Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14490284 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Euroopan komissio puuttui kevytautojen markkinoille tuloon

27.08.2019 14:00

VW_Polo_kevytauto.jpg
Euroopan komission Sisämarkkinoiden, teollisuuden, yrittäjyyden ja pk-yritystoiminnan pääosaston pääjohtaja Timo Pesonen on lähettänyt ulkoministeri Pekka Haavistolle vakavan huomautuksen koskien Suomen kevytautohanketta.

Huomautuksessa korostetaan että Suomen EU:lle tekemä ilmoitus kevytautoista sisältää seikkoja, joita on tarkasteltava sovellettavan EU-lainsäädännön kannalta. Komissio on päätynyt esittämään hankkeesta huomautukset koskien:

Ajoneuvoluokkaa

  • Henkilökuljetukseen ensisijaisesti suunniteltu ajoneuvo ei ole traktori

Ajokorttiluokkaa

  • AM 121 (mopoautokortti) on tarkoitettu mopoauton ajamiseen. Kevytauto poikkeaa mopoautosta nopeuden, massan, sylinteritilavuuden, tehon ja istuinpaikkojen osalta
  • Kansallisen ajokorttiluokan luominen on direktiivin 2006/126/EY 1 artiklan säännösten vastainen
  • AM-kortilla ei saa kuljettaa kevytautoa

Sisämarkkinoita koskevat direktiivit

  • Hankkeen katsotaan haittaavan eurooppalaisten L-luokan ajoneuvojen toimintaa ja asettavan ne epäedulliseen asemaan markkinoilla.

Komissio esittää huolensa kevytautojen aiheuttamista vakavista turvallisuusongelmista haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, joita ovat pienet lapset, jalankulkijat ja pyöräilijät. Kevytautojen huomattava massa, niiden suurempi nopeus, suurempi teho ja korostetusti riskejä ottava ajajaryhmä (15–17-vuotiaat), jotka eivät välttämättä ole riittävän kypsiä, muodostaa merkittävät riskin tieliikenteeseen. Komissio esittää myös huolensa autoihin asennettavien rajoittimien poistosta.

Lisäksi komissio esittää huolensa nopeusrajoitetuiden henkilöautojen ympäristövaikutuksista.

Lue kirje Valtioneuvoston sivuilla:
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/e1e7549e-dbb9-47e0-b844-19f13a6b1ea1/210f9c03-ded9-4371-8de9-ef72df2a15ff/KIRJE_20190823084000.PDF

19.09.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13:50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13:44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13:24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12:02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

Siirry arkistoon »