Iveco Trakker metsäkoneenkuljetusauto saapui saaristoon06.07.2019 15.04
Iveco Trakker on noussut viime vuosina suosituksi vaihtoehdoksi metsäkoneiden kuljetusautoksi. Toukokuun lopulla 2019 uusi Ferrarin sukulainen ilmestyi myös Kemiön saarelle. (kuva yllä: Nordells Forest Ab:n järeä John Deere 1270G -harvesteri istuu nätisti uuden Iveco Trakker 500 10x4 -koneenkuljetusauton päälle; myös akselipainot jakautuvat sopivasti.) Metsäkoneiden koko on ollut tasaisessa kasvussa ja vanhoissa 4-akselisissa ritiläautoissa varsinkaan akselipainot eivät enää riitä niiden kuljettamiseen. Ongelmia on usein myös korkeuden kanssa kun nykykoneita ei saada sopivaan kuljetusasentoon alimittaisen auton päälle. - Tämä oli tilanne meilläkin varsinkin järeämpien harvestereiden kanssa. Käytössämme oli toisen urakoitsijan kanssa yhteinen, aikanaan uutena hankittu vuosimallin 2009 4-akselinen Sisu ja tilalle tarvittiin 5-akselinen auto. Viime Metkossa katselimme uutta Iveco Trakkeria F-Koneen ritilävarustuksella ja asiat lähti etenemään vauhdilla Miika Niemi-Korven kanssa, jonka kanssa sitten teimme kaupat autosta. Uuden Trakkerin ostimme yhdessä perniöläisen MetsäVarvikko Oy:n kanssa, joka on osakkaana meidän tavoin Metsäviitoset Oy:ssä, missä mukana on kymmenkunta metsäkoneurakoitsijaa ja kolme puutavara-autoyritystä. Metsäviitoset toimii Stora Enson Tähtiyrittäjänä laajasti Turunmaan saaristokaistaleen ja läntisen Uudenmaan alueilla. Meillä ja Varvikolla on yhteensä viisi konetta mitkä ovat mitoiltaan samanlaisia, mikä helpotti ritilän suunnittelua. Koneita siirrellään aika paljon sillä leimikot ovat saaristossa yleensä pieniä. Kuljetusmatkat ovat tavallisesti muutamia kymmeniä kilometrejä, kertoo Nordells Forest Ab:n Leif Nordell joka tavoitettiin haastattelun aikana John Deere 1210G -ajokoneen ohjaamosta. (kuva: F-Koneen Sievissä ritilävarustelema Iveco Trakker on yhä useamman metsäkoneyrityksen valitsema vaihtoehto 5-akseliseksi koneenkuljetusautoksi.) Trakker vakuuuttanut jo nyt ominaisuuksillaan Ivecoon päätymiseen vaikutti F-Koneen järkevästi suunniteltu ja laadukkaasti toteutettu ritilärakenne sekä Ivecon kilpailukykyinen hankintahinta. - Nyt kun ensimmäiset päivät on Trakkerilla ajettu niin se on jo vakuuttanut ajo-ominaisuuksillaan. Alusta ja voimalinja on tehty maastossa liikumiseen, mitä auttaa hyvä maavara korke- alla puskurilla - täällä saaristossa liikutaan mäkisissä ja kivisissä ahtaissa paikoissa. VTA Tekniikka asensi ilmajousitettuun alustaan viidennen akselin ja kääntyviä akseleita on yhteensä kolme. Niinpä 5-akselisen ketteryys on jopa ylittänyt odotuksemme ja se menee samoista paikoista kuin vanha lyhyempi 4-akselinen. ZF:n 16-pykäläinen robottivaihteisto pelaa tarkasti ja tarvittaessa pykäliä voi vaihdella manuaalisesti. Ja kun siirrytään maantielle niin jämäkkärunkoinen Trakker ei huoju isonkaan koneen alla vaan se on lähes tunnoton painavalle kuormalle. Ohjaamo on asiallinen ja sopivasti työntekoon varusteltu, kommentoi Nordell. (kuva: F-Koneen varusteluun on valittu hydrauliset kuormankiristimet (4 kpl.) mitkä nopeuttavat oleellisesti koneiden siirtelyä.)
|