Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14472870 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

Metsäkoneurakointi J. Nousiainen Oy: Kaluston optimointia kotimaisilla varusteilla

24.08.2019 16:11

kiesi22.jpg

Metsäkoneurakointi J. Nousiainen Oy Kerimäeltä urakoi puuta kahdella metsäkoneketjulla ja tekee lisäksi maanmuokkausta kaivukoneilla. Kalustoon panostetaan ja se pyritään optimoimaan mahdollisimman tehokkaaksi.

(kuva yllä: Metsäkoneurakointi J Nousiaisen metsäkoneilla operoidaan välillä myös taajamissa tontti ym. hakkuilla. Toukokuun alkupuolella Ponsse ScorpionKing harvensi nättiä, jo vähän lehdessä ollutta koivikkoa Särkisalmen ABC:n naapuritontilla Parikkalassa.)

- Isälläni Hannu Käyhkällä oli metsäkoneita jo 70-luvun alusta lähtien joten konehommat oli itselle selvä ammattinvalinta. Ensimmäiset puut kaadoin 16-vuotiaana Rainer Tuonosen Ponsse HS15 Ergolla. Välillä ajoin myös Nousiaisen Matin puutavara-autolla kymmenkunta vuotta ja sen ohella ajelin puita Kupiaisen Arin koneilla. Yrittäjäksi lähdin vuonna 2007 kun ostin Unto Tynkkyseltä käytetyn Ponsse Wisentin; olin ollut hänellä kuljettajana jo 90-luvun alkupuolella, kertoilee Jani Nousiainen taustoistaan.   

kiesi33.jpg

(kuva: - Metsäalalla on hyvä veto päällä ja töitä riittää, sanoo koneyrittäjä Jani Nousiainen.)

Kotimaisilla koneilla

Tänä päivänä Nousiaisen metsäkonekalusto muodostuu Ponsse Scorpion ja Ergo harvestereista sekä Ponsse Buffalo ajokoneista. Kaivukoneet ovat metsäalustaisia Doosan 160:sia.

- Ponssen kanssa hommat pelaa kaikin puolin ja koneet edustavat kehityksen kärkeä. Kaupanteossa Suorsan Ristoon voi luottaa kuin kallioon ja Mikkelissä huoltopalvelut tehostuivat entisestään uuden palvelukeskuksen myötä, minkä toimintaa Turusen Marko kehittää hyvällä otteella. Ja huoltoneuvoja Kinnusen Seppo käy metsässä koneella aina jos tarvetta, kehuu Nousiainen.

Monipuolista urakointia

Metsäkoneurakointi J. Nousiainen Oy urakoi puuta yhdellä ketjulla Savonlinnan ympäristössä Koskitukille ja toisella Stora Ensolle Kohmasalon Metsäkuljetuksen aliurakoitsijana Heinäveden alueella.

- Töitä on ollut hyvin ja puukauppa käy edelleen mukavasti mutta yhtiöillä on alueellamme haastetta saada ostettua leimikoita tarpeeksi, mikä tekee kesän hakkuunäkymistä hieman viime vuotta epävarmemmat, kommentoi Nousiainen.

Kaivukoneilla tehdään mätästystä ja ojitusta UPM:lle Savonlinnan alueella, Järvi-Suomen Metsänhoitoyhdistykselle sekä Metsä Groupille ja Stora Ensolle Heinäveden alueella.

- Poikani Joni vastaa kesäaikaan muokkaustoiminnasta ja ajaa talvet motoa nuoruuden innolla. Eläkeikään jo ehtinyt isä taas edustaa kuljettajissamme vuosikymmenten kokemusta ja kaataa puuta Ergolla edelleen tasaiseen tahtiin. Yhteensä meitä on savotassa kahdeksan todella ammattitaitoista tekijää, kehuu Nousiainen ahkeraa porukkaa.

kiesi42.jpg

(kuva: Keväällä käyttöön otettu Metsäkoneurakointi J Nousiaisen uusi Volvo FH 16 ritiläauto on varustettu KiesiTech CB -kuormankiristimillä, joilla luotettava sidonta hoidetaan täysin mekaanisesti.)

Toimivat kiristimet tehostaa koneiden siirtoa

Metsäkoneilla operoidaan laajalla alueella ja kaivukoneita siirrettään paljon urakasta toiseen, joten kuljetuskapasiteettia pitää olla riittävästi.

kiesi62.jpg- Meillä on kolme Volvo ritilä- autoa joilla ajetaan vuodessa jotain 25-35.000 km/auto. Koneenkuljetusvarustelut on tehnyt Otavan paja ja mitoitukset on mietitty kohdilleen, joten koneet istuvat hyvin kyytiin eikä akselipainojen tai kujetuskorkeuksien kanssa ole ongelmia. Kaupat Volvoista on tehty Auto-Kilta Trucksin Sami Saaren kanssa joka on asiallinen autokauppias, toteaa Nousiainen.

Keväällä käyttöön otettu uusi Volvo FH 16 ritiläauto on varustettu KiesiTech CB -kuormankiristimillä, joilla luotettava sidonta hoidetaan täysin mekaanisesti.

- Kompaktin kokoiset kiristimet istuu siististi ritilärakenteeseen ja koteloitu rakenne takaa toimintavarmuuden. Kiristys tapahtuu kätevästi radio-ohjaimen nappia painamalla joten koneen turvallinen sidonta on todella nopeaa. KiesiTechin kiristimet ovat vakuuttaneet heti ensikäytöstä joten tilasin juuri samanlaiset kiristimet myös vanhempaan autoomme, ilmoittaa Nousiainen.

kiesi13.jpg

(kuva: Metsäkoneurakointi J Nousiaisen harvestereissa käytetään kotimaisia KiesiTech -syöttörullia. Scorpion Kingin H6 -harvesteripäässä on hitsatturakenteiset Weld -mallin rullat.)

Hyviä kokemuksia KiesiTech -syöttörullista

Ponsse H6 -harvesteripäiden syöttörullissa Metsäkoneurakointi J. Nousiainen lähti kokeilemaan pari vuotta sitten KiesiTechin uusia edistyksellisiä malleja.

- Antero Kiesiläinen kysyi kiinnostaisiko testata protorullia ja siitä alkoi meillä hyvä yhteistyö. Perusteellisen kehitystaipaleen jälkeen KiesiTechin syöttörullat ovat hioutuneet sarjatuotantoon valmiiksi ja laadukkaaksi tuotteeksi. Sekä harvennuksilla että päätehakkuilla toimivat rullat syöttää räväkästi puuta, pitoa on hyvin pienemmilläkin paineilla eivätkä ne vaurioita ainespuuta. Kevyiden mutta kestävien rullien avoimen rakenteen ansiosta ne eivät tukkeudu puun kuorista. Alussa käytimme pulttikasattuja syöttörullamalleja mutta viimeisimmät ovat olleet hitsatturakenteista Weld -mallia. Vanhimmilla, edelleen Ergossa olevilla pulttirakenteisilla rullillamme on tehty puuta yli 100 000 mottia ja niihin on vaihdettu ainoastaan muutama lamelli, mitkä meni tuulenkaatoja tehdessä kouran osuessa maahan ja ottaessa kiviä rullien väliin. Ja hiljattain meille tuli hallille uudet hitsatut KiesiTechin rullat, jotka vaihdetaan Scorpioniin nila-aikaan, kertoo Nousiainen.

kiesi82.jpg

(kuva: Sekä harvennuksilla että päätehakkuilla toimivat KiesiTech -syöttörullat syöttää räväkästi puuta, pitoa on hyvin pienemmilläkin paineilla eivätkä ne vaurioita ainespuuta.)

kiesi72.jpg

(kuva: Metsäkoneurakointi J Nousiaisen Ponsse Buffalo varustettuna pehmeille maille Olofsforsin ja Clarkin kantavilla teloilla.)

18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10:10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20:22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19:11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17:11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15:03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12:36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12:15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla

Siirry arkistoon »