Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14489643 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä - renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän

12.09.2019 16:22

aquaplaning.jpg

Syksyn sateet asettavat lisävaatimuksia autonrenkaille. Nokian Renkaiden asiantuntijan mukaan renkaan korkea märkäpitoluokka ei yksistään riitä vesiliirtoriskin välttämiseen.

Kesän muuttuessa syksyksi illat hämärtyvät ja sateet lisääntyvät. Pohjoisen uraiset tiet voivat olla vaarallisia paitsi rankkasateiden iskiessä myös niiden jälkeen: vesiliirtoriski kasvaa, kun teiden pinnalle kertynyt vesi ei ehdi kuivua.

Kun renkaan pintakuvio ei ehdi poistaa kaikkea vettä renkaan ja tien välistä, alle muodostuu vesipatja. Tällöin renkaiden pito häviää ja ohjaustuntuma katoaa, eikä kuljettaja enää voi hallita ajoneuvoa. Vesiliirto voi yllättää kokeneemmankin kuskin, sillä vesiliirrossa toimimista ei voi harjoitella etukäteen.

Tarkista renkaiden kunto ja rengaspaineet

Turvallisin valinta syksyn märille teille on laadukas kesärengas, jossa on vielä riittävästi kulutuspintaa jäljellä.

– Renkaiden kunto on merkittävä tekijä vesiliirron estämisessä, sillä jos renkaan urat ovat kuluneet, se ei varastoi niin paljoa vettä kuin uuden renkaan urat, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Tekniikan Maailman numerossa 5/2019 julkaistun vertailun mukaan 3–4 mm urasyvyyteen kulunut kesärengas on ajo-ominaisuuksiltaan selkeästi heikompi kuin uusi kesärengas, jossa urasyvyys on 7 mm. Uusi rengas ajautui testissä vesiliirtoon 10 mm:n vesipatjalla 83,1 km/h nopeudessa, kun taas kulunut rengas jo 61,2 km/h nopeudessa. Vesiliirtoriskin välttämiseksi 4mm uransyvyyteen kuluneet renkaat onkin syytä vaihtaa uusiin. Renkaiden uransyvyyden tarkkailua helpottaa Nokian Renkaiden DSI (Driving Safety Indicator) -kulumisvaroitin, joka kertoo selvälukuisesti renkaan kulutuspinnan jäljellä olevan uransyvyyden.

Lisäksi uusi kesärengas lyhentää jarrutusmatkoja märällä jarruttaessa, vaikkei märkäpitoa tai märkäjarrutusta Morrin mukaan pidäkään sekoittaa renkaan vesiliirtoherkkyyteen.

– EU-rengasmerkintöjen ilmaisema märkäpitoluokka kertoo renkaan märkäpidon tehokkuudesta eli siitä, miten rengas käyttäytyy märällä asfaltilla jarruttaessa. Vesiliirtoherkkyyttä sen sijaan ei voi päätellä rengasmerkinnöistä, hän muistuttaa.

Renkaiden kunnon lisäksi merkitystä on myös rengaspaineilla. Jos renkaiden ilmanpaineet ovat liian matalat, rengas ei välttämättä pidä muotoaan vedessä. Tällöin auto lähtee helpommin vesiliirtoon.

Vältä ohitustilanteita ja lätäköitä

Laadukkaiden kesärenkaiden lisäksi merkitystä on myös sillä, mitä tapahtuu ratin ja penkin välissä. Sadesäällä auton nopeutta kannattaa pudottaa hieman.

– Lisäksi reippaampi nopeuden pudotus on tarpeen silloin, kun tien pinnalle kertynyttä lätäkköä ei voi väistää. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa pyrkiä ajamaan vettä keräävien kulumaurien vieressä, Morri neuvoo.

Myös ohitustilanteita on syytä välttää. Auto lähtee vesiliirtoon helposti silloin, kun ohitustilanteessa joudutaan ajamaan kulumauran yli kaistaa vaihdettaessa ja omalle kaistalle palatessa.

Jos kaikesta ennakoinnista huolimatta joudut vesiliirtoon, toimi näin:

  1. Pidä pää kylmänä.
  2. Höllää kaasua ja paina kytkin pohjaan, jotta auton vauhti hidastuu ja pito palautuu. Jarruttamisesta ei ole apua, sillä se heikentää pitoa entisestään.
  3. Pidä ohjaus kulkusuuntaan, jottei pidon palautumista seuraa äkillinen suunnanmuutos ojaan tai vastaantulijoiden kaistalle.

Näin vältät vesiliirron

Lisää tietoa renkaiden kunnosta

Lisää tietoa renkaiden kulumisvaroittimesta

19.09.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13:50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13:44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13:24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12:02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

Siirry arkistoon »