Volvo Trucks Vera: autonominen kuljetusratkaisu logistiikkakeskuksen ja sataman välillä

13.06.2019 11.20


Volvo Trucksin sähköinen, yhdistetty ja autonominen ajoneuvo Vera on osa integroitua ratkaisua tavaroiden kuljettamiseksi logistiikkakeskuksesta satamaterminaaliin Ruotsin Göteborgissa. Kyseessä on Volvo Trucksin sekä lautta- ja logistiikkayritys DFDS:n tuoreen yhteistyön tulos.

Yhteistyön tarkoituksena on ottaa Vera käyttöön oikeassa kuljetustehtävässä,  mahdollistaen yhdistetyn järjestelmän jatkuvalle tavaravirralle DFDS:n logistiikkakeskuksesta Göteborgin satamaterminaaliin, josta tavaroiden jakelu jatkuu eteenpäin joka puolelle maailmaa.

Vuonna 2018 Volvo Trucks esitteli ensimmäisen sähköisen, yhdistetyn ja autonomisen ratkaisun Volvo Truck Veran, joka on suunniteltu toistuviin tehtäviin logistiikkakeskuksissa, tehtaissa ja satamissa. Vera soveltuu lyhyille matkoille ja kuljettaa suuria määriä tavaroita erittäin tarkasti.

”Nyt meillä on mahdollisuus toteuttaa Vera ihanteellisessa ympäristössä ja kehittää Veran potentiaalia edelleen, muita vastaavia toimintoja varten”, Volvo Trucksin Mikael Karlsson, autonomisia ratkaisuja kehittävän yksikön varatoimitusjohtaja, kertoo.

Tavoitteena on toteuttaa yhdistetty järjestelmä, joka koostuu useista ”lennonjohtotornin” valvomista Vera-ajoneuvoista. Tällä tavoin varmistetaan sujuva ja jatkuva virtaus, joka parantaa tehokkuutta, joustavuutta ja kestävyyttä. Yhteistyö DFDS:n kanssa on ensimmäinen askel sillä tiellä, että Veran otetaan käyttöön todellisessa kuljetustehtävässä teollisuusalueen ennalta määritellyillä yleisillä teillä.  

”Haluamme olla edelläkävijöitä yhdistetyissä ja autonomisissa kuljetuksissa. Tämä yhteistyö auttaa meitä kehittämään porteille saapuville autonomisille ajoneuvoille tehokkaan, joustavan ja kestävän pitkän aikavälin vastaanottoratkaisun, joka hyödyttää asiakkaita, ympäristöä ja liiketoimintaa”, sanoo DFDS:n toimitusjohtaja Torben Carlsen.

Itsenäisen kuljetusratkaisun teknologiaa, toiminnanhallintaa ja infrastruktuurin mukautuksia kehitetään edelleen, kunnes ratkaisu on täysin toimintakunnossa. Lisäksi ryhdytään tarvittaviin varotoimiin yhteiskunnallisten vaatimusten täyttämiseksi, jotta autonomisista kuljetuksista saadaan turvallisia.

Kun Volvo Trucks saa enemmän kokemusta, Veraa voidaan hyödyntää vastaavissa sovelluksissa nykypäivän kuljetusratkaisujen täydentäjänä.

”Autonomisilla kuljetuksilla, joiden melutaso on alhainen ja pakokaasupäästöt nolla, on tärkeä rooli tulevaisuuden logistiikassa, mikä hyödyttää sekä yrityksiä että yhteiskuntaa. Tämä yhteistyö on meille tärkeä alku, ja haluamme edistää alan kehitystä. Veralla voi olla nopeusrajoitus, mutta meillä ei. Testaus on jo alkanut, ja aiomme toteuttaa ratkaisun lähivuosina”, Mikael Karlsson lisää.

Vera.png

Faktat:

• Tehtävänä on siirtää kontteja Göteborgin DFDS-logistiikkakeskuksesta satamaterminaaliin tarvittavan kapasiteetin mukaisesti.

• Itsenäistä järjestelmää valvoo ”lennonjohtotornissa” oleva operaattori, joka vastaa myös kuljetuksesta.

• Ratkaisu soveltuu toistuviin kuljetuksiin, joiden suurin nopeus on 40 km/h.

• Koko kuljetusjärjestelmän toteutukseen sisältyy infrastruktuurin mukautuksia, mukaan lukien terminaalien automaattiset portit.

• Volvo Trucks ja DFDS ovat tärkeimpiä kumppaneita, mutta Veran ensimmäiseen tehtävään osallistuvat useat muutkin toimijat.

• DFDS tarjoaa lautta- ja kuljetuspalveluja Euroopassa ja Turkissa, ja sen vuotuinen liikevaihto on noin 17 miljardia Tanskan kruunua. Aluksilla ja toimistoissa 20 eri maassa työskentelee 8 000 työntekijää. DFDS:n pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja se on listautunut Kööpenhaminan pörