AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4MOTION Aventura - Nyt myös kevytkuorma-autona

11.08.2019 12.22

ama0.jpg

Volkswagen on luonut huippuvarustelluilla Amarok -malleillaan oman premium-luokan lava-automarkkinoille. Nyt saksalaisvalmistaja on antanut Suomen maahantuojalle siunauksen Amarokin muuttamiseksi Suomessa autoverottomaksi kevytkuorma-autoksi. Jatkossa entistä useampi Volkswagen Amarok myydään viisipaikkaisena.

(kuva yllä: Volkswagen Amarok lava-autosta on nyt saatavilla autoveroton kevytkuorma-auto versio, mikä on todella viisas vaihtoehto ammattikäyttöön vaikkapa koneurakoitsijalle työmailla liikkumiseen.)

Amarokin kuorma-autoversio on saatavilla sekä 204 hv että 258 hv tehovaihtoehtoina. Vaihteistoksi on valittavissa 6-vaihteinen manuaalivaihteisto alennusvaihteella ja kytkettävällä nelivedolla tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto jatkuvatoimisella 4MOTION nelivedolla. Tehoversion yhteydessä vaihteistona on aina 8-vaihteinen automaatti. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 510 kg ja vetopaino on maksimissaan 3 300-3 500 kiloa.

Amarokin kuorma-autoversio on saatavilla Comfortline-, High- line- tai Aventura-varustelutasoilla. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. ESP-ajonvakausjärjestelmä Offroad-toiminnolla, Climatic-ilmastointi, automaattitoiminen polttoainekäyttöinen lisä- lämmitin, vakionopeudensäädin, monitoiminäyttö, vetokoukkuvalmius, kolme 12V-pistorasiaa sekä molempien etuistuinten korkeudensäätö ja radio Composition Media.  

amar2.jpg

(kuva: Volkswagen on luonut Amarok -malleillaan oman premium-luokan lava-automarkkinoille.)

Vähäisin muutoksin

Kuorma-automuutosta varten Amarokiin on asennettu nopeudenrajoitin, kuorma-autojen valomääräysten mukaiset suuremmat sivuvilkut ja kaksi kappaletta lisää kuormasidontalenkkejä lavalle. Lisäksi taka-akselil- le on viety lisäilmajouset vahvistettujen lehtijousien lisäksi. Ilmajoustuksen säätö tapahtuu kojelautaan viedyistä nappuloista. Ajopiirturivalmius on saatavana Amarokiin tehdasasennettuna. 

Amarokin kuorma-autoversion muutostyöt tehdään Suomessa yhteistyössä Truck Masters Finland Oy:n kanssa. Truck Masters tekee kaikki muutostoimenpiteisiin liittyvät testaukset ja huolehtii hyväksynnöistä. Amarokin kuorma-autojen myynnistä ja huollosta huolehtii Volkswagen-jälleenmyyjäverkosto.

Amarokin kuorma-autoversion ajoneuvoluokka on N2G kevyt maastokuorma-auto, ja tarvittava ajokorttiluokka on tällöin vähintään C1. Amarokin kuorma-autoversion viisi istuinpaikkaa mahdollistaa ylellisen istuinmukavuuden niin maantiellä kuin maastossakin.

Ajettavuudeltaan ”rahti-Amarok” on erinomainen. Koeajettava auto edustaa parasta Aventura varustelutasoa, joka on tarjolla vain 258 hv moottorin yhteydessä. Nahkaistuimin ja huippuvarustein pakattu Amarok täyttää vaativimmankin ostajan tarpeet. Monista kilpailijoista poiketen Amarok tarjoaa asialliset oltavat myös takapenkkiläisille. Istuma- asento on väljä ja päätilaa on riittävästi. 

amar3.jpg

(kuva: Kevytkuorma-automuutoksen myötä työkäytössä erittäin kätevä viisipaikkainen lava-auto tulee entistä useamman yrittäjän saataville.)

Rahalle vastinetta

Huippuvarusteista huolimatta Amarok jää yhä mukavuudessa pienelle takamatkalle, kun verrokiksi otetaan Amerikkalaiset lava-autot, jotka ovat Suomessa nykyisin hyvin edustettuina. Tosin hankintahintakin on toinen.

Volkswagen Amarok kuorma- auton hinnat alkavat noin 50 000 eurosta (Volkswagen Amarok Comfortline 3,0 TDI, 150 kW, 4Motion, manuaalivaihteisto). Nyt koeajettavan Aventura -huippumallin hintapyynti ilman lisävarusteita on noin 62 000 euroa. Ilman kuorma-automuutosta vastaavan auton hinta nousee, kiitos Suomen autoveron, noin 98 600 euroon. 

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4MOTION Aventura kevytkuorma-auto lienee tällä hetkellä varusteiden ja ominaisuuksiensa sekä hinta/laatu -suhteen puolesta yksi parhaista markkinoilla olevista vaihtoehdoista hintaluokassaan. Mikäli suurin kuorma-autolle sallittu huippunopeus 80 km/h ei muodostu ylitsepääsemättömäksi esteeksi on nyt koeajettu Amarok on lähes täydellinen kampe ammattikäyttöön.

amar4.jpg

(kuva: Amarokin lavalle sopii urakoinnissa tarvittavia varusteita ja työkaluja. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 510 kg.)

amar5.jpg

(kuva: Kuorma-automuutos toi VB-lisäilmajouset taka-akselille. Säätö käy näppärästi kojelautaan viedyistä säätimistä.) 

 
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »