VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi

14.09.2019 11.44

kulutus1.jpg

Kestävät polttoaineet voivat vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi samalla kun sähköajoneuvojen hinnat halpenevat, todetaan uudessa VTT:n ja Cambridgen yliopiston tutkimuksessa.

Tutkimuksessa vertailtiin sähköautojen ja erilaisten kestävien polttoaineiden päästövähennyskustannuksia tieliikenteessä. Polttoaineiden osalta vertailtiin synteettisiä biopolttoaineita ja hiilidioksidista sähköenergian avulla valmistettuja niin sanottuja sähköpolttoaineita.

Kestävillä polttoaineilla voidaan tukea tieliikenteen päästövähennyksiä käyttämällä niitä varsinkin pitkän kantaman ajoneuvoissa, todetaan kestävään energiaan erikoistuneen Joule-tiedejulkaisun 9.9.2019 julkaisemassa tutkimuksessa. 

Vaikka päättäjät ovat syystäkin innoissaan sähköajoneuvojen potentiaalista vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä, pitkän kantaman ajoneuvoissa kestävät polttoaineet säilynevät sähköautoja kilpailukykyisempänä päästövähennyskeinona.

Tutkimuksen mukaan sähköautot ovat jo nyt kilpailukykyisiä lyhyillä matkoilla, mutta pidemmän kantaman sähköautot pysyvät luultavasti kalliimpina verrattuna kestäviin polttoaineisiin, vaikka akkujen hinnat edelleen halpenisivat.

Onkin tärkeää jatkaa kestävien polttoaineiden tutkimista ja kehittämistä, jotta tulevaisuudessa voidaan ottaa käyttöön kustannustehokkaimmat teknologiat ja niiden yhdistelmät liikenteen päästöjen leikkaamisessa. 

Tutkituista polttoainevaihtoehdoista puumaisista biomassoista ja niiden tähteistä tuotetut synteettiset biopolttoaineet osoittautuivat sähköpolttoaineita kilpailukykyisemmiksi.

“Hiilidioksidin muuntaminen päästöstä polttoaineeksi on ensiajattelemalta loistava idea”, toteaa tutkimuksen vastaava kirjoittaja, VTT:n erikoistutkija Ilkka Hannula. ”Sähköpolttoaineet ovat kuitenkin kalliita valmistaa prosessitasolla ja hankalia skaalata järjestelmätasolla. Vaikka tuuli- ja aurinkoenergian kustannukset ovat jo paikoin saavuttaneet fossiilisen energian hinnan sähköntuotannossa, ne ovat silti vielä hyvin kalliita vaihtoehtoja fossiilisille liikennepolttoaineille.”

“Tutkimus osoittaa, että kaikkia liikenteen päästövähennysvaihtoehtoja on tavoiteltava nykyistä paljon tarmokkaammin”, sanoo tutkimuksen toinen kirjoittaja, Cambridge Judge Business Schoolin teknologiapolitiikan dosentti, tohtori David M. Reiner.

“Tavoitteiden tulisi olla teknologianeutraaleja ja riippumattomia siitä, saavutetaanko läpimurtoja metsätähteellä, hiilidioksidin hyötykäytöllä tai sähköautoilla, kunhan asetetut kestävyyskriteerit täyttyvät. Tässä vaiheessa on tärkeää toimia laaja-alaisesti sekä keskittyä tekemällä oppimiseen ja mittakaavaetujen tavoitteluun”, hän jatkaa.

Tutkimusjulkaisu verkossa

Near-term potential of biofuels, electrofuels and battery electric vehicles in decarbonising road transporthttps://www.cell.com/joule/fulltext/S2542-4351(19)30416-7
DOI: 10.1016/j.joule.2019.08.013. Tutkimuksen ovat toteuttaneet VTT:n erikoistutkija, tohtori Ilkka Hannula ja Cambridge Judge Business Schoolin teknologiapolitiikan dosentti ja Cambridgen yliopiston energiapolitiikan tutkimusryhmän apulaisjohtaja, tohtori David M. Reiner.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »