Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13783791 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »21.7.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihinLue lisää »21.7.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »21.7.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihinLue lisää »21.7.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloaLue lisää »

EU-asetus: Hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus määritettävä uusille raskaille hyötyajoneuvoille

Share |
08.07.2019 9:11

kuorma-auto_.jpg

Heinäkuun alusta lähtien raskaille ajoneuvoille on ilmoitettava hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää. Muutoksella pyritään auttamaan liikennöitsijöitä ajoneuvojen vertailussa ja valitsemaan pienempipäästöisiä ja vähemmän kuluttavia ajoneuvoja. VECTO-simuloinnilla voidaan todentaa tyyppihyväksynnässä ilmoitetut päästöt.

Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien polttoaineenkulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin vaikuttavat ajosuorite, sen vaatimat päällirakenteet ja varusteet, ajo-olosuhteet, ajoneuvon tekniset ominaisuudet sekä ajotapa. Euroopan komission asetuksen (EU) 2017/2400 mukaisesti uusille raskaille hyötyajoneuvoille on määritettävä hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää.

Euroopan komission asetuksen (EU) 2017/2400 mukaisesti uusille raskaille hyötyajoneuvoille on määritettävä hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää. Maastokuorma-autot (G-luokka) on kuitenkin vapautettu CO2-päästölukemien määrittelystä.

Säädöksen ensimmäinen vaihe tulee voimaan 1.7.2019, ja se koskee lähinnä yli 16 tonnin kuorma-autoja varustettuna enintään 3 akselilla. Tällaisen auton akseleista vain yksi saa olla vetävä. Säädöksen soveltaminen laajenee vuoden 2020 aikana koskemaan myös tiettyyn osaan tätä suurempiakin raskaita kuorma-autoja.

”Uusien vaatimusten myötä raskaassa kalustossa päästään vertailemaan automallikohtaisia CO2-päästöjä samalta lainsäädännön määrittämältä pohjalta. Tavoitteena on tukea liikennöitsijöitä kiinnittämään ostotilanteessa huomiota CO2-päästöihin ja polttoaineen kulutukseen sekä tekemään vertailuja eri vaihtoehtojen välillä. Nämä CO2-arvojen määritykset toimivat myös pohjana autonvalmistajille asetettaville päästötavoitteille”, sanoo erityisasiantuntija Keijo Kuikka.

VECTO:n CO2-päästöjen simulointi todentaa päästöjä

Autonvalmistajat käyttävät CO2-päästöjen määrittämiseen VECTO-simulointia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uudessa tutkimuksessa on tarkasteltu, kuinka hyvin menetelmä pystyy todentamaan Suomessa tyypillisten ajoneuvoyhdistelmien päästöjä. Menetelmä yhdistää mittausta ja simulointia: näin voidaan huomioida ajoneuvon teknisten ominaisuuksien ja päällirakenteen vaikutukset päästöihin ja polttoaineenkulutukseen.

Traficomin julkaiseman tutkimuksen mukaan VECTO-menetelmällä määritetyt polttoaineenkulutukset ovat hyvä arvio todellisesta kulutuksesta hyvissä ajo-olosuhteissa ja hyväkuntoisella maantiellä.

Raskaan kaluston VECTO-simulointi Suomessa

22.07.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9:00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia
20.07.2019 15:01AMV Metsäpalvelu Oy: Tehokasta urakointia harvennushakkuilla
20.07.2019 11:11Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
20.07.2019 9:00Mid Finland Truck Meeting tänään Viitasaarella - Ammattilehden Mediamobiili mukana menossa!
19.07.2019 21:11Ponsse panostaa uusimpaan korjaamolaitteiden teknologiaan
19.07.2019 19:01KATSO VIDEO! HCT-yhdistelmät metsäteollisuuden kuljetuksissa: Positiivisia kokemuksia
19.07.2019 12:30Patterimäen puunkatoja koskeva toimenpidekieltohakemus hylättiin hallinto-oikeudessa, puunkaadot voivat alkaa

Siirry arkistoon »