Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13783887 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »21.7.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihinLue lisää »21.7.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »21.7.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihinLue lisää »21.7.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloaLue lisää »

Skodalta uusi kaasukäyttöinen SCALA G-TEC -malli

Share |
26.06.2019 15:02

ŠKODA esitteli ympäristöystävällisimmän automallinsa CNG Mobility Days -tapahtumassa Berliinissä (24. ja 25. kesäkuuta 2019): perheautokokoluokan ŠKODA SCALA G-TEC -mallin.

Maa/biokaasukäyttöisen Scalan voimanlähde täydentää uuden perheautokokoluokan automallin moottorivalikoiman erityisen taloudellisella ja ympäristöä kunnioittavalla vaihtoehdolla. 1.0 G-TEC -moottorin suurin teho on 66 kW (90 hv). Kolmella kaasusäiliöllä päästään noin 410 kilometrin toimintamatkaan pelkästään maa/biokaasulla ajettaessa. Autossa on lisäksi yhdeksän litran bensiinisäiliö, joten kokonaistoimintamatkaksi kertyy noin 630 kilometriä. Uusi ŠKODA SCALA G-TEC tulee myyntiin loppuvuonna 2019.

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube: “Kaasulla on tärkeä asema Škodan moottoreiden käyttövoimana tulevina lähivuosina CO2-päästöjen alentamiseksi. Maa/biokaasumoottoreidemme suosio on jatkanut kasvuaan, sillä niiden pakokaasupäästöt ovat pienet. Uudella ŠKODA SCALA G-TEC -mallilla matkaa tekevä hyötyy monessa maassa myös verrattain edullisista polttoainehinnoista.”

ŠKODA tuo automallistoonsa kaasukäyttöisiä vaihtoehtoja ympäristötietoisille asiakkaille. Uusi ŠKODA SCALA G-TEC liittyy OCTAVIA G-TEC -mallin seuraan toisena maa/biokaasukäyttöisenä ŠKODA-automallina. Uudessa SCALA G-TEC -mallissa on kolmisylinterinen pakokaasuahdettu yksilitrainen moottori teholtaan 66 kW (90 hv). Moottorin suurin vääntö on 160 Nm. Vaihteisto on kuusivaihteinen käsivalintainen. Erityisesti maa/biokaasun (CNG) käyttöön suunniteltu SCALA G-TEC täyttää pakokaasun Euro 6d-TEMP -päästöstandardin vaatimukset. Kaasulla ajettaessa CO2-päästö on noin 25 prosenttia pienempi kuin bensiinillä ajettaessa, typen oksidien (NOx) päästö jää huomattavasti pienemmäksi eikä hiukkaspäästöjä synny.

Kolme maakaasusäiliötä, yhteensä 13,8 kiloa maakaasua ja 410 kilometrin toimintamatka

SCALA G-TEC -mallin kolme teräksestä valmistettua maa/biokaasusäiliötä on yhdistetty toisiinsa, ja säiliöiden yhteinen kaasumäärä on 13,8 kg. Tällä kaasumäärällä uusi perheautokokoluokan SCALA yltää noin 410 kilometrin toimintamatkaan ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti. Jos kaasu ajon aikana loppuu, SCALA kytkeytyy automaattisesti käyttämään bensiiniä, jolla saadaan noin 220 kilometriä lisää toimintamatkaa. Koska yhteenlaskettu toimintamatka on noin 630 kilometriä, SCALA G-TEC taittaa luotettavasti matkaa myös seuduilla, joilla maa/biokaasun tankkauspisteet ovat harvassa.

Vakiona kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist ja LED-ajovalot

SCALA 1.0 G-TEC -malliin on saatavissa varustelut Active, Ambition ja Style. Kaikissa pyörissä on levyjarrut. Kaikissa maa/biokaasukäyttöisissä SCALA G-TEC -malleissa on vakiovarusteena kaista-avustin, kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist sekä LED-ajovalot ja LED-takavalot. Täys-LED-ajovalot ja -takavalot ovat myös saatavilla. Koska kaasusäiliöt on sijoitettu auton pohjaan, SCALA G-TEC -mallin tavaratilan koko on 339 litraa – tämän kokoluokan maa/biokaasuautojen suurin.

Maa/biokaasu – tehokas ja ympäristöystävällinen siirtymävaiheen ratkaisu matkalla kohti autojen sähköistymistä

Paineistetussa maakaasussa (CNG) on enemmän energiaa kuin bensiinissä tai dieselöljyssä. Se on edullisempaa ja palaa puhtaammin. Ja maa/biokaasumoottorin käyntiäänet ovat hiljaisemmat. Jäteveden ja maatalousjätteen käsittelystä saatava biokaasu on ympäristön kannalta vieläkin parempi vaihtoehto, ja varsinkin jos kaasun valmistuksessa käytetään uusiosähköenergiaa.

Maa/biokaasu voi toimia siltana siirryttäessä autoissa fossiilisten polttoaineiden käytöstä sähkön käyttämiseen. Lisäetuna on maa/biokaasun hyvä saatavuus. Kaasuauton tankkaaminen on yhtä helppoa ja vaivatonta kuin bensiini- tai dieselauton tankkaaminen.

22.07.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9:00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia
20.07.2019 15:01AMV Metsäpalvelu Oy: Tehokasta urakointia harvennushakkuilla
20.07.2019 11:11Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
20.07.2019 9:00Mid Finland Truck Meeting tänään Viitasaarella - Ammattilehden Mediamobiili mukana menossa!
19.07.2019 21:11Ponsse panostaa uusimpaan korjaamolaitteiden teknologiaan
19.07.2019 19:01KATSO VIDEO! HCT-yhdistelmät metsäteollisuuden kuljetuksissa: Positiivisia kokemuksia
19.07.2019 12:30Patterimäen puunkatoja koskeva toimenpidekieltohakemus hylättiin hallinto-oikeudessa, puunkaadot voivat alkaa

Siirry arkistoon »