Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:15518461 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.12.2019 14:30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistuiLue lisää »8.12.2019 12:30V-Kran ja Penz: Järkivaihtoehdot puutavaranosturiksiLue lisää »8.12.2019 12:00Ähtärissä syksyn ruska oli väriltään vihreä - uusia John Deere metsäkoneita Jykylä & Pojat Oy:lleLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.12.2019 14:30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistuiLue lisää »8.12.2019 12:30V-Kran ja Penz: Järkivaihtoehdot puutavaranosturiksiLue lisää »8.12.2019 12:00Ähtärissä syksyn ruska oli väriltään vihreä - uusia John Deere metsäkoneita Jykylä & Pojat Oy:lleLue lisää »

Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi

17.06.2019 17:09

renault_ZOE.jpg

Uusi ZOE vie pitkälle, sillä sen toimintamatka on lähes neljäsataa kilometriä. Auton käyttöä helpottaa, että virtaa saa akkuihin lisää nyt myös pikalatauksella. Korin muotoilu on aiempaa aikuisempi ja sisätilat ovat täysin uudet. ZOE:n yhdistettävyys ja varusteet edustavat uusinta tekniikkaa.

Renaultilla on jo kymmenen vuoden kokemus sähköautoista, sillä ZOE:n tutkielma esiteltiin syksyllä 1999. Myyntiin Renault ZOE tuli syyskuussa 2012, minkä jälkeen niitä on rekisteröity 40 maassa yli 150 000 kappaletta. ZOE:n myynti on kasvanut vuosi toisensa jälkeen ja se oli viime vuonna Euroopan eniten rekisteröity sähköautomalli.

Renault on kehittänyt ZOE:a koko ajan nopeaan tahtiin. Suomeen mallin tuonti aloitettiin toisen sukupolven myötä, kun ajoakun energiasisältö kasvoi 41 kilowattituntiin. Nyt uudessa ZOE:ssa energiasisältö on jo 52 kWh, minkä ansiosta toimintamatka on WLTP-normin mukaan 390 kilometriä (odottaa vielä virallisen tyypitystiedon vahvistumista). Akun kasvaneesta energiasisällöstä huolimatta sen koko on ennallaan ja painoa on tullut vain parikymmentä kiloa lisää.

Renault ZOE on entistä helpompi käyttää myös pitkillä matkoilla, sillä aiemman Type 2 -pistokkeen lisäksi siinä on nyt myös pikalatureissa käytettävä CCS-pistoke. Akkuun saa 50 kW:n pikalaturista puolessa tunnissa riittävästi virtaa noin 150 kilometrin ajoon.

Moottoreina uudessa ZOE:ssa ovat viime vuonna esitelty 80 kilowatin tehoinen ja uusi 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jotka ovat molemmat Renaultin suunnittelemia ja valmistamia. Uudella moottorilla varustettuna kiihdytysaika 0-100 km/h on vain 9,5 sekuntia ja 80 - 120 km/h kiihdytys sujuu yli kaksi sekuntia nopeammin kuin ennen.

Kasvaneen tehon myötä ZOE:n perusrakennetta on kehitetty monelta osin. Ajo-ominaisuudet ovat entistä paremmat uusien säätöjen ja takaiskunvaimentimien ansiosta. Autossa on nyt myös takana levyjarrut ja vakiovarusteisiin kuuluu automaattinen käsijarru.

Uuden viidennen sukupolven Clion tapaan uusi ZOE on ulkonäöltään kehittynyt edeltäjään verrattuna ja samalla sisustukseltaan vallankumouksellinen. Koska ZOE:n suosio on jatkuvasti kasvanut, ei sen muotoiluun tehty radikaaleja muutoksia. Uusi keula ledivaloineen korostaa auton modernia tekniikkaa. Renaultin merkki edessä on kasvanut ja kolmiulotteisen timantin takaa löytyvät molemmat latauspistokkeet. Myös takana on ledivalot, joissa on dynaamiset vilkut.

ZOE_sisa.jpg

Sisustus on täysin uusi ja se korostaa ympäristön huomioon ottamista aina täysin kierrätetyistä materiaaleista tehtyjä kangasverhoiluja myöten. Kojelauta on kokonaan uusi ja kuljettajan edessä on nyt 10-tuumainen näyttö, jossa on osana digitaalinen mittaristo ja siihen on mahdollista saada myös navigoinnin tiedot. Kojelaudan keskellä kosketusnäyttö on joko 7- tai 9,3-tuumainen, kuten Cliossa.

Sähköisen e-shifter -vaihteenvalitsimen ja sähköisen käsijarrun ansiosta uudessa keskikonsolissa on runsaasti säilytystilaa. Siinä on lokero muun muassa langattomasti ladattavaa älypuhelinta varten. Mukavuutta lisäävät erinomaisen ergonomian lisäksi myös aiempaakin alhaisempi melutaso, johon on päästy mm. akustisella tuulilasilla sekä hyvä varustelu, johon kuuluvat USB-portit takamatkustajille ja paljon muuta.

Uuden Renault ZOE:n myynti alkaa Ranskassa syyskuussa ja Suomeen uutuus saapuu loppuvuoden aikana.

08.12.2019 14:30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistui
08.12.2019 12:30V-Kran ja Penz: Järkivaihtoehdot puutavaranosturiksi
08.12.2019 12:00Ähtärissä syksyn ruska oli väriltään vihreä - uusia John Deere metsäkoneita Jykylä & Pojat Oy:lle
07.12.2019 18:01Marraskuussa 2019 ensirekisteröitiin 8 680 uutta henkilöautoa
07.12.2019 16:01Harvennushakkuut yleistyvät vauhdilla Länsi-Kanadassa
07.12.2019 11:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor Double Cab 4x4 - Tuunattu työjuhta
06.12.2019 16:11Nyt puhutaan puunkorjuun kuluttamasta polttoaineesta ja CO2-päästöistä
06.12.2019 13:31Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Sähkörekka lähestyy hiljaa...
06.12.2019 11:50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksi
06.12.2019 10:10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa

Siirry arkistoon »