Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14490268 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Tiedonkulun parantaminen vahvistaisi puun aluskuljetusten käyttöä

08.09.2019 11:11

proomuuuu.jpg

Vesikuljetukset muodostavat pienen osan puun kotimaan kuljetuksista, mutta niillä on tärkeä rooli varsinkin Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella. Aiemmissa opinnäytetöissä oli tunnistettu vesikuljetusten tiedonkulkuun liittyviä haasteita (mm. tiedonkulun manuaalisuus ja kuljetusten muutostilanteiden hallinta). 

Toni Korpelan pro gradu -työssä selvitettiin kotimaisen puun vesikuljetusketjun nykyisiä tietovirtoja ja tietosanomia sekä keinoja kehittää tiedonkulkua. Nykyisessä tilanteessa ongelmia syntyy varsinkin niillä puun lastauspaikoilla, joilla ei ole erillistä operaattoripalvelua. Tällöin kuljetustenantajat eli metsäyhtiöt joutuvat koordinoimaan lastauspaikkojen käyttöä. 

Työssä selvitettiin tällä hetkellä muissa kuljetusmuodoissa käytössä olevien kuljetustietoratkaisuiden (Forest Hub ja LogForce) hyödyntämistä myös vesikuljetuksissa. Kumpikin ratkaisu soveltuisi lähtökohtaisesti vesikuljetukseen, mutta tarvittavan kehitystyön laajuus tulisi arvioida tarkemmin. Puukuljetuksissa käytettävät papiNet-standardin mukaiset tietosanomat ovat pääosin riittävät kotimaan vesikuljetusten kannalta, joitakin sanomatyyppejä lukuunottamatta (esimerkiksi aluksen mittoja koskevat tiedot). 

Yhtenä kehitysideana työssä nousi puun lastauspaikkojen sähköinen varauskalenteri, jonka avulla kuljetustenantajat voisivat välttää samanaikaisia kuljetuksia lastauspaikoilla. Metsäteho Oy onkin käynnistänyt varauskalenterin pilottihankkeen, jonka tulokset valmistuvat loppuvuodesta. 

Toni Korpelan pro gradu -työ: Tiedonkulun kehittäminen kotimaisen puun vesikuljetuksessa

Uutinen www.metsateho.fi sivuilta

19.09.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13:50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13:44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13:24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12:02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

Siirry arkistoon »