Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14472482 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähköllä

17.08.2019 21:11

tegg1.jpg

MAN eTGE täyssähköpakettiauto on täysin pakokaasupäästötön ja miltei äänetön sekä energiatehokas vaihtoehto taajama-alueiden tavaraliikenteeseen. MAN on samalla ensimmäinen valmistaja, joka tuo sarjatuontantona valmistettavan täyssähköauton isojen pakettiautojen luokkaan. Kokeilimme uutuutta tuoreeltaan valmistajan sille tarkoittamassa ympäristössä.

(kuva yllä: MAN eTGE on valmistajan nollapäästöinen vastaus Euroopan suurkaupunkien vaatimukseen lähipäästöjen pienentämiselle.)

Toukuussa Kuljetus-Logistiikka 2019 näyttelyn yhteydessä Suomen ensiesittelynsä saanut MAN eTGE täyssähköpakettiauto oli yksi näyttelyn merkittävimmistä uutuuksista. Ammattilehti sai odotetun uutuuden ensimmäisenä lehtenä koeajoon heti näyttelyn jälkeen. 

Vaikka sähköautolle on vaikea nähdä väkevää tulevaisuutta raakapuukuljetusten puolella vielä hyvään toviin, kannattaa uuden tekniikan esiinmarssi ottaa vastaan avoimin mielin. Sähköavusteiset voimalinjat ovat jo nyt saatavilla vaihtoehtoina Logset harvesteriin ja Sisu Polar kuorma-autoon. 

tegg2.jpg

(kuva: Konehuoneen puolella tulee vastaan tämän näköinen maailma. Ohjaamon lämmitys ja viilennys tapahtuu ilmanlämpöpumpun voimin.  - Jos nyt johonkin kuljettaja haluaa kajota, niin olkoon se sitten lasinpesunesteen säiliö. Jäähdytysnestettäkään ei pidä mennä itse lisäämään, huomauttaa MAN:in TGE-tuotepäällikkö Timo Puustinen.)

Tonnin kantavuus

MAN eTGE jakaa saman tekniikan Volkswagen eCrafterin kanssa. Lanseerausvaiheessa MAN eTGE:tä tarjotaan vain 10,7 kuutiometrin kuormatilavaihtoehtona, joko 3,5 tai 4,25 tonnin kokonaispainolla.  

Etuvetoisen auton voimanlähteenä on teholtaan 136 hv (100 kW) sähkömoottori, mistä otetaan vääntömomenttia 290 Nm. Sähkömoottorilla on monia etuja polttomoottoriin verrattuna. Kevyt rakenne ja liikkuvien osien vähäinen määrä tekevät siitä kestävän ja helppohoitoisen. Lisäksi sähkömoottori paikkaa polttomoottorin suurimman puutteen, vääntömomentin puuttumisen matalilta koneen kierroksilta. Sähkömoottorissa paras vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä. 

eTGE:n mootorin jatkeeksi liitetyssä vaihteistossa on yksi vaihde molempiin kulkusuuntiin. Käytön selkeyttämiseksi vaihdevipu on lainattu automaattivaihtoehdosta.

Käyttövoimansa auto saa tavaratilan lattian alle runkorakenteisiin sovitetuista ja hyvin suojatuista litium-ioni-akustoista, minkä ansiosta auton painopiste on saatu erittäin matalalle.

Energiatehokkaiden 323 V suurjänniteakustojen kapasiteetiksi ilmoitetaan 35,8 kWh ja auton pisimmäksi toimintamatkaksi NEDC-päästömittaustavan mukaan 173 km. 

Akustojen lataus täyteen varaustilaan vie pisimmillään noin 5 tuntia 20 minuuttia, kun käytössä on 7,2 kWh AC seinälautaus- yksikkö. Vaihtoehtoisesti käytettäessä  40 kWh DC-pikalatausta CCS-liitännällä lataaminen tyhjästä 80 prosentin varaustasoon sujuu noin 40 minuutissa. Edellä mainittujen lisäksi MAN eTGE voidaan ladata myös 220 V latauslaitteella.

tegg5.jpg

(kuva: Tavaratila on entisellään. Sisäkorkeutta noin 190 cm. Akusto sijaitsee tavaratilan alla, auton keskellä, mikä on hyvä ottaa huomioon autoa varusteltaessa.)

Valmistajan mukaan moduulirakenteinen akusto on erittäin kestävä. Akkukapasiteetin ilmoitetaan laskevan 10 vuoden tai 2 000 latauskerran aikana vain noin 15 prosentilla, jos silläkään.  

MAN tarjoaa korkeajänniteakustolle kahdeksan vuoden / 160 000 km takuun.

Sähköautoista puhuttaessa nousee usein esille akkujen tuoma lisämassa, jolla on etenkin hyötyautoissa suora vaikutus kantavuuteen. MAN ilmoittaa eTGE:n massaksi ajovalmiina kuljettajan kanssa 2530 kg ja kantavuudeksi 970 kg. Ero dieselmoottorin voimin kulkevaan sisarmalliin on viiden sadan kilon luokkaa, dieselin eduksi.

Vetokoukkua eTGE:n ei ole tarjolla. Syynä se ettei valmistaja ole autoa perävaunukäyttöön luokitellut. Se vaatisi perävaunun kanssa mäkilähdöt mahdollistavan lisäelektroniikan ja ohjelmoinnin tekemisen sähkömoottoriin ja sehän maksaa muutakin kuin pelkän vaivan. 

tegg3.jpg

(kuva: Sähkökäyttöisen version kojelauta on tuttu muista TGE-malleista. Ainoastaan mittaripaneeli on erilainen.)

Loppuun saakka vietyä viimeistelyä

MAN eTGE:n ohjaamo eroaa dieselsisaristaan vain mittaripaneelin osalta ja vakiovarustelun osalta. Vakiovarusteisiin lukeutuvat mm. Comfort Plus kuljettajan istuin, lämmitettävä tuulilasi, 230V virtapistoke, Apple ja Android järjestelmien kanssa yhteensopiva MAN Media Van multimediajärjestelmä sekä peruutuskamera ja LED-ajovalot. Nyt koeajettavaan autoon on valittu tehtaan lisävarustelistalta järkevästi hinnoiteltu jousitettu ergoComfort -istuin.

Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin sisältyy ultraäänen avulla auton ympäristöä analysoiva ympäristönvalvonta, hätäjarrutusavustin ja aktiivinen kaistavahti.

Kuljettajan paikalta arvioituna eTGE:n ohjaamon pitäisi täyttää vakioasussaan vaativammankin asiakkaan tarpeet.

tegg4.jpg

(kuva: Kierroslukumittarin paikalle sovitettu viisari kertoo akun ajonaikaisesta tilasta. Vihreällä puolella virtaa ohjataan akkujen suuntaan ja sinisellä moottorille. Numeroasteikko kertoo prosentteina hetkellisen virrankulutuksen. Oikean puoleinen mittari paljastaa ajonopeuden ja akkujen sen hetkisen varaustason. Tiedot löytyvät myös ajotietokoneen valikosta.)

Eleetöntä voima

Virta-avain kiertyy kuten autossa kuuluukin. Käynnistysäänen korvaa kojelaudan uumenista kuuluva merkkiääni. Liikkeellelähtö on sujuvaa. Tosin turvavyö tulee olla kytkettynä, muuten auto ei liikahdakkaan. Vauhtiin päästyä konehuoneesta kantautuu matkustamon puolelle vain etäistä sähkömoottorin sirinää. 

Auto tottelee viivettömästi ja eleettömästi kuljettajan komentoja. Tehokkaan moottorin ja portaattoman voimansiirron ansiosta tavoitenopeuden saavuttaminen sujuu tarvittaessa jopa kiitettävän ripeästi. Monitoimiohjauspyörän nappulasta päälle kytkeytyvän säädettävän nopeudenrajoittimen käytölle on eTGE:ssä perustetta. 

Kaasujalan kevennys puolestaan aktivoi automaattisesti varsin tehokkaaksi luonnehdittavan jarrutusenergian talteenoton, missä ajoneuvon kineettinen energia muunnetaan sähköksi ja johdetaan takaisin litium-ioni -akustoon. 

Tehokkaaksi säädetty jarrutusenergian talteenotto, josta saksalaisvalmistaja käyttää nimitystä rekuperaatio, säästää osaltaan auton jarruja kulumiselta.

Esimerkiksi Nissan eNV sähköpakettiautossa kuljettajalla on mahdollisuus vaikuttaa energian talteenoton tehokkuuteen, mikä mahdollistaa vaikka raskaan liikenteen rahtiautoista tutun rullauksen hyödyntämisen myötämäissä. 

MAN eTGE:n huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.

tegg6.jpg

(kuva: Sähköauton äänettömyys, pakokaasujen nollapäästöt ja edulliset käyttökulut ovat sähköautojen yleistymistä eteen päin vieviä voimia.)

Edulliset kilometrit

MANin tekemän tutkimuksen mukaan noin 70 prosenttia kaupunkialueilla käytetyistä kevyistä hyötyajoneuvoista kulkee keskimäärin alle 100 kilometriä päivässä ja alhaisella keskinopeudella. 

