Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14181749 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

24.8.2019 16:11Metsäkoneurakointi J. Nousiainen Oy: Kaluston optimointia kotimaisilla varusteillaLue lisää »24.8.2019 12:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 650 XT 8x4*4 puutavara-auto - Hand made in JyväskyläLue lisää »24.8.2019 10:11Lapinsalmen sillan rakentaminen käynnissä Repoveden kansallispuistossaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

24.8.2019 16:11Metsäkoneurakointi J. Nousiainen Oy: Kaluston optimointia kotimaisilla varusteillaLue lisää »24.8.2019 12:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 650 XT 8x4*4 puutavara-auto - Hand made in JyväskyläLue lisää »24.8.2019 10:11Lapinsalmen sillan rakentaminen käynnissä Repoveden kansallispuistossaLue lisää »

AMV Metsäpalvelu Oy: Tehokasta urakointia harvennushakkuilla

20.07.2019 15:01

fr11.jpg

Harvennushakkuut ovat erittäin tärkeä osa metsänhoitoa - ne tuottavat kuitupuuta  teollisuudelle sekä puhdasta kotimaista metsäenergiaa ja mahdollistavat tulevat tukkileimikot. AMV Metsäpalvelu Oy Saukkolasta urakoi puuta yhdellä koneketjulla ja keskittyy toiminnassaan lähes täysin harvennuksiin. 

(kuva yllä: AMV Metsäpalvelu Oy otti käyttöön tammikuussa 2019 uuden Sampo Rosenlew FR48 -kuormatraktorin. Mitoiltaan sopivan kokoinen 12-tonninen kone on osoittautunut juuri oikeaksi valinnaksi yrityksen tarpeisiin.)

- Teemme 95-prosenttisesti harvennuksia mutta silti kalusto pitää olla mitoitettu niin että myös kohdalle osuvat aukkohakkuut ja järeät siemenpuut saadaan samalla kertaa tehtyä. Ja että ammattimainen toiminta olisi taloudellisesti järkevää pitää vehkeissä olla sen verran kokoa että puu liikkuu rivakasti - silti mahdollisimman vähän jälkiä metsään jättäen, toteaa AMV Metsäpalvelu Oy:n Aleksi Vaahteranoksa.  

fr2.jpg

(kuva: Sampo Rosenlewin uusista konemalleista ensimmäisenä sarjatuotantoon on otettu FR48 kuormatraktori, minkä asiakastoimitukset alkoivat loppuvuodesta 2018. Uutuusmallin myynti on lähtenyt hyvin matkaan.)

Harvennushakkuita Lohjan piirin alueella

Aleksi Vaahteranoksa aloitti yrittäjänä heinäkuussa 2017 sukupolvenvaihdoksen kautta:

- Isäni Seppo siirtyi 90-luvun alussa maatilatoiminnasta metsätalouteen. Ensin puuta tehtiin moottorisahalla ja sitten Valmet traktorin perässä olleella prosessorilla Metsänhoitoyhdistykselle. Ensimmäinen varsinainen moto oli Fendt ja Logmanin harvesteri tuli 90-luvun puolivälissä. Vuonna 2003 alkoi urakointi Metsäliitolle ja yhteistyö jatkuu edelleen Metsä Groupin kanssa Lohjan piirin alueella. Vuonna 2008 hankittiin toinen Logmanin moto ja 2013 tuli Logmanin ajokone samalla kun toisesta motosta luovuttiin. Itse olen ollut konehommissa mukana pienestä pitäen; ajokonetta kävin ajamassa jo alle 15-vuotiaasta. Vuonna 1999 menin pariksi vuodeksi metsäkouluun Paimioon missä suoritin metsätalouden perustutkinnon ja sen päälle kävin vuoden motokoulua Jämsässä. Isä jatkaa edelleen toiminnassa yrittäjäkuljettajana ajaen koneita kiireisimpinä aikoina. Itseni lisäksi yrityksessä on palkkalistoilla kuljettaja Jere Olin ja ajokoneita käy tilanteen mukaan ajamassa myös kaksi yrittäjäkuljettajaa. Olen todennut että kun kahta konetta ajaa kolme hyvää kuljettajaa niin se on meille paras toimintamalli. Koneiden siirrot leimikolta toiselle ostamme lavettiyrittäjiltä.

fr52.jpg

(kuva: - Kyllä uusi kone on aina uusi ja tämä vakaasti kulkeva FR48 on tehty ammattimaiseen urakointiin. Ohjaamo on viihtyisä, tarkoituksenmukaisesti varusteltu työpaikka ja näkyvyys toiminta-alueelle on esteetön, kehuu pitkän linjan konemies Seppo Vaahteranoksa.)

Konevalintaan vaikutti moni asia

Kun vuosia hyin palvelleen Logman ajokoneen vaihto tuli ajankohtaiseksi, otti Vaahteranoksa tarjoukset usealta konevalmistajalta. 

- Päädyin investoinnissa uuteen Sampo Rosenlew FR48 -koneeseen, mihin vaikutti moni asia. 12-tonninen kuormatraktori on kooltaan harvennuksille sopiva - ei mikään mörssäri  mutta järeillä teleillä ja isoilla pyörillä varustettu kone, sillä alueellamme on paljon kivikkoa ja mäkisiä paikkoja. Myös se että Sampo Rosenlew osti Logmanin tuoteoikeudet, näkyy varmasti jatkossa isommissa koneissa, mikä on hyvä asia sillä meillä on ollut yhteensä viisi Logmania ja olemme olleet niihin erittäin tyytyväisiä. Ja tietenkin kaupassa mietitään aina myös hintaa mikä oli Sampossa kohdillaan kuten myös käytetystä Logmanista saatu hyvitys, perustelee Vaahteranoksa.   

fr4.jpg

(kuva: Mesera 83F -nosturissa letkut kulkevat puomin sisällä suojassa kouralle saakka, joten ne eivät tarttuile oksiin harvennusmetsissä.)

Sampon kanssa päästy nopeasti sinuiksi

Tammikuussa 2019 käyttöön otetulla Sampo Rosenlew FR48 kuormatraktorilla oli ajettu toukokuun lopulla yli 700 tuntia. 

- Kone on toiminut luotettavasti ja sen kanssa päästiin nopeasti sinuksi - toki alussa tehtiin säätöjä omien mieltymysten mukaan. Hieman oli tekniikan kanssa ensin epäonnea sillä yksi ajopumppu meni johtuen komponenttiviasta, mutta sen Sampo Rosenlew hoiti kuntoon todella rivakasti. Huollamme koneemme naapurissa sijaitsevassa Mikko Norjan korjaamossa mikä on todella osaava paja, kehuu Vaahteranoksa.   

fr7.jpg

(kuva: - Työtilanne on alueellamme ollut hyvä ja myös näkymät ovat valoisat. Viime vuonna koneet seisoivat yhteensä vain pari viikkoa, kertoo koneyrittäjä Aleksi Vaahteranoksa.)

Uusi kone vakuuttanut

Lähes helteisenä toukokuun puolivälin perjantaina Sampon ohjaimissa Nummelassa oli pitkän linjan konemies Seppo Vaahteranoksa: 

- Kyllä uusi kone on aina uusi ja tämä vakaasti kulkeva FR48 on tehty ammattimaiseen urakointiin. Ohjaamo on viihtyisä, tarkoituksenmukaisesti varusteltu työpaikka ja näkyvyys toiminta-alueelle on esteetön. Kotimaisista Meseran nostureista meillä on aiempiakin hyviä kokemuksia mutta tämä uusi 83F on vielä aiempiakin parempi. Koneen onnistuneen hydrauliikan ansiosta kuormaus sujuu juohevasti ja kouralle saakka puomin sisällä suojassa kulkeva letkutus on tosi hyvä juttu harvennuksilla. 

Myös Agco Powerin linnavuorelainen moottori saa Vaahteranoksilta kehuja:

- Vähäpäästöinen moottori on väkevä vääntämään alhaisilla kierroksilla ja todella hiljainen. Polttoaineenkulutus jää kymmenen litran pintaan tunnissa eikä uralaitteiden kanssa ollut ongelmia talvellakaan. 

Nyt kun ajokone on päivitetty uuteen, on vaihtovuorossa seuraavaksi vuosimallin 2012 Log- man 821H -harvesteri. 

- Hyvin palvelleeseen koneeseen vaihdettiin vuonna 2016 uusi Keto 150 Eco-Supreme -koura, mikä on perusvarma ja mittatarkka. Meillä on ollut periaatteena vaihtaa harvesteriin kerran uusi koura 7000-8000 tunnin kohdalla ja ajaa koneella sitten vielä saman verran lisää tunteja, kertoo Aleksi Vaahteranoksa. 

fr6.jpg

(kuva: AMV Metsäpalvelu Oy:llä on harvesterina Logman 821H varustettuna Keto 150 Eco-Supreme -kouralla. Konaisuus on toimiva harvennuksilla ja myös kohdalle osuvat isommat puut saadaan käsiteltyä.)

24.08.2019 16:11Metsäkoneurakointi J. Nousiainen Oy: Kaluston optimointia kotimaisilla varusteilla
24.08.2019 12:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 650 XT 8x4*4 puutavara-auto - Hand made in Jyväskylä
24.08.2019 10:11Lapinsalmen sillan rakentaminen käynnissä Repoveden kansallispuistossa
23.08.2019 15:33Ammattilehden Mediamobiili mukana Länsirannikon Konepäivässä Ulvilassa huomenna lauantaina 24.8.2019
23.08.2019 15:11Ylelliset metsäkoneet herättävät mielenkiintoa - kansanedustaja Joakim Strand vieraili Logsetin tehtaalla
23.08.2019 12:11Suomen ensimmäinen Etanoli-Scania näytillä Maxpossa
23.08.2019 8:00Uusi 200 km/h kulkeva maisematoimisto? Kolme kymmenestä hyödyntää matka-aikaa työskentelyyn
22.08.2019 20:11Wuudis Solutions ja Spacebel vientiyhteistyöhön sähköisissä metsäpalveluissa
22.08.2019 19:00Teboil D-päivät kuljetusalan ammattilaisille 27.8.-10.9. - katso tästä paikkakunnat!
22.08.2019 11:11Työllisten määrä pysyi lähes ennallaan, työttömyys väheni vuoden takaiseen verrattuna

Siirry arkistoon »