Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14490311 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Hirsirakentaja Salvos Finland Oy kolminkertaistaa tuotantotilansa Pyhännällä

03.09.2019 13:21

salvos_tehdashanke_1.jpg

Ennätysinvestoinnin taustalla nopeasti kasvava kysyntä 

Innovatiivisista vapaa-ajan rakentamisen ratkaisuistaan tunnettu pohjoispohjalainen perheyritys Salvos Finland Oy on käynnistänyt yhtiön kaikkien aikojen suurimman investoinnin. Hanke on lähtenyt käyntiin maakauppojen osalta nykyisen Pyhännän tehtaan ympärillä jo vuodenvaihteessa 2018-2019, mutta varsinainen investointipäätös on tehty aivan hiljattain. ”Investoinnin osalta kaikki on edennyt nopeasti maakauppojen, suunnittelun, kustannuslaskelmien, tonttitöiden, lupa-asioiden ja rahoitusneuvotteluiden osalta ja nyt olemme pääsemässä täyteen vauhtiin itse rakentamisen osalta”, Salvos Finland Oy:n toimitusjohtaja Joni Koskelo kertoo. Investoinnin suuruusluokka on n. 4 miljoonaa euroa.

Valmista jo keväällä 2020

Uusien tilojen myötä Salvoksen tuotantotilat liki kolminkertaistuvat: Uusia lämpimiä tiloja syntyy lähes 4300m². Samalla kylmiä tiloja ja varastoja syntyy lähes 4000m². Aikataulu on hyvin tiivis, sillä tehtaiden pystytystyöt käynnistyvät lokakuussa 2019 ja suurin osa tiloista otetaan käyttöön jo keväällä 2020, jotta yhtiö voi vastata kasvavaan kysyntään niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. ”Tarve tuotantotilojen laajentamiselle on tiedostettu jo pidempään, mutta halusimme miettiä hyvin tarkkaan sekä vapaa-ajan hirsirakentamisen markkinoiden kehitystä että oman konseptimme kehittämistä tuleville vuosille ja tehdä suunnitteluvaiheen viimeisen päälle hyvin”, Joni Koskelo kertoo. Uusiin tiloihin tulee sijoittumaan mm. kaksi uutta hirsirakennusten kokoonpano- ja varustelulinjaa, sekä huippumoderni Hundegger-hirsilinja, porausyksiköineen ja työstörobotteineen.

Ympäristöystävällisyys ja kestävä kehitys keskiössä

Uuden tehtaan myötä yhtiön tehdasalueelle valmistuu myös oma lämpövoimala, jonka raaka-aine, puuhake syntyy oman tuotannon hakkeesta ja riittää myös aiemman tuotantotilan lämmittämiseen. ”Koemme, että hakepolttoaineella toimiva moderni lämpövoimala on juurikin sitä kestävää kehitystä, koska raaka-aine syntyy uusiutuvasta luonnonvarasta, eli puusta sivutuotteena ja palaa nykyaikaisin menetelmin erittäin puhtaasti. Kestävää kehitystä tukee myös se, että energia on meille ympäristöystävällisyyden lisäksi hyvin edullista”, kertoo Joni Koskelo.

Salvoksen valmistuskonsepti perustuu vahvasti siihen, että kaikki mitä hirsirakennuksesta voidaan tehdä valmiiksi tehokkaasti sisätiloissa säältä suojassa, tehdään valmiiksi sisätiloissa. Pienempien rakennusten osalta tämä toteutuu täysin ja rakennukset liikkuvat valmiina tehtaalta asiakkaille. Suuremmissa rakennuksissa sisätiloissa tehdään valmiit hirsiset tilamoduulit, jotka liitetään kohteissa toisiinsa Salvos-asennuksen toimesta. Tämä rakennustapa itsessään jo säästää ympäristöä, sillä materiaalivirrat tulevat keskitetysti tehtaalle ja vähäinenkin jäte kootaan ja lajitellaan yhdessä paikassa. ”Myös kuljetuksista johtuvat päästöt ovat pienemmät, sillä useiden erilliskuljetusten sijaan tontille – joka vapaa-ajan rakentamisen kohdalla sijoittuu usein pidempien kuljetusyhteyksien päähän, syrjäisemmälle seudulle – kaikki viedäänkin kerralla”, Joni Koskelo kertoo.

Uusien tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa on erityistä huomiota kiinnitetty energiatehokkuuteen. ”Lämmöneristyksessä, kylmäkatkoissa, automaattiovien sijoitteluissa sekä ovien avautumis- ja sulkeutumisnopeuksissa, aivan kaikessa olemme lähteneet energiatehokkuus ja ympäristöasiat mielessä. Lisäksi kaikki tilat tullaan valaisemaan energiatehokkaalla led-valaistuksella”, kertoo Joni Koskelo.

Jatkuvan työvoimatarpeen lisäksi investoinnin tuoma iso lisähenkilöstön tarve

Investoinnilla on myös merkittävä rooli yhtiön työllistämistarpeeseen. Salvoksen henkilöstömäärä on jo ennen investointia kasvanut vuoden 2019 aikana noin 30 henkilöllä, ollen nyt 90 täysiaikaista henkilöä. Investointi vaatii lisää työvoimaa tuotantoon kymmeniä henkilöitä loppuvuoden 2019 – alkuvuoden 2020 aikana. ”Palkkaamme henkilöstöä tuotantoon etupainotteisesti, koska toisaalta hyvän työvoiman saaminen ottaa aikansa ja toisaalta kouluttaminen ja uuden ihmisen vauhtiin pääseminen ottaa aikansa”, kertoo Joni Koskelo.

19.09.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13:50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13:44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13:24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12:02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

Siirry arkistoon »