MAN eTGE:n pisin NEDC -päästömittaustavan mukaan ilmoitettu toimintamatka on 173 km mikä, ainakin teoriassa riittää hyvin suurimmalle osalle kaupunkialueiden pakettiautokäyttäjistä.

Taajamapainoitteisessa, myös maantie ja moottoritieosuuksia sisällään pitäneellä koeajoreitillä auton ajotietokone antoi parhaaksi toimintamatkaksi 148 km. Mittausjakson päätteeksi ajotietokone näytti ajetun reitin pituudeksi 117 km ja jäljellä olevaksi toimintamatkaksi tasan 20 km. Koeajo vietiin läpi keväisen aurinkoisessa kelissä, ilmastointi ja lämmitys pois kytkettyinä. 

Energiankulutukseksi saatiin 22,2 kWh/100 km, mikä tarkoittaa rahaksi muutettuna keskimääräisellä 0,14 € / kWh hinnalla noin 3,1 € / 100 km/h kustannusta. Yleisiä, ja usein myös täysin ilmaisia latauspisteitä hyödyntämällä matkanteon voi tehdä jopa täysin kuluttomaksi. 

Talvikelillä sähkön kulutus voi kasvaa merkittävästi, mikä vaikuttaa paitsi toimintamatkaan myös kilometrikustannuksiin.

Sähköauton ohjauspyörän takana omaa ajotapaa katsoo helposti jo muutaman ajokilometrin jälkeen tavallista kriittisemmin, ainakin silloin jos tarkoituksena on päästä yhdellä latauksella mahdollisimman pitkälle.

Kaasujalka kevenee paatuneellakin kuljettajalla havaittavasti, kun tiedossa on lyhyimmillään noin 40 minuutin pysähdys latausasemalla. Ajoneuvon lataus ja uuden teknologian omaksuminen on vaivatonta, mutta koeajossa eteen tuli mielenkiintoinen seikka. Useat yleisistä latauspisteistä sijaitsevat parkkihalleissa, joihin reilun 2,4 metriä korkealla hyötyautolla ei ole asiaa.

tegg72.jpg

(kuva: Koska olemme metsäalan lehti oli kaupukilainen vietävä myös raittiseen ulkoilmaan, missä kokeilimme eTGE:n etenemiskykyä tukkitiellä. Korkea maavara ja portaaton voimansiirto jättivät vakuuttavan kuvan auton etenemiskyvystä.)

Täyden kympin suoritus

Sähköauton äänettömyys, pakokaasujen nollapäästöt ja edulliset käyttökulut, muodikkaasti erittäin vähäiset lähipäästöt ovat sähköautojen yleistymistä eteen päin vieviä voimia. Edellä mainittuja seikkoja ei pidä vähätellä, sillä EU on asettanut tiukkoja takarajoja hiilidioksidipäästöjen, pienhiukkasten ja typen haitallisten oksidien vähentämiselle. Saksassa asiat vietiin hiljattain niin pitkälle että dieselautojen myynti suorastaan romahti. 

Useissa Keski-Euroopan kaupungissa on käynnissä hankkeet, joiden mukaan keskustoihin saisivat tulla vain tiukimmalle Euro 6d TEMP -päästötasolle yltävät ajoneuvot.

Suomessa sähköautojen yleistymistä hidastavat sääolosuhteiden lisäksi myös ajoneuvojen korkeat hinnat. MAN eTGE:n noin 87 000 euron pyyntihinnalla saa jo kaksi dieselautoa, joten vihreillä arvoilla täytyy olla autoa hankittaessa tavallista suurempi vaikuttavuus.

Teslan kaltaisiin toimintamatkoihin yltäminen jää tavara-autopuolella vielä tulevaisuuden haaveeksi. Mahdollista se toki olisi nytkin, mutta hyötyautolle täysin utopistisessa hintaluokassa.

Koska kilpailijoita ei vielä ole ansaitsee MAN eTGE luokassaan täyden kympin arvosanan ajettavuudestaan ja toiminnallisuudestaan sekä innovatiivisuudestaan. Parannettavaakin toki vielä jää, mutta on vain odotettava tekniikan kehittymistä ja halpenemista.

tegg8.jpg

(kuva: Koska kilpailijoita ei vielä ole ansaitsee MAN eTGE luokassaan täyden kympin arvosanan ajettavuudestaan ja toiminnallisuudestaan sekä innovatiivisuudestaan.)

18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10:10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20:22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19:11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17:11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15:03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12:36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12:15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla

Siirry arkistoon »