Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14490500 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Maailman ensimmäinen moottoroitu jäätä murtava irtokeula laskettiin vesille

29.08.2019 12:10

irtokeula_2.jpg

Väylän ideoima, maailman ensimmäinen moottoroitu irtokeula laskettiin vesille keskiviikkona 28.8.2019 Naantalissa. Koeajojen jälkeen irtokeula pääsee Saimaalla tositoimiin tulevana talvena.

WINMOS II (Winter Navigation Motorways of the Sea II) -hanke on EU CEF-rahoitteinen talvimerenkulun kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja parantaa talvimerenkulkua ja sen turvallisuutta sekä turvata jäänmurron resurssitarpeet myös tulevaisuudessa.

Yksi WINMOS II:n osahankkeista on jäätä murtavan, moottoroidun irtokeulakonseptin kehittäminen ja rakentaminen Saimaan alueelle. Kuljetuskoneistolla varustettu irtokeula kytketään sitä työntävään hinaajaan kolmipistekiinnityksellä. Irtokeulassa on kaksi sähkömoottoreiden vetämää suoraa akselilinjaa. Yhdistelmän mitoitus on suunniteltu siten, että se pystyy tehokkaasti toimimaan Saimaan alueella ja kanavassa jäänmurtajana.

Irtokeula laskettiin vesille Naantalissa Turun Korjaustelakalla keskiviikkona 28.8.2019. Vesillelaskun jälkeen irtokeulan varustelua jatketaan, tehdään puskijaan muutostyöt ja sovitetaan ne yhteen, jonka jälkeen yhdistelmällä suoritetaan koeajoja. Aluksella päästään Väylän omille koeajoille lokakuussa ja jäänmurtoon jo tulevalla talvikaudella.

Puskijana toimii Alfons Hakans AS:n hinaaja Calypso, johon tehdään tarvittavat modifioinnit, jotta siihen voidaan kytkeä irtokeula.

19.09.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13:50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13:44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13:24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12:02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

Siirry arkistoon »