Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:15212108 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

13.11.2019 14:55Proforest -tapahtuma siirtyy JTM Osaajilta Suomen Messut OsuuskunnalleLue lisää »13.11.2019 13:11Tana Oy:n jätteenkäsittelykoneille on myönnetty AvainlippuLue lisää »13.11.2019 8:00Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee 11 uudelle paikkakunnalle ‒ tarjolla pian lähes 70 asemalla SuomessaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

13.11.2019 14:55Proforest -tapahtuma siirtyy JTM Osaajilta Suomen Messut OsuuskunnalleLue lisää »13.11.2019 13:11Tana Oy:n jätteenkäsittelykoneille on myönnetty AvainlippuLue lisää »13.11.2019 8:00Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee 11 uudelle paikkakunnalle ‒ tarjolla pian lähes 70 asemalla SuomessaLue lisää »

Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä - renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän

12.09.2019 16:22

aquaplaning.jpg

Syksyn sateet asettavat lisävaatimuksia autonrenkaille. Nokian Renkaiden asiantuntijan mukaan renkaan korkea märkäpitoluokka ei yksistään riitä vesiliirtoriskin välttämiseen.

Kesän muuttuessa syksyksi illat hämärtyvät ja sateet lisääntyvät. Pohjoisen uraiset tiet voivat olla vaarallisia paitsi rankkasateiden iskiessä myös niiden jälkeen: vesiliirtoriski kasvaa, kun teiden pinnalle kertynyt vesi ei ehdi kuivua.

Kun renkaan pintakuvio ei ehdi poistaa kaikkea vettä renkaan ja tien välistä, alle muodostuu vesipatja. Tällöin renkaiden pito häviää ja ohjaustuntuma katoaa, eikä kuljettaja enää voi hallita ajoneuvoa. Vesiliirto voi yllättää kokeneemmankin kuskin, sillä vesiliirrossa toimimista ei voi harjoitella etukäteen.

Tarkista renkaiden kunto ja rengaspaineet

Turvallisin valinta syksyn märille teille on laadukas kesärengas, jossa on vielä riittävästi kulutuspintaa jäljellä.

– Renkaiden kunto on merkittävä tekijä vesiliirron estämisessä, sillä jos renkaan urat ovat kuluneet, se ei varastoi niin paljoa vettä kuin uuden renkaan urat, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Tekniikan Maailman numerossa 5/2019 julkaistun vertailun mukaan 3–4 mm urasyvyyteen kulunut kesärengas on ajo-ominaisuuksiltaan selkeästi heikompi kuin uusi kesärengas, jossa urasyvyys on 7 mm. Uusi rengas ajautui testissä vesiliirtoon 10 mm:n vesipatjalla 83,1 km/h nopeudessa, kun taas kulunut rengas jo 61,2 km/h nopeudessa. Vesiliirtoriskin välttämiseksi 4mm uransyvyyteen kuluneet renkaat onkin syytä vaihtaa uusiin. Renkaiden uransyvyyden tarkkailua helpottaa Nokian Renkaiden DSI (Driving Safety Indicator) -kulumisvaroitin, joka kertoo selvälukuisesti renkaan kulutuspinnan jäljellä olevan uransyvyyden.

Lisäksi uusi kesärengas lyhentää jarrutusmatkoja märällä jarruttaessa, vaikkei märkäpitoa tai märkäjarrutusta Morrin mukaan pidäkään sekoittaa renkaan vesiliirtoherkkyyteen.

– EU-rengasmerkintöjen ilmaisema märkäpitoluokka kertoo renkaan märkäpidon tehokkuudesta eli siitä, miten rengas käyttäytyy märällä asfaltilla jarruttaessa. Vesiliirtoherkkyyttä sen sijaan ei voi päätellä rengasmerkinnöistä, hän muistuttaa.

Renkaiden kunnon lisäksi merkitystä on myös rengaspaineilla. Jos renkaiden ilmanpaineet ovat liian matalat, rengas ei välttämättä pidä muotoaan vedessä. Tällöin auto lähtee helpommin vesiliirtoon.

Vältä ohitustilanteita ja lätäköitä

Laadukkaiden kesärenkaiden lisäksi merkitystä on myös sillä, mitä tapahtuu ratin ja penkin välissä. Sadesäällä auton nopeutta kannattaa pudottaa hieman.

– Lisäksi reippaampi nopeuden pudotus on tarpeen silloin, kun tien pinnalle kertynyttä lätäkköä ei voi väistää. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa pyrkiä ajamaan vettä keräävien kulumaurien vieressä, Morri neuvoo.

Myös ohitustilanteita on syytä välttää. Auto lähtee vesiliirtoon helposti silloin, kun ohitustilanteessa joudutaan ajamaan kulumauran yli kaistaa vaihdettaessa ja omalle kaistalle palatessa.

Jos kaikesta ennakoinnista huolimatta joudut vesiliirtoon, toimi näin:

  1. Pidä pää kylmänä.
  2. Höllää kaasua ja paina kytkin pohjaan, jotta auton vauhti hidastuu ja pito palautuu. Jarruttamisesta ei ole apua, sillä se heikentää pitoa entisestään.
  3. Pidä ohjaus kulkusuuntaan, jottei pidon palautumista seuraa äkillinen suunnanmuutos ojaan tai vastaantulijoiden kaistalle.

Näin vältät vesiliirron

Lisää tietoa renkaiden kunnosta

Lisää tietoa renkaiden kulumisvaroittimesta

13.11.2019 14:55Proforest -tapahtuma siirtyy JTM Osaajilta Suomen Messut Osuuskunnalle
13.11.2019 13:11Tana Oy:n jätteenkäsittelykoneille on myönnetty Avainlippu
13.11.2019 8:00Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee 11 uudelle paikkakunnalle ‒ tarjolla pian lähes 70 asemalla Suomessa
12.11.2019 14:30Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussa
12.11.2019 10:11Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
12.11.2019 10:11LUE TÄSTÄ! Uusin jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua koneurakointi- ja kuljetusalan asiaa
12.11.2019 8:23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa Tampereella
12.11.2019 8:00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda Octavia
11.11.2019 19:11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudesta
11.11.2019 16:20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet

Siirry arkistoon »