Kuljetusliike Mikko Meri Oy: Tehokasta logistiikkaa korkealaatuisilla työkaluilla

07.07.2019 18.00

leh1.jpg

Lehmusvuoren veljessarjan: Jarin, Jounin ja Jarnon luotsaamaa Kuljetusliike Mikko Meri Oy on erikoistunut pyöreän puutavaran kuljetuksiin Kanta-Hämeen alueella. Ajot hoidetaan modernilla kuljetuskalustolla ja kuormaus sujuu tehokkaasti Palfinger Epsilon nosturien voimin.

(kuva yllä: Kolmen veljeksen Jarno (vas.), Jouni ja Jari Lehmusvuoren omistama Kuljetusliike Mikko Meri Oy operoi 2- ja 10-teiden pohjoispuolella Metsä Groupin lukuun ajantasaisella ja tuottavaan työskentelyyn kykenevällä puunkuljetuskalustolla.) 

Kuljetusliike Mikko Meri Oy:n nimi saattaa olla monelle tuttu mm. eri puolilla Suomea järjestetyistä retrorekkatapahtumista, missä yrityksen perustaja Mikko Meri on aina viime vuosiin saakka osallistunut vihreällä vm. 1940 Ford V8 ”Hävittäjä” -kuorma-autollaan. 

Kuljetusliike Mikko Meri Oy on kuitenkin ollut Lehmusvuorten omistuksessa jo vuodesta 1992 alkaen, jolloin veljesten isä, nyt jo edesmennyt, Pauli Lehmusvuori osti yrityksen Mikko Mereltä. Uusien omistajien käsissä kuljetusliike on koko olemassa olon ajan keskittynyt raakapuukuljetuksiin Kantä-Hämeen ja Varsinais-Suomen seudulla. 

- Selkeimmin sanottuna ajamme puuta nykyisin kakkos- ja kymppiteiden pohjoispuolelta Metsä Groupin lukuun alueen sahoille ja laitoksiin, kuten esimerkiksi Rengon ja Kyrön sahoille sekä Lohjalle, missä valmistuu kertopuuta, avaa Jari, vanhin Lehmusvuoren veljeksistä.

leh2.jpg

(kuva: Kuormaus sujuu tehokkaasti ja tuottavasti taittuvapuomisten Palfinger Epsilon Z -nosturien voimin. - Zeta tuo työskentelyyn metrin verran kaivattua ulottuvuutta ja mahdollistaa ajon täysillä kuormilla, kun ei tarvitse jättää puomille koloa ja myös purku tehtaalla nopeutuu, kommentoivat Lehmusvuoret.)

Ajanmukaisella kalustolla

Kuljetuskaluston ja puutavaranosturien sekä perävaunujen valinta on sujunut veljeksiltä hyvässä yhteisymmäryksessä. Autoja on kaikkiaan kolme, kaikki Scanioita. 

- Kaksi nosturiautoa; uusi R 650:n ja jo muutaman vuoden ikäinen R 730:n. Sitten on vielä yksi R 490:n siirtoautona eli ”kiiturina”, kuten näillä seuduilla on tapana sanoa, Jari Lehmusvuori summaa.

Autot on hankittu Hämeen linnan Scanialta, mikä toimii myös huoltosopimuksella täydennettyjen autojen pääasiallisena huoltopisteenä. 

- Uuden auton möi meille Hakalan Ari. Ja tyytyväisiä olemme olleet sekä autoon että palveluun kokonaisuutena, Jari Lehmusvuori toteaa.

- Hyvin vetää 650:n, joskin todella pitkissä vastamäissä 730 hevosvoimainen menee vieläkin paremmin. V8 moottorissa on oikea sävel ja ohjausmukavuus ja ajettavuus on vertaansa vailla, toteaa veljessarjan keskimmäinen Jouni Lehmusvuori.

- On uskottava velipoikaa, kun me ei vielä olla ehditty tuolla uudella ajelemaan, R 730:llä laanille tukkikuorman kanssa piipahtanut kommentoi Jarno Lehmusvuori.

leh5.jpg

(kuva: - Koivutukin kanssa ei tule kuorman korkeusongelmia, Jouni Lehmusvuori toteaa kuormaa kiinnittäessään.)

Molempien autojen jatkeena ovat viisiakseliset, Alucarin pankoilla varustetut Briab puuta- varavaunut. 

Nosturit ovat malliltaan Palfinger Epsilon M 12 Zetoja. Trippelialustaisen R 730:n perässä on keskitolppanosturi ja tridem-alustaisen R 650:n perässä tavallinen. 

- Molemmissa on puolensa. Keskitolppaisen hytistä on hieman parempi näkyvyys kuormatessa, mutta toisaalta se vaatii paketoituna perusmallia enemmän tilaa auton perästä, toteaa nosturit Mikko Meri Oy:lle vuosikymmenet myynyt Arto Moilanen ja jatkaa: - Nosturi tulee aina miettiä ajotehtävän, auton rakenteiden sekä kuormaustarpeiden mukaisesti. Siksi on tärkeää että nosturikaupat tehdään alan ammattilaisen kanssa.

Jouni Lehmusvuori kehuu Palfinger Epsilon Z nosturin hyvää ulottuvuutta. 

- Reilun metrin verran pidemmältä nousee pöllit, kuin entisellä kiinteäpuomisella, ja se tuo merkittävän edun työtehokkuuteen. Alkuun oli vaikea uskoa että puomia vaan riittää. Palfinger Epsilonin edistyksellinen hydraulinen esiohjaus on myös erinomaisen tarkka ja nopea, mikä mahdollistaa ergonomisen kuormauksen ohjausvipujen lyhyillä liikeradoilla.

leh3.jpg

(kuva: Nosturivalinta tulee aina miettiä ajotehtävän, auton rakenteiden sekä kuormaustarpeiden mukaisesti.)

Laatuvehkeillä homma toimii

Kilometrejä Kuljetusliike Mikko Meri Oy:n yhdistelmien matkamittariin kertyy vuosittain 120 000 - 150 000 mikä on tyypillinen ajosuorite Länsi-Suomen alueen raakapuukuljetuksissa. 

- Hyvin olemme pärjänneet ja  laatuvehkeiden kanssa myös odottamattomat seisontapäivät ovat jääneet vähäisiksi. Tulos syntyy korkealaatuisilla työkaluilla, toteaa Jari Lehmusvuori lopuksi.

 

 

 
 
 
 
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »