Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14852732 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

15.10.2019 20:11Tiestön tilaa kartoitetaan metsäsektorin ajoneuvoillaLue lisää »15.10.2019 18:44Teollisuuden liikevaihto kasvoi elokuussa 1,9 prosenttiaLue lisää »15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöautoLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

15.10.2019 20:11Tiestön tilaa kartoitetaan metsäsektorin ajoneuvoillaLue lisää »15.10.2019 18:44Teollisuuden liikevaihto kasvoi elokuussa 1,9 prosenttiaLue lisää »15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöautoLue lisää »

Skodalta uusi kaasukäyttöinen SCALA G-TEC -malli

26.06.2019 15:02

ŠKODA esitteli ympäristöystävällisimmän automallinsa CNG Mobility Days -tapahtumassa Berliinissä (24. ja 25. kesäkuuta 2019): perheautokokoluokan ŠKODA SCALA G-TEC -mallin.

Maa/biokaasukäyttöisen Scalan voimanlähde täydentää uuden perheautokokoluokan automallin moottorivalikoiman erityisen taloudellisella ja ympäristöä kunnioittavalla vaihtoehdolla. 1.0 G-TEC -moottorin suurin teho on 66 kW (90 hv). Kolmella kaasusäiliöllä päästään noin 410 kilometrin toimintamatkaan pelkästään maa/biokaasulla ajettaessa. Autossa on lisäksi yhdeksän litran bensiinisäiliö, joten kokonaistoimintamatkaksi kertyy noin 630 kilometriä. Uusi ŠKODA SCALA G-TEC tulee myyntiin loppuvuonna 2019.

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube: “Kaasulla on tärkeä asema Škodan moottoreiden käyttövoimana tulevina lähivuosina CO2-päästöjen alentamiseksi. Maa/biokaasumoottoreidemme suosio on jatkanut kasvuaan, sillä niiden pakokaasupäästöt ovat pienet. Uudella ŠKODA SCALA G-TEC -mallilla matkaa tekevä hyötyy monessa maassa myös verrattain edullisista polttoainehinnoista.”

ŠKODA tuo automallistoonsa kaasukäyttöisiä vaihtoehtoja ympäristötietoisille asiakkaille. Uusi ŠKODA SCALA G-TEC liittyy OCTAVIA G-TEC -mallin seuraan toisena maa/biokaasukäyttöisenä ŠKODA-automallina. Uudessa SCALA G-TEC -mallissa on kolmisylinterinen pakokaasuahdettu yksilitrainen moottori teholtaan 66 kW (90 hv). Moottorin suurin vääntö on 160 Nm. Vaihteisto on kuusivaihteinen käsivalintainen. Erityisesti maa/biokaasun (CNG) käyttöön suunniteltu SCALA G-TEC täyttää pakokaasun Euro 6d-TEMP -päästöstandardin vaatimukset. Kaasulla ajettaessa CO2-päästö on noin 25 prosenttia pienempi kuin bensiinillä ajettaessa, typen oksidien (NOx) päästö jää huomattavasti pienemmäksi eikä hiukkaspäästöjä synny.

Kolme maakaasusäiliötä, yhteensä 13,8 kiloa maakaasua ja 410 kilometrin toimintamatka

SCALA G-TEC -mallin kolme teräksestä valmistettua maa/biokaasusäiliötä on yhdistetty toisiinsa, ja säiliöiden yhteinen kaasumäärä on 13,8 kg. Tällä kaasumäärällä uusi perheautokokoluokan SCALA yltää noin 410 kilometrin toimintamatkaan ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti. Jos kaasu ajon aikana loppuu, SCALA kytkeytyy automaattisesti käyttämään bensiiniä, jolla saadaan noin 220 kilometriä lisää toimintamatkaa. Koska yhteenlaskettu toimintamatka on noin 630 kilometriä, SCALA G-TEC taittaa luotettavasti matkaa myös seuduilla, joilla maa/biokaasun tankkauspisteet ovat harvassa.

Vakiona kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist ja LED-ajovalot

SCALA 1.0 G-TEC -malliin on saatavissa varustelut Active, Ambition ja Style. Kaikissa pyörissä on levyjarrut. Kaikissa maa/biokaasukäyttöisissä SCALA G-TEC -malleissa on vakiovarusteena kaista-avustin, kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist sekä LED-ajovalot ja LED-takavalot. Täys-LED-ajovalot ja -takavalot ovat myös saatavilla. Koska kaasusäiliöt on sijoitettu auton pohjaan, SCALA G-TEC -mallin tavaratilan koko on 339 litraa – tämän kokoluokan maa/biokaasuautojen suurin.

Maa/biokaasu – tehokas ja ympäristöystävällinen siirtymävaiheen ratkaisu matkalla kohti autojen sähköistymistä

Paineistetussa maakaasussa (CNG) on enemmän energiaa kuin bensiinissä tai dieselöljyssä. Se on edullisempaa ja palaa puhtaammin. Ja maa/biokaasumoottorin käyntiäänet ovat hiljaisemmat. Jäteveden ja maatalousjätteen käsittelystä saatava biokaasu on ympäristön kannalta vieläkin parempi vaihtoehto, ja varsinkin jos kaasun valmistuksessa käytetään uusiosähköenergiaa.

Maa/biokaasu voi toimia siltana siirryttäessä autoissa fossiilisten polttoaineiden käytöstä sähkön käyttämiseen. Lisäetuna on maa/biokaasun hyvä saatavuus. Kaasuauton tankkaaminen on yhtä helppoa ja vaivatonta kuin bensiini- tai dieselauton tankkaaminen.

15.10.2019 20:11Tiestön tilaa kartoitetaan metsäsektorin ajoneuvoilla
15.10.2019 18:44Teollisuuden liikevaihto kasvoi elokuussa 1,9 prosenttia
15.10.2019 11:00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto
15.10.2019 10:11Tampereen Konepajat Oy on hankkinut enemmistön metsäkonevalmistaja Prosilva Oyj:stä
14.10.2019 22:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
14.10.2019 20:22Ponssen yhteistyökumppani Tero Pitkämäki lopettaa kilpauransa
14.10.2019 14:14Suomen luonnonsuojeluliitto: EU:n maatalousministerien on toimittava trooppisen metsäkadon pysäyttämiseksi
14.10.2019 13:55Katso tästä Nokia-puhelinuutuudet
14.10.2019 11:43Kelkkakausi lähestyy - ole tarkkana velvollisuuksien kanssa
14.10.2019 10:00Porsche laajentaa sähköurheiluautojen mallistoaan

Siirry arkistoon »