Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:15196853 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

11.11.2019 19:11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudestaLue lisää »11.11.2019 16:20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleetLue lisää »11.11.2019 10:01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneenLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

11.11.2019 19:11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudestaLue lisää »11.11.2019 16:20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleetLue lisää »11.11.2019 10:01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneenLue lisää »

Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä

16.06.2019 11:00

alykaspiirturi.jpg

Uusi älykäs ajopiirturi otetaan käyttöön EU-alueella 15.6.2019. Älykäs ajopiirturi ei kuitenkaan tule heti käyttöön EU-maiden ulkopuolisella AETR-alueella, kuten alun perin oli ajateltu, mikä kuljetusyritysten tulee ottaa huomioon liikennöitäessä näihin maihin.

Älykäs ajopiirturi otetaan käyttöön kaikissa uusissa yli 3,5 kokonaismassatonnin kuorma-autoissa ja yli 9 matkustajapaikan linja-autoissa 15.6.2019 lähtien EU-alueella. Ns. AETR-maissa eli eurooppalaista sopimusta henkilöstön työskentelyssä kansainvälisissä maantiekuljetuksissa noudattavissa maissa älykästä digipiirturia ei kuitenkaan vielä oteta käyttöön.

”AETR-sopimusta ei pystytty 15.6.2019 mennessä uusimaan älykkään ajonvalvontalaitteen osalta, joten laite ei kelpaa valvonnan välineeksi EU:n ulkopuolisissa AETR-maissa. Kuljetusyritysten tulisi huomioida tämä liikennöitäessä kyseisiin maihin ja suosittelemmekin näissä maissa liikennöintiä ajoneuvoilla, jotka on varustettu aiempien sukupolvien ajonvalvontalaitteilla”, kertoo ammattiliikenteen ja kuljetusten johtava asiantuntija Mikko Västilä.

AETR-sopimuksen neuvottelut jatkuvat älykkään ajopiirturin osalta.

Taustatietoa muutoksesta

Kaikki EU-alueella 15.6.2019 jälkeen käyttöönotettavat, uudet kuorma- ja linja-autot varustetaan uuden sukupolven digitaalisella ajonvalvontalaitteella (älykäs digipiirturi). Piirturi kuuluu uusien, kokonaismassaltaan yli 3500 kg olevien kuorma-autojen ja linja-autojen (9 tai yli matkustajapaikkaa) perusvarustukseen 15.6.2019 lähtien automaattisesti, eikä se vaadi kuljetusyritykseltä erityisiä toimenpiteitä.

Vanhemman sukupolven digitaalisen ajopiirturin kuljettaja- sekä yrityskortit sopivat myös älykkääseen ajopiirturiin, eikä niitä tarvitse uusia älykkään ajopiirturin vuoksi. Älykkääseen ajopiirturiin on kuitenkin suunniteltu tieto-ominaisuuksiltaan erilaiset kortit, jotka voidaan ottaa käyttöön normaaleiden korttien uusimissyklien yhteydessä (5 vuotta).

Uuden laitteen käyttöönoton taustalla on yhteiseurooppalaisten kuljetusmarkkinoiden tasapuolisen kilpailun tukeminen ja harmaan talouden torjunta. EU:n kuljetusmarkkinoiden tämänhetkiset merkittävimmät haasteet liittyvät ajo- ja lepoaikasäädösten rikkomiseen, laittomaan kabotaasiin sekä kuljettajien palkka- ja sosiaaliturvan ongelmiin. Uudella älykkäällä piirturilla pyritään tehokkaammin poistamaan näitä haasteita.

11.11.2019 19:11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudesta
11.11.2019 16:20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet
11.11.2019 10:01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneen
11.11.2019 8:00Merja Rehn projektipäälliköksi JAMKin liki miljoonan euron Biotalouden yrityskiihdyttämö -hankkeeseen
10.11.2019 14:20Laurinaho-Yhtiöt Oy: Laadukasta kuljetuskalustoa Parkanosta
10.11.2019 11:11Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Lisää haketuskapasiteettia vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin
10.11.2019 9:00Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy
10.11.2019 8:00Metsää ennallistetaan ja paahdealueita hoidetaan Lopen Komiolla
09.11.2019 14:44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.700 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia kohti kymppitonnia!
09.11.2019 11:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori

Siirry arkistoon »