Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13783904 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »21.7.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihinLue lisää »21.7.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »21.7.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihinLue lisää »21.7.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloaLue lisää »

Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä

Share |
16.06.2019 11:00

alykaspiirturi.jpg

Uusi älykäs ajopiirturi otetaan käyttöön EU-alueella 15.6.2019. Älykäs ajopiirturi ei kuitenkaan tule heti käyttöön EU-maiden ulkopuolisella AETR-alueella, kuten alun perin oli ajateltu, mikä kuljetusyritysten tulee ottaa huomioon liikennöitäessä näihin maihin.

Älykäs ajopiirturi otetaan käyttöön kaikissa uusissa yli 3,5 kokonaismassatonnin kuorma-autoissa ja yli 9 matkustajapaikan linja-autoissa 15.6.2019 lähtien EU-alueella. Ns. AETR-maissa eli eurooppalaista sopimusta henkilöstön työskentelyssä kansainvälisissä maantiekuljetuksissa noudattavissa maissa älykästä digipiirturia ei kuitenkaan vielä oteta käyttöön.

”AETR-sopimusta ei pystytty 15.6.2019 mennessä uusimaan älykkään ajonvalvontalaitteen osalta, joten laite ei kelpaa valvonnan välineeksi EU:n ulkopuolisissa AETR-maissa. Kuljetusyritysten tulisi huomioida tämä liikennöitäessä kyseisiin maihin ja suosittelemmekin näissä maissa liikennöintiä ajoneuvoilla, jotka on varustettu aiempien sukupolvien ajonvalvontalaitteilla”, kertoo ammattiliikenteen ja kuljetusten johtava asiantuntija Mikko Västilä.

AETR-sopimuksen neuvottelut jatkuvat älykkään ajopiirturin osalta.

Taustatietoa muutoksesta

Kaikki EU-alueella 15.6.2019 jälkeen käyttöönotettavat, uudet kuorma- ja linja-autot varustetaan uuden sukupolven digitaalisella ajonvalvontalaitteella (älykäs digipiirturi). Piirturi kuuluu uusien, kokonaismassaltaan yli 3500 kg olevien kuorma-autojen ja linja-autojen (9 tai yli matkustajapaikkaa) perusvarustukseen 15.6.2019 lähtien automaattisesti, eikä se vaadi kuljetusyritykseltä erityisiä toimenpiteitä.

Vanhemman sukupolven digitaalisen ajopiirturin kuljettaja- sekä yrityskortit sopivat myös älykkääseen ajopiirturiin, eikä niitä tarvitse uusia älykkään ajopiirturin vuoksi. Älykkääseen ajopiirturiin on kuitenkin suunniteltu tieto-ominaisuuksiltaan erilaiset kortit, jotka voidaan ottaa käyttöön normaaleiden korttien uusimissyklien yhteydessä (5 vuotta).

Uuden laitteen käyttöönoton taustalla on yhteiseurooppalaisten kuljetusmarkkinoiden tasapuolisen kilpailun tukeminen ja harmaan talouden torjunta. EU:n kuljetusmarkkinoiden tämänhetkiset merkittävimmät haasteet liittyvät ajo- ja lepoaikasäädösten rikkomiseen, laittomaan kabotaasiin sekä kuljettajien palkka- ja sosiaaliturvan ongelmiin. Uudella älykkäällä piirturilla pyritään tehokkaammin poistamaan näitä haasteita.

22.07.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9:00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia
20.07.2019 15:01AMV Metsäpalvelu Oy: Tehokasta urakointia harvennushakkuilla
20.07.2019 11:11Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
20.07.2019 9:00Mid Finland Truck Meeting tänään Viitasaarella - Ammattilehden Mediamobiili mukana menossa!
19.07.2019 21:11Ponsse panostaa uusimpaan korjaamolaitteiden teknologiaan
19.07.2019 19:01KATSO VIDEO! HCT-yhdistelmät metsäteollisuuden kuljetuksissa: Positiivisia kokemuksia
19.07.2019 12:30Patterimäen puunkatoja koskeva toimenpidekieltohakemus hylättiin hallinto-oikeudessa, puunkaadot voivat alkaa

Siirry arkistoon »