Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18250592 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

26.6.2020 23:33KATSO 26.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »3.7.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksiLue lisää »3.7.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasemaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

26.6.2020 23:33KATSO 26.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »3.7.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksiLue lisää »3.7.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasemaLue lisää »

Renholmen kehittää uutta ohjausjärjestelmää koneiden ohjaukseen

01.08.2019 9:22

Uusi ohjausjärjestelmä on operaattoreille helppokäyttöinen, lyhentää käyttöönottoaikoja ja on moduulirakenteensa ansiosta pitkäikäinen. Renholmenin Setran Hasselforsin sahan uuteen kuivalajittelulaitokseen ja höyläämöön toimittamien satojen koneiden ohjaus toteutetaan näillä uusilla ohjelmilla.    

Uutta ohjausjärjestelmää alettiin kehittää vuonna 2017, ja nyt koneiden ohjausohjelmille on luotu aivan uusi alusta. Pyrkimyksenä oli luoda ohjausjärjestelmästä moduulirakenteinen, jotta samaa ohjausjärjestelmää voitaisiin käyttää kauan riippumatta siitä, millaista uutta tekniikkaa jatkossa hankitaan, mutta myös siksi, että ohjelmia voitaisiin käyttää eri laitosten kesken.

Lyhentää seisokkeja ja käyttöönottoaikoja

- Koska ohjelmia on helppo käyttää uudelleen ja olemme eriyttäneet ohjelmat ja parametrit, voimme lyhentää käyttöönottoaikoja reilusti, sanoo Renholmen AB:n automaatiopäällikkö Joakim Sundström. 

Toinen tavoitteemme on ollut järjestelmän helppokäyttöisyys operaattorien kannalta. Se auttaa heitä löytämään koneiden viat itse ennen huoltohenkilöstön paikalle tuloa, mikä lyhentää seisokkeja. Operaattorit näkevät ohjauspaneelista, minkä ehtojen on täytyttävä, jotta koneenosat voivat käynnistyä. He voivat jopa nähdä, mitkä anturit vaikuttavat mihinkin koneenosaan.   

- Me käytämme sahoilla ohjelmoitavia painikepaneeleja ja koteloituja kosketusnäyttöjä. Tämä tekee meistä joustavampia klassisiin katkaisimella ja näytöllä varustettuihin peltilaatikoihin verrattuna, sanoo Joakim Sundström.

Renholmen kehittää tähän uuteen ohjausjärjestelmään ohjelmaa integroitua servo-ohjausta varten. Ohjelmointi on integroitu samaan ohjelmoitavaan logiikkaan kuin koneen ohjauskin, joten ohjelmointi ja käyttöönotto on helppoa ja sujuvaa.

Helppo päivittää ja täydentää

Kehitystyötä on tehty omin voimin ja tietyin osin läheisessä yhteistyössä Siemensin kanssa. Koneen ohjaukseen käytetään edelleen Siemensin ohjelmoitavaa logiikkaa, mutta nyt ollaan siirtymässä heidän uusimpaan S7-1500 -ohjausjärjestelmäänsä ja TIA-portal -ohjelmistoonsa.
Ohjelmien osia aletaan piakkoin käyttää ja on paljon ajatuksia siitä, mitä moduuleita ja toimintoja jatkossa lisätään. Setra Hasselforsin sahan uusi kuivalajittelulaitos saa nämä uudet ohjelmat Renholmenilta tilaamassaan toimituksessa.   
Uudet koneet, joissa jo on uusi servo-ohjaus, ovat Electro Positioner ja Electro Sinus -trimmeri. Myös Flexicutin vanha servo-ohjaus vaihdetaan tähän uuteen integroituun servo-ohjaukseen.

26.06.2020 23:33KATSO 26.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
03.07.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksi
03.07.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasema
02.07.2020 9:11Nokian Renkaat: Älyrenkaat tuotteistetaan viidessä vuodessa
02.07.2020 8:49Teollisuustuotannon arvo nousi 93 miljardiin euroon
01.07.2020 12:41Kotimaiselle kuppikartongille teollisen kompostoitavuuden sertifikaatit
01.07.2020 12:22Autokaupassa elpymisen merkkejä
01.07.2020 10:01Enemmän kokoja, tehokkaampaa urakointia - Nokian Ground King -rengasperhe laajenee
01.07.2020 9:00Koneosapalvelun metsäkoneiden purkuosien valikoima nyt netissä
30.06.2020 10:34Stage V -päästörajat tänään osittain voimaan - tekniikan muuttumisesta suuria kustannuksia

Siirry arkistoon »