Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14440079 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

15.9.2019 16:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän ensi perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »15.9.2019 12:01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourilleLue lisää »15.9.2019 11:00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija LappeenrannassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

15.9.2019 16:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän ensi perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »15.9.2019 12:01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourilleLue lisää »15.9.2019 11:00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija LappeenrannassaLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD 6.6 V8 4x4 LTZ Crew Cab - Arkeen ja juhlaan

11.07.2019 19:01

amer1.jpg

Americar Oy:n maahantuomat Chevrolet Silverado kevyt kuorma-autot ovat saaneet hyvän vastaanoton Suomessa. Tehokkaan 445 hv diesel-V8:n voimin kulkevan lava-auton hyvä etenemiskyky ja moottorin sitkeys nousevat ajomukavuuden ja näyttävän ulkomuodon ohella Silveradon vahvuuksiksi haastavissa olosuhteissa työskentelevien urakoitsijoiden parissa.

(kuva yllä: Chevrolet Silveradon mallinimen perässä seisova HD on lyhenne sanoista Heavy Duty. Sen mukaisesti auto on 2 tuumaa perusmallia korkeampi ja konepeitto on terästä. Lisäksi runko on perusmallia jämäkämpi, samoin jarrut.)

Chevrolet Silveradoa tarjotaan kotimaassaan Yhdysvalloissa mitä moninaisimpina mallivaihtoehtoina. Suomeen tuotavaa, perusmallia korkeammalla maavaralla ja tukevammalla alus- talla täydennettyä, Silverado HD -mallia myydään emämaassa sekä taka- että nelivetovaihtoehtoina ja yhteensä neljänä eri varustelutasona: WT, LT, LTZ ja High Country. Nyt koeajettava Silverado 2500 HD on nelivetoinen ja kattavin LTZ -varustein. 

Chevrolet Silverado lava-autojen luotettavana ja pitkäaikaisena maahantuojana toimivan Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkäisen mukaan LTZ -mallissa ominaisuudet, varusteet ja hinnoittelu ovat selkeasti parhaassa balanssissa: 

- Takavetoisia, kevyesti varusteltuja malleja tänne ei kannata edes tarjota. Jo pienin varustemuutoksin WT- ja LT -malleista saa LTZ:n hintaisen, mutta vähäisemmin äänieristyksin ja ohjaamomukavuuksin. Suomeen tuottamamme autot on rakennettu varusteiltaan lähelle parhainta High Country -mallia. Lisäksi useat ottavat autoonsa maastoajo-ominaisuuksia ja ajomukavuutta entisestään kohentavan Z71 -varustepaketin. Sen myötä auton alustaan tulee paremmat iskunvaimentajat ja tekniikkapuolelle vakio taka-akselin lukko vaihtuu Eatonin valmistamaan vahvistetuun vaihtoehtoon. Lisäksi alustaan tulee lisää panssarointia ja runkoon tukevat hinauskoukut. Edellä mainittujen lisäksi ilmanpuhdistimen kotelo vaihtuu suuremmaksi ja kojelautaan lisätään alamäkihidastimen katkaisija. Ulkoisiin kohennuksiin lukeutuvat etusäleikön ja kylkien logot sekä näyttävät 18-tuuman alumiinivanteet asiankuuluvin renkain täydennettynä. 

amer2.jpg

(kuva: Ohjaamon saa asiakkaan tarpeiden mukaan, joko 5- tai 6-paikkaisena, sohvapenkillä tai erillisin istuimin. Kojelaudassa ovat kaikki hallintalaitteet hyvin käsillä.)

Metsäkonemiehen mieleen

Myös halikkolaisen metsäkoneyrittäjä Jari Karsikkaan uutuuttaan kiiltelevä viininpunainen Silverado 2500 HD LTZ on hankittu Kärkkaisen luotsaamasta Americar Oy:stä. Ajatus amerikkalaisesta lava-autosta oli jo ehtinyt kyteä Karsikkaan mielessä useamman vuoden. 

- Kipinä syttyi takavuosien Amerikan matkan aikana. Ajattelin maata kiertäessäni että tuollaisella kelpaisi mennä työmaalle täälläkin. Hankinta sai vauhtia viime vuoden puolella, kun näin Metsäalan Ammattilehdessä koeajoraportin tällaisesta. Totesin vain että nythän näitä saa jo täältäkin. Siitä se lähti ja nyt on uusi auto alla, sanoo autoonsa ilmeisen tyytyväinen Jari Karsikas ja jatkaa: LTZ varustelutason lisäksi otin autoon vielä Z71 paketin ja muutamia pieniä yksittäisiä lisävarusteita, missä auttoi lehtiartikkelissa samalla alalla työskentelevän yrittäjän antamat vihjeet. Terveisiä vaan sinne Joroisten suuntaan!

Edistyksellistä tekniikkaa

Siinä missä Eurooppalaiset ja Aasialaiset autovalmistajat hakevat kustannussäästöjä voimanlähteiden iskutilavuuksia pienentämällä ja polttoaineen palamisreaktion hallintaa kehittämällä, ovat amerikkalaiset autojätit kasvattaneet voimanlähteiden tehoja perinteisemmin keinoin.

Chevrolet Silverado HD 2500 lava-auton konepellin alusen täyttää iskutilavuudeltaan 6,6 -litrainen General Motors Duramax-dieselmoottori. Valurautaisella sylinterilohkolla ja alumiinikansilla varustettua turboahdettua 32-venttiilistä Duramax -dieseliä on valmistettu pian jo 20-vuoden ajan. Erilaisiin käyttötarkoituksiin ja automalleihin tarkoitettuja variantteja on kymmeniä, näistä tuorein (L5P) ja samalla tehokkain (445 hv / 1230 Nm) on sovitettu nyt koeajettavan auton konehuoneeseen. 

amer3.jpg

(kuva: 6,6 litraisesta Duramax V8 turbodieselistä irrotetaan tehoa 445 hv ja vääntömomenttia kohtuulliset 1233 Nm.)

Mielenkiintoisena tietona mainittakoon että GM Duramax voimanlähteet valmistetaan USA:n Ohiossa GM:n ja Japanilaisen Isuzun vuosituhannen taitteessa perustaman DMAX Corporationin tehtaalla. Miljoonas voimanlähde valmistui tehtaalla jo vuonna 2007. Duramax 6.6 on saavuttanut erittäin kestävän ja polttoainetaloudellisen moottorin maineen. Ja sitä on jatkokehitetty koko sen valmistushistorian ajan. Hiljattain päivitetystä moottorista irrotetaan nyt entisen 400 hevosvoiman sijasta lähes 450 hevosvoimaan ja vääntömomenttia reilut 1230 Nm, mikä on yli 200 Nm entistä moottorisukupolvea enemmän.

Kasvu saavutettiin lohkoa vahvistamalla ja kampiakselin halkaisijaa kasvatettamalla. Lisäksi kiertokanget ja männät sekä kaikki liukulaakerit vaihdettiin kestävämmästä materiaalista valmistettuihin. Sylinterin halkaisija ja iskunpituus ovat yhä entisellään (103mm x 99 mm).  

Myös sylinterinkansien jäähdytystä parannettiin ja hehkutulpat vaihtuivat keraamisiin. Öljypohja on nyt kaksiosainen ja venttilikoneiston kopat paremmin ääntä eristävät. Suoritusarvojen noston kertarykäyksellä kaksinumeroisilla prosenteilla mahdollistivat uudelleen kehitetty polttoaineensyöttöjärjestelmä, paremmin muotoiltu nokka-akseli ja täysin uusi VGT-ahdin. 

Merkittävää on myös se että biodiesel-yhteensopivan moottorin ilmoitetaan olevan parhaimmillaan jopa 35 % entistä vähäpäästöisempi, mistä kiitos kuuluu päivitetyn polttoaineen syötön ohella myös uudelleen suunnitellulle ja entistä tehokkaammalle pakokaasujen pelkistyslaitteistolle.

Vastauksena Duramax moottorin tehonkasvuun GM:n pitkäaikainen vaihteistotoimittaja Allison toi moottorin jatkeeksi päivitetyn ja niin ikään vahvistetun 6-vaihteisen Allison 1000 automaattivaihteiston.

- Amerikkalaiset ovat tehneet hyvää työtä moottoritekniikan kehitystyössä. Tämä vie minun ajossani sellaisen 13-14 litraa dieseliä sadalla kilometrillä. Ero vanhaan pakettiautooni on yllättävän pieni. Ja itse asiassa kärryn kanssa ajettaessa kulutus on melkein sama, mikä on hämmästyttävää, sillä nyt moottori on sen 4,5 litraa suurempi. Kaikkia voimavaroja ei ole tullut vielä edes ulosmitattua. Onneksi on tuo nopeudenrajoitin, sillä ohjaamo on niin hiljainen ja mukava että nopeus voisi muuten karata yli sallitun, toteaa Karsikas. 

Mukavuuden ehdoilla

Chevrolet Silverado LTZ:n nahkapäällysteisen monitoimi- ohjauspyörän taakse, nahkapäällysteiselle ja ilmastoidulle sekä  lähes kaikin mahdollisin sähköisin säädöin varustetulle istuimelle istahtaminen on aina yhtä mieluisa kokemus. Ohjauspyörän runsaat säätövarat ja rattipylvääseen viety vaihdevipu sekä sähköisellä etäisyyssäädöllä varustetut polkimet takaavat sen että kuljettajan pukilla huippuluokan oltavat, välittämättä kuljettajan pituudesta tai kropan muodosta. 

Jenkkityylin mukaisesti ajoa avustavien sekä mukavuusvarusteiden määrässä ei ole turhaan kursailtu. Kojelaudasta löytyy selkeästi merkitty nappula lähes kaikkiin tämän tyyppisissä ajoneuvoissa ajateltavissa olevaan toimintoihin. 

Jari Karsikas on erittäin tyytyväinen Chevroletin korkeaan laatuun ja viimeistelyyn sekä auton myyneen Americar Oy:n palveluun. Hän arvioi löytävänsä ja oppivansa auton kuljettajaa tukevien avustavien ja mukavuutta lisäävien nerokkaiden järjestelmien tarjoamat hienot ominaisuudet kesän kuluessa. 

- Autojen kehitys, ja varsinkin elektroniikan sekä erilaisten avustimien määrän kasvu on hurjaa. Paljon on opittavaa, vaikka kävimme suurimman osan toiminnoista ajan kanssa läpi auton luovutuksessa.

Kaikille teille

Aikaisempien kokemusten perusteella Silveradon maantieajo-ominaisuuksien hakeminen jätettiin tällä kertaa taustalle, mutta luonnehdittakoon ajettavuutta hyvässä mielessä lähes unettavan mukavaksi.

Tällä kertaa otimme ajotuntumaa lumen, jään ja sulavan roudan muokkaamalla tukkitiellä, missä ajoittain maa paljaana ja toisinaan paksun nuoskalumen peittämänä. Olosuhteiden osalta tie oli mitä parhain reilulla maavaralla varustetun nelivetoauton koeajolle. Ja varmemmaksi vakuudeksi Silverado ajettiin hieman umpihankeenkin.

Yli kuusimetrinen ja reilut 3,5 tonnia painava lavajenkki etenee tunnottomasti mutta tarkasti kiikalalaisella rospuuton kurimuksessa painiskelevalla tukkitiellä. Ennen amerikkalaisia autoja on moitittu ohjauksen tunnottomuudesta, mutta ainakin Silveradon kohdalla ohjauksen vaste on muiden lava-autojen tasoinen. Joskin ahtaissa paikoissa auton kulmien arviominen on autoon tottumattomalle aavistuksen haasteellista. 

Automaattisesti kytkeytyvällä takatasauspyörästönlukolla varustettu voimalinja suoriutuu tehtävistään kiitettävin arvosanoin. Vähän puolihuolimattomasti kevätauringon pehmentämään lumeen upotettu auto nousee vaivattoman näköisesti irti nuoskasta. 

- Pakulla tästä ei olisi noustu ilman apuja, Jari Karsikas toteaa. 

Moottorin voimavarojen puutos ei lukeudu Silverado-kuljettajan huoliin. Tehoa ja vääntöä tarvitaankin, sillä kotimaassaan Silveradot, ainakin kevyemmin varusteltuina, päätyvät työjuhdiksi tositoimiin. Valmistaja ilmoittaa sen vetokyvyksi peräti 18 100 lb. joka on kilogrammoik- si muutettuna noin 8 200 kg.

Raskaita vetomassoja varten autossa on valmiina ohjaus ja liitännät perävaunujarruille, mutta vain sähköisinä. Suomessa vastaavalla massalla vaaditaan ilmajarrut.

Karsikas on kouliintunut kuljettaja peräkärryn vetäjänä. 

- Polttoainehuolto ja nyt useat muutkin tehtävät sujuvat kärryn avuin. Eipä ole kärry tämän auton ajoon tai menoon vaikuttanut.

Kuten niin usein ennenkin on Silveradon koeajon jälkeen myönnettävä että amerikkalaiset taitavat autonvalmistuksen!

15.09.2019 16:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän ensi perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
15.09.2019 12:01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11:00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9:20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7:13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19:11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14:11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11:44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11:01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa
14.09.2019 9:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,6 prosenttia

Siirry arkistoon »