Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14472516 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

Metsäteho: Suuremmat junavaunut tehostaisivat puukuljetuksia

17.08.2019 11:11

Raportti_250_rautatiekuljetus_l1000.jpg

Metsätehon selvityksessä vertailtiin nykyistä leveämpien ja korkeampien raakapuu- ja hakevaunujen vaikutuksia junakuljetusten tehokkuuteen. Raakapuujunan kuormatila kasvaisi laskennallisesti jopa 29–36 %, jos vaunun leveys kasvatettaisiin Snps-vaunun 3,390 metristä 3,6 tai 3,7 metriin ja korkeus 4,38 metristä 4,65 tai 4,83 metriin. 

Suuremmat vaunut vähentäisivät vuodessa tarvittavien raakapuujunien määrää lähes 2 000 junalla, mikä vähentäisi rataverkon ruuhkaisuutta. Laskelmassa ei otettu huomioon rataverkon rajoitteita suuremmille vaunuille.  

Selvitystä varten VR Track (nykyinen NRC Group Finland) toteutti rataverkon estetarkastelun edellä mainituilla vaunujen leveys- ja korkeusmitoilla (tehokkuuslaskelmista poiketen estetarkastelussa käytettiin parivaunuja, joissa yhden vaunun pituus on 13,355 m). Estetarkastelu toteutettiin valituille Pohjois- ja Länsi-Suomen rataväleille. Kriittisiä esteitä havaittiin rataväleillä Tampere–Jyväskylä–Äänekoski ja Laurila–Patokangas. 

Selvityksen jatkotutkimustarpeet koskevat rataverkon esterekisteristä puuttuvien liikennepaikkojen sivuraiteiden liikennöitävyyden arviointia ja estetarkasteluiden laajentamista esim. Itä-Suomeen.  

VR Transpoint käynnisti heinäkuussa 2019 nykyistä suurempien raakapuuvaunujen koeajot Pohjois-Suomessa. 

Tiedotteeseen liittyvä julkaisu:

Metsätehon raportti 250: Puutavaran ja hakkeen LHT-kuljetusselvitys

18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10:10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20:22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19:11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17:11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15:03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12:36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12:15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla

Siirry arkistoon »