AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 650 XT 8x4*4 puutavara-auto - Hand made in Jyväskylä

24.08.2019 12.01

scaniak0.jpg

Scania kuorma-auton rakenne on jo vuonna 1980 esitellystä 2-sarjasta lähtien perustunut modulaariseen järjestelmään.

(kuva yllä: Uusi Scania R 650XT puutavara-auto sisältyy Scania Suomen esittelyautokalustoon. Koeajon voit sopia lähimmän Scania jälleenmyyjän kanssa.) 

Tänään, lähes 40 vuotta myöhemmin ruotsalaisen tekniikan lisensiaatin Sverker Sjöströmin 1960 luvun taitteessa Scanian avuin alullepanemaa modulaariteknologiaa hyödynnetään myös Jyväskylässä, Scania Suomen päällerakenneyksikössä, missä valmistuvat kotimaisin komponentein ja menetelmin korkeaan tuottavuuteen yltävät varusteluratkaisut Scanian edistyksellisiin puutavara- ja sora-autoihin.

scaniak2.jpg

(kuva: Jyväskylässä Scanian toimesta valmistettu ja asennettu apurunko on tehty kahdesta osasta mikä mahdollistaa pelkän takaosan vaihdon kustannustehokkaasti, esimerkiksi nosturin tyyppiä vaihdettaessa tai kolaritapauksessa.)

Tehdasvalmista korkealla volyymilla

Scanian valmistama päällerakenne takaa varmuuden rakenteiden yhteensopivuudesta ja ainevahvuuksien riittävyydestä valittuun työtehtävään. Lisäksi asennuksista tallennetaan tarkka dokumentointi ja mikä tärkeintä rakenteet sisältyvät valmistajan takuun piiriin.

- Kotimaisuus antaa meille vahvat valttikortit. Ensinnäkin Jyväskylän valmistama puutavara-auton pulttikiinnitteinen apurunko on tehty Scanian moduuleihin perustuvan järjestelmän mukaisesti kaksiosaiseksi. Ja toiseksi rakenteet tehdään parhaista mahdollisista erikoisteräksistä, mitkä takaavat kestävät rakenteet jotka ovat myös painoltaan kilpailukykyisiä, Scania Suomen viestintäpäällikkö Olli Heikkinen kertoo.

scaniak4.jpg

(kuva: Uuden Scanian kuljettajan paikalla ovat asiat ja ergonomia kunnossa. Matalaksi jätetty kojelauta helpottaa auton edessä olevien kohteiden havainnointia.)

Keskeisenä ajatuksena kaksiosaisessa apurunkorakenteessa on se että apurungon takaosan voi tarvittaessa, esimerkiksi nosturin tyyppiä viahdettaessa tai kolaritapauksessa, vaihtaa nopeasti ja kustannustehokkaasti uuteen.

- Apurungon takaosan vaihto sujuu nopeimmillaan noin 7-8 tunnissa, eli käytännössä auto saadaan takaisin tuottavaan työhön jopa saman  työpäivän aikana, Heikkinen toteaa.

Mittatilaustyönä valmistetun apurungon ja nosturitelineen lisäksi Scanialla asennettuun puutavaravarustukseen sisältyy mm. tarvittava ajoneuvohydrauliikka, alumiininen etusermi ja alkuperäiset Scania led-työvalot sekä molemmin puolin autoa asennetut työkalulaatikot ja lämmitettävät hiekoituslaatikot. 

- Asiakas voi tietysti valita autoonsa haluamansa pankkomallit ym. Scania puutavara-auto onkin aina asiakkaan toiveiden mukaisesti rakennettu ammattityökalu tuottavaan työhön, Heikkinen summaa.

scaniak3.jpg

(kuva: Pankkoina esittelyautossa Kuormavälineen teräksiset Forest Kingit. Alumiininen etusermi on TMT. Malisen valikoimasta.)

Suomalaisiin olosuhteisiin

Kuten mallinimi paljastaa on nyt koeajamamme Scanian voimanlähteeksi valittu valmistajan raskaisiin työtehtääviin tarkoitetusta 16-litran V8 moottorimallistosta teholtaan 650 hevosvoimainen ja 3300 Nm vääntömomentin tarjoava vaihtoehto. Vaihteistona on varmatoiminen, hidastimella täydennetty Scania Opticruise automaatti, joka välittää moottorilta saadun voiman vähäisin tehohäviöin läpivetävälle teliakselille. 

Etusäleikön oranssi XT tunnus kertoo auton varustellun tukevalla ja hyvin puunkuljetuksen rasitukset kestävällä teräsetupuskurilla. XT varustukseen sisältyy niin ikään ajo- ja takavalojen ritilät sekä sivupeilien suojakuoret ja ohjaamon takaseinän hylly. 

XT varustelu on valittavissa kaikkien P-, G-, R- ja S-ohjaamojen yhteyteen. Nykyisellään Scanian ohjaamo asettuu sekä kuljettajamukavuuden että toiminnallisuuden ja turvallisuuden osalta luokkansa parhaimmistoon. 

Päiväohjaamon sisätilan korkeus riittää hyvin vaikkapa vaatteiden vaihtoon ja punkassa on riittävästi leveyttä taukolepoa ajatellen. Kuljettajan paikka on mitoitettu Pohjois-Eurooppalaisille kuljettajille, mikä jättää isompikokoisellekin kuljettajalle mahdollisuuden hyvän ja tukevan ajoasennon löytämiselle.

scaniak5.jpg

(kuva: Kotimainen TAV vetokytkin on luotettava ja turvallinen valinta vaativiin työtehtäviin.)

Pirteä liikkuja

Koska aika merkittävä osa puutavara-auton ajosuoritteesta ajetaan kuormatta, on kohtuullista arvioida ajoittain pölliauton ajettavuutta myös tyhjänä.

Tehokkaan moottorin ja vaati- vaa puutavara-ajoa ajatellen tiheähköksi valitun perävälityksen ansiosta maahantuojan esittelyautolla pysyy poikkeuksellisen hyvin muun liikenteen rytmissä.  

Täysilmajousitus ja levyjarrut nostavat R-sarjalaisen ajomukavuuden osalta luokkansa kärkisijoille. 

Nopeasti pykäliä molempiin suuntiin vaihtavan OptiCruise -vaihteiston ja tehokkaan moottorijarrun ansiosta käyttöjarrujen tarve jää vähäiseksi. Seisontajarruksi on valittu perinteinen vipuvaihtoehto. Sähkötoiminen on tarjolla valinnaisvarusteena.

scaniak6.jpg(kuva: Tilavat ja lämmitysvastuksilla varustetut hiekoittimet ovat hallilaisen Rempsun Metallin valmistamat.)

Ketterästi metsässä

Puutavara-auton oikeasta akselirakenteesta on monta mielipidettä. Useat Scania-asiakkaat vannovat 2+2 rakenteen nimiin. Nyt koeajettavaan Scaniaan on valittu tridem-akselisto, missä viimeinen akseli on nouseva ja kääntyvä. Perusakseliväli on 4350 mm ja tekninen telipaino 28 tonnia. Tridemin ja korkealle nostetun etupuskurin ansiosta Scanian voi viedä suuremmitta huolitta myös tavallista ahtaampiin paikoihin ja risteyksiin. Kääntyvyys on taattu!

Koeajettuun autoon on valittu lisävarustelistalta kytkinpoljin. Taannoisen mallipäivityksen myötä yhteys kytkinpolkimen ja vaihteiston välillä vaihtui mekaanisesta sähköiseksi ja päätös sen käyttämisestä jäi kuljettajan vapaaseen harkintaan. 

Kokonaisuudesta

Scanian omalla päällerakenteella varustettu puutavara-auto on kaikin puolin asiallinen ja varteenotettava vaihtoehto uutta puutavara-autoa harkitsevalle. Yhden luukun periaatteella tarjottava palvelu voi olla tie nopeaan toimitukseen ja ainakin se sujuvoittaa yhteistyötä asiakkaan ja korjaamon välillä, kun on kyse määräaikaishuolloista tai mahdollisista korjaustoimenpiteistä. 

- On sanomattakin selvää että palvelu nopeutuu, kun korjaamolla on mahdollisuus nähdä jo ennalta jokaisen niitin ja liittimen paikka tai hydrauliletkuasennelman tiedot autosta, toteaa Olli Heikkinen lopuksi.

jykis.jpg

(kuva: Scania Suomen päällerakenneyksikössä Jyväskylässä valmistuu kotimaisin komponentein ja menetelmin korkeaan tuottavuuteen yltävät varusteluratkaisut Scanian edistyksellisiin puutavara- ja sora-autoihin.)

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »