on tyhjä tai kevennyksen vaunun ollessa kuormattuna.

ESAPE -puuvaunussa käytetään takatelissä isompia 275/70 22.5 koon renkaita kun etutelin rengaskoko on 265/70 19.5.

- Valitun rengastuksen ansiosta vaunun vierintävastus on pienempi mikä vähentää yhdistelmän polttoainekulutusta. Silti vaunun korkeus on runkopalkin päältä mitattuna vain 112 senttiä joten kuormatilaa saadaan käyttöön riittävästi. Ja isot takapyörät parantavat myös maastokykyä, toteaa Kakko.

flh6.jpg

(kuva: Forssan Lava ja Huolto Oy:n Forssan toimipiste on erikoistunut raskaan ajoneuvokaluston korjauksiin ja huoltoihin. Apua saa koko yhdistelmään - erityisesti autojen huoltotyöt ovat kasvaneet viime aikoina.)

Forssassa tarjolla kattavat huoltopalvelut

Forssan Lava ja Huolto Oy:n Forssan toimipiste osoitteessa Vikrsbergintie 3 on erikoistunut raskaan ajoneuvokaluston korjauksiin, huoltoihin ja pienempiin päällirakennetöihin. 

- Huollamme ja korjaamme kuorma-autot, päällerakenteet sekä perävaunut joten asiakas saa meiltä apua koko yhdistelmäänsä. Käytössä on hyvät noin 2000 neliön korjaamotilat sijainniltaan hyvässä paikassa. Meillä onkin koko ajan hyvin töitä mutta pystymme silti auttamaan asiakkaita todella nopeasti silloin kun on hätä. Tärkeä osa toimivaa huolto- ja korjaamopalvelua on nopeasti pelaava varaosapalvelu, mitä olemme kehittäneet entistäkin tehokkaammaksi yhteistyössä alan johtavien toimijoiden kanssa. Samassa rakennuksessa toimiva Kaukokiito mahdollistaa tällä hetkellä nopeat toimitukset. Elokuusta lähtien käyttöön tulee täydentäviä järjestelmiä mahdollistaen jopa kolme kertaa päivässä tapahtuvat varaosatoimitukset, sanoo Forssan Lava ja Huolto Oy:n toimitusjohtaja Sami Kakko.

flh7.jpg

(kuva: ESAPE -kuljetuslavetit valmistetaan juuri asiakkaan erikoistarpeiden mukaan räätälöitynä uusia mittoja hyödyntäen.)

Osaajille töitä tarjolla

Hyvä työtilanne Forssan korjaamolla ja Humppilan uudisrakennepuolella mahdollistaisi osaavien tekijöiden palkkaamisen, mikäli sellaisia olisi tarjolla:

- Jos olet motivoitunut ja kiinnostunut haastellisesta tekemisestä hyvässä porukassa kannattaa olla yhteydessä, ilmoittaa Kakko.

flh9.jpg

(kuva: Tarjolla on myös ESAPE -perävaunut traktorikäyttöön, joilla onnistuu järeimpienkin maatalouskoneiden kuljetus.)

flh10.jpg

(kuva: ESAPE -perävaunuja valmistetaan mittatilaustyönä lisäksi teollisuuden erityistarpeisiin; kuvan vaunussa hydraulinen kuormansidonta.)

16.10.2019 20:00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
16.10.2019 16:11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketin
16.10.2019 14:15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajenee
16.10.2019 13:33Starttiboosterilla pakkasia vastaan
16.10.2019 12:01Ponssen työnäytös Kurussa 25.10. - esittelyssä mm. uusi Cobra harvesteri
16.10.2019 10:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
16.10.2019 8:00Nokian Renkaat vahvasti mukana Agritechnica -maatalousnäyttelyssä
15.10.2019 20:11Tiestön tilaa kartoitetaan metsäsektorin ajoneuvoilla
15.10.2019 18:44Teollisuuden liikevaihto kasvoi elokuussa 1,9 prosenttia
15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto

Siirry arkistoon »