Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14846621 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöautoLue lisää »15.10.2019 10:11Tampereen Konepajat Oy on hankkinut enemmistön metsäkonevalmistaja Prosilva Oyj:stäLue lisää »14.10.2019 22:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöautoLue lisää »15.10.2019 10:11Tampereen Konepajat Oy on hankkinut enemmistön metsäkonevalmistaja Prosilva Oyj:stäLue lisää »14.10.2019 22:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!Lue lisää »

HF-Autohuolto uusiin korjaamotiloihin Riihimäellä

02.07.2019 20:30

hf12.jpg

Volvo ja Renault Trucks -hyötyajoneuvojen ja Valtra traktorien merkkihuolto HF- Autohuolto Oy on avannut uuden toimipisteensä ovet Riihimäellä. 

(kuva yllä: HF-Autohuollon uudessa korjaamossa on yhteensä kahdeksan läpiajettavaa korjaamopaikkaa ja nykyaikaisimmat korjaamovarusteet.)

Huolto- ja korjaamopalveluiden lisäksi uuden toimipisteen palveluihin sisältyvät nyt myös rengaspuolen palvelut, mitä tarjotaan kokonaisvaltaisesti kaikkiin hyötyajoneuvoluokkiin. Entiset korjaamotilat modernisoidaan päällerakennuspuolen ja korikorjaamon sekä traktorihuollon ja myynnin tarpeisiin. 

hf3.jpg

(kuva: HF-Autohuolto Oy:n toimitusjohtaja Harri Frankberg esittelee uudesta huoltohallista löytyvää Suomen suurinta autonosturia, joka nostaa yhdellä kertaa täydet 34,5 metriä pitkän moduliyhdistelmän.)

Kun Harri Frankberg avasi HF-Autohuolto Oy:n Riihimäellä, Karankadulla, maaliskuussa 1993 elettiin 1990-luvun alun laman synkimpiä hetkiä. Markka kellui ja työttömyysaste oli 15 prosentissa, rakennusalalla jopa 35 prosentissa. Samana vuonna lähes 7000 yritystä haettiin konkurssiin ja miltei 600 yrityssaneeraukseen. Lähtökohdat korjaamotoiminnan käynnistämiselle olivat vähintäänkin haasteelliset.

- Useimmat pitivät hulluna. Eihän sinne kukaan löydä, sanottiin. Mutta niin vain kävi, että uusi moottoritie avattiin ja Riihimäki olikin yht´äkkiä useimmille ”sopivasti reitin varrella”, sanoo reilut 25 vuotta HF-Autohuolto Oy:tä luotsannut toimitusjohtaja Harri Frankberg.

Vuodesta 1996 lähtien HF-Autohuolto Oy on palvellut asiakkaitaan Tehtaankadulla, aikaisemmin Riihimäen Lasitehtaalta tyhjiksi jääneissä, sittemmin useaan otteeseen muokatuissa ja laajennetuissa tiloissa. 

Volvo ja Renault Trucks -kuorma-autojen merkkihuoltona ja merkittävänä päällerakennevalmistajana HF-Autohuolto on toiminut reilun kymmenen vuoden ajan, joiden rinnalla huolletaan Valtra traktorit, KOME -perävaunut sekä Palfinger -nostolaitteet ja Lumikko -lämmönsäätölaitteet. Työntekijöitä on tällä hetkellä reilut 70. Kiinteä yhteistyö lähiseudun ammattiopistojen kanssa on tuonut taloon jo monta hyvää asentajaa.

- Meillä on hyvä yhteishenki porukan kesken, työurat pitkiä ja vaihtuvuus vähäistä. Teemme yhteistyötä Hyria ammattikoulun kanssa, mistä meillä on tälläkin hetkellä muutamia nuoria opissa. Ja toivottavasti tulevaisuudessa myös työllistettyinä, Frankberg lisää.

hf22.jpg

(kuva: Uusi huolto sijaitsee Tehtaankatu 5:ssa - pihamaata on ympärillä reilut kaksi hehtaaria. Seuraavaksi on työn alla opasteet ja muu julkisivu.)

Modernit toimitilat

Tehtaankadun alkupäässä sijaitseva, entinen kiuastehdas, on kokenut HF Autohuollon omistuksessa melkoisen muodonmuutoksen. Peruskorjattuihin tiloihin Tehtaankatu 5:een siirtyvät kuorma-autojen huolto- ja korjaustoiminta sekä rengaspalvelut ja pääosa hallinnosta. Varaosapalvelua tarjotaan molemmissa toimipisteissä.

hf4.jpg

(kuva: Talven lopulla hallissa oli viimeistelyssä Kongan Konepajan päällerakentama näyttävä Volvo FH16 750. Lähiseudulle päätyvä puutavara-auto nähtäneen myös kesän rekkafestareilla.)

- Vanhaa on oikeastaan vain hallin runko ja osa toimistotiloista, tosin nekin otetaan käyttöön täydellisesti remontoituina ja modernisoituina. Ensimmäiseksi otimme käyttöön koulutustilat, joissa tarjoamme yhdessä Volvon kanssa kuljettaja- ja ammattipätevyyskoulutusta. Töiden vastaanotto, korjaamo ja rengaspalvelut ovat jo täydessä vauhdissa, joskin osa työpisteistä ja autonosturipaikoista on vielä viimeistelyä vailla. Myös myymälä ja varaosapuoli saadaan pian valmiiksi. Ja kun myymälä ja korjaamopuoli saadaan täyteen vauhtiin on pihan vuoro, jota on noin parin hehtaarin verran. Ja pitää muistaa, että modernisoimme samanaikaisesti myös entistä korjaamoa päällerakennuspuolen ja vauriokorjaamon sekä traktorihuollon tarpeisiin, Frankberg kertoilee.

Tutulla paikallaan Tehtaankatu 17:sta jatkaa edellä mainittujen osastojen lisäksi myös Volvo Trucks ja Renault Trucks hyötyajoneuvojen myynti sekä AGA teollisuuskaasujen myynti ja noutopistepalvelu. 

hf6.jpg

(kuva: Entisessä korjaamossa toimii nyt päällerakennepuoli, missä on hyvin tilaa tehokkaaseen tuotantoon.)

Autonosturi nostaa 34,5 m yhdistelmän

Vielä osin keskeneräisessä huoltohallissa on jo täysi tohina päällä. Osa autoista on määräaikaishuollossa ja vielä useampi varusteltavana ja viimeisteltävänä, ennen luovutusta omistajalleen. Uudella huoltohallilla on leveyttä peräti 48 metriä ja korkeutta parhaimmillaan toistakymmentä metriä. Huoltopaikoista kahdeksan on ns. läpiajettavia. Näistä yhdessä on Suomen suurin autonosturi, joka nostaa yhdellä kertaa täydet 34,5 metriä pitkän moduliyhdistelmän. Lisäksi on kaksi pienempää ajoneuvoyhdistelmien nostoon sopivaa ajoneuvonosturia sekä joukko pienempiä nostureita. 

Frankbergin mukaan mahdollisuus koko ajoneuvoyhdistelmän nostoon lyhentää merkittävästi huollon sekä lisäpalveluna tarjottavan ajoneuvokatsastuksen läpimenoaikoja: 

- Katsastus ja jarruajot voidaan tehdä sujuvasti sisätiloissa, kun ovet saadaan yhdistelmän perästä kiinni. Asiakkaat ovat olleet tästä mahdollisuudesta erityisen mielissään. 

hf5.jpg

(kuva: Korkeasta laadustaan ja mittatarkkuudestaan tunnetut HF-apurungot valmistaa Matti Juutilainen vuosikymmenten kokemuksella. - Mittaa kahdesti ja sahaa kerran ei riitä; pitää mitata kolmesti. Sitten tulee hyvä, mestarihitsaaja paljastaa.)

Tilaa on nyt riittävästi

Mielissään olevilta vaikuttavat myös HF-Autohuolto Oy:n työntekijät, sillä tilaa on ainakin toistaiseksi riittämiin. Tarkalleen ottaen, molemmat toimipisteet mukaan lukien yhteensä n. 7 500 neliömetriä: vanhan puolen kattaessa 3 500 ja uuden puolen 4 000 neliömetriä, mistä 3 000 neliötä on korjaamotilaa ja loput noin 1 000 neliömetriä hallinnollisessa käytössä. 

- Miljoonainvestoinnin taustalla on paitsi liikennemäärien ja kalustokoon kasvu, myös vahva halu tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua heidän arkirutiinien ja työkiireiden antamissa raameissa, Frankberg summaa.  

Pikavisiitti entisissä korjaamotiloissa paljastaa päällerakentajapuolen vallanneen entiset huoltopaikat. Rakenteilla parhaillaan useita lavetin vetäjiä sekä neljä- ja viisiakselisia sora- autoja. Kiirettä on pitänyt myös HF-Autohuollon 25 metrisellä korinoikaisulinjalla, mihin parhaillaan peruutellaan nuppiautoa rungonoikaisuun. 

hf8.jpg(kuva: Uutta rengaspaineiden etävalvontapalvelua esittelevä Mika Leikama vastaa rengaspuolen asennuksista: - Pakettiautosta aina leikkuupuimuriin ja metsäkoneeseen saakka. Tervetuloa kaupoille, Mika toivottaa.)

Vahvaa rengaspuolen osaamista

- Uusien tilojen myötä nostamme hyvään vauhtiin lähteneen rengaspalvelumme täysin uudelle tasolle. Rengaspuolesta vastaa kolme vahvan ammattitaidon omaavaa asentajaa, alan uusimmilla koneilla ja tuoreimmilla menetelmillä. Olemme jo saaneet muutamia suuria kuljetusyrityksiä asiakkaiksemme ja tarjoamme heille kaikki alan palvelut, Frankberg toteaa.

Vahva panostus rengaspuoleen paljastuu siirryttäessä hallin pohjoisen puoleiseen päätyyn missä on parhaillaan työn alla paitsi lähiseudulla vaikuttavalle hakekuljetusyritykselle varatut renkaat myös uuden rengaspalveluauton varustelutyöt. 

- Uuden palvelusovelluksen avuin voimme seurata asiakkaidemme renkaiden paineita ja lämpötiloja reaaliajassa, suoraan kännykän näytöltä ja tarvittaessa käydä tien päällä tarkastamassa tai vaihtamassa viallisen renkaan uuteen. Sovellus hälyttää automaattisesti, mikäli jossain renkaassa tapahtuu odottamattomia lämpötila- tai ilmanpainemuutoksia. Palvelu on jo käytössä muutamalla asiakkaalla, sanoo rengaspalveluasiantuntija Mika Leikama.

hf7.jpg

(kuva: Rakenteilla oli parhaillaan mm. useita lavetin vetäjiä sekä neljä- ja viisiakselisia sora-autoja.)

15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto
15.10.2019 10:11Tampereen Konepajat Oy on hankkinut enemmistön metsäkonevalmistaja Prosilva Oyj:stä
14.10.2019 22:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
14.10.2019 20:22Ponssen yhteistyökumppani Tero Pitkämäki lopettaa kilpauransa
14.10.2019 14:14Suomen luonnonsuojeluliitto: EU:n maatalousministerien on toimittava trooppisen metsäkadon pysäyttämiseksi
14.10.2019 13:55Katso tästä Nokia-puhelinuutuudet
14.10.2019 11:43Kelkkakausi lähestyy - ole tarkkana velvollisuuksien kanssa
14.10.2019 10:00Porsche laajentaa sähköurheiluautojen mallistoaan
14.10.2019 9:45Kaupan liikevaihto kasvoi elokuussa
14.10.2019 9:00KoneAgria 2019 päättyi juhlavissa tunnelmissa

Siirry arkistoon »