Metsäteho: Suuremmat junavaunut tehostaisivat puukuljetuksia17.08.2019 11.11
Metsätehon selvityksessä vertailtiin nykyistä leveämpien ja korkeampien raakapuu- ja hakevaunujen vaikutuksia junakuljetusten tehokkuuteen. Raakapuujunan kuormatila kasvaisi laskennallisesti jopa 29–36 %, jos vaunun leveys kasvatettaisiin Snps-vaunun 3,390 metristä 3,6 tai 3,7 metriin ja korkeus 4,38 metristä 4,65 tai 4,83 metriin. Suuremmat vaunut vähentäisivät vuodessa tarvittavien raakapuujunien määrää lähes 2 000 junalla, mikä vähentäisi rataverkon ruuhkaisuutta. Laskelmassa ei otettu huomioon rataverkon rajoitteita suuremmille vaunuille. Selvitystä varten VR Track (nykyinen NRC Group Finland) toteutti rataverkon estetarkastelun edellä mainituilla vaunujen leveys- ja korkeusmitoilla (tehokkuuslaskelmista poiketen estetarkastelussa käytettiin parivaunuja, joissa yhden vaunun pituus on 13,355 m). Estetarkastelu toteutettiin valituille Pohjois- ja Länsi-Suomen rataväleille. Kriittisiä esteitä havaittiin rataväleillä Tampere–Jyväskylä–Äänekoski ja Laurila–Patokangas. Selvityksen jatkotutkimustarpeet koskevat rataverkon esterekisteristä puuttuvien liikennepaikkojen sivuraiteiden liikennöitävyyden arviointia ja estetarkasteluiden laajentamista esim. Itä-Suomeen. VR Transpoint käynnisti heinäkuussa 2019 nykyistä suurempien raakapuuvaunujen koeajot Pohjois-Suomessa. Tiedotteeseen liittyvä julkaisu: Metsätehon raportti 250: Puutavaran ja hakkeen LHT-kuljetusselvitys |