Metsäteho: Suuremmat junavaunut tehostaisivat puukuljetuksia

17.08.2019 11.11

Raportti_250_rautatiekuljetus_l1000.jpg

Metsätehon selvityksessä vertailtiin nykyistä leveämpien ja korkeampien raakapuu- ja hakevaunujen vaikutuksia junakuljetusten tehokkuuteen. Raakapuujunan kuormatila kasvaisi laskennallisesti jopa 29–36 %, jos vaunun leveys kasvatettaisiin Snps-vaunun 3,390 metristä 3,6 tai 3,7 metriin ja korkeus 4,38 metristä 4,65 tai 4,83 metriin. 

Suuremmat vaunut vähentäisivät vuodessa tarvittavien raakapuujunien määrää lähes 2 000 junalla, mikä vähentäisi rataverkon ruuhkaisuutta. Laskelmassa ei otettu huomioon rataverkon rajoitteita suuremmille vaunuille.  

Selvitystä varten VR Track (nykyinen NRC Group Finland) toteutti rataverkon estetarkastelun edellä mainituilla vaunujen leveys- ja korkeusmitoilla (tehokkuuslaskelmista poiketen estetarkastelussa käytettiin parivaunuja, joissa yhden vaunun pituus on 13,355 m). Estetarkastelu toteutettiin valituille Pohjois- ja Länsi-Suomen rataväleille. Kriittisiä esteitä havaittiin rataväleillä Tampere–Jyväskylä–Äänekoski ja Laurila–Patokangas. 

Selvityksen jatkotutkimustarpeet koskevat rataverkon esterekisteristä puuttuvien liikennepaikkojen sivuraiteiden liikennöitävyyden arviointia ja estetarkasteluiden laajentamista esim. Itä-Suomeen.  

VR Transpoint käynnisti heinäkuussa 2019 nykyistä suurempien raakapuuvaunujen koeajot Pohjois-Suomessa. 

Tiedotteeseen liittyvä julkaisu:

Metsätehon raportti 250: Puutavaran ja hakkeen LHT-kuljetusselvitys

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »