Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16442946 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.2.2020 18:01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttiaLue lisää »17.2.2020 15:22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksiLue lisää »17.2.2020 10:11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.2.2020 18:01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttiaLue lisää »17.2.2020 15:22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksiLue lisää »17.2.2020 10:11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassaLue lisää »

Metsäteho: Suuremmat junavaunut tehostaisivat puukuljetuksia

17.08.2019 11:11

Raportti_250_rautatiekuljetus_l1000.jpg

Metsätehon selvityksessä vertailtiin nykyistä leveämpien ja korkeampien raakapuu- ja hakevaunujen vaikutuksia junakuljetusten tehokkuuteen. Raakapuujunan kuormatila kasvaisi laskennallisesti jopa 29–36 %, jos vaunun leveys kasvatettaisiin Snps-vaunun 3,390 metristä 3,6 tai 3,7 metriin ja korkeus 4,38 metristä 4,65 tai 4,83 metriin. 

Suuremmat vaunut vähentäisivät vuodessa tarvittavien raakapuujunien määrää lähes 2 000 junalla, mikä vähentäisi rataverkon ruuhkaisuutta. Laskelmassa ei otettu huomioon rataverkon rajoitteita suuremmille vaunuille.  

Selvitystä varten VR Track (nykyinen NRC Group Finland) toteutti rataverkon estetarkastelun edellä mainituilla vaunujen leveys- ja korkeusmitoilla (tehokkuuslaskelmista poiketen estetarkastelussa käytettiin parivaunuja, joissa yhden vaunun pituus on 13,355 m). Estetarkastelu toteutettiin valituille Pohjois- ja Länsi-Suomen rataväleille. Kriittisiä esteitä havaittiin rataväleillä Tampere–Jyväskylä–Äänekoski ja Laurila–Patokangas. 

Selvityksen jatkotutkimustarpeet koskevat rataverkon esterekisteristä puuttuvien liikennepaikkojen sivuraiteiden liikennöitävyyden arviointia ja estetarkasteluiden laajentamista esim. Itä-Suomeen.  

VR Transpoint käynnisti heinäkuussa 2019 nykyistä suurempien raakapuuvaunujen koeajot Pohjois-Suomessa. 

Tiedotteeseen liittyvä julkaisu:

Metsätehon raportti 250: Puutavaran ja hakkeen LHT-kuljetusselvitys

17.02.2020 18:01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttia
17.02.2020 15:22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksi
17.02.2020 10:11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassa
16.02.2020 17:13Work Cars tarjoaa hyötyajoneuvot asiakkaan erityistarpeisiin tehtynä
16.02.2020 12:11Strenx® -teräs on tärkeä osa Keslan laatua
16.02.2020 10:11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.700 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
15.02.2020 17:20Vihreästi Vaasassa - liikenteen päästöjä pienennetään uusilla teknologioilla
15.02.2020 11:00Suomi hakee EU:n rahoitustukea useille liikennehankkeille
14.02.2020 19:11Logset 8H GTE Hybrid harvesterin työnäytös Parkanossa torstaina 20.2.2020
14.02.2020 15:11Stora Enson uuden puusta rakennettavan pääkonttorin arkkitehtuurikilpailun osallistujat valittu

Siirry arkistoon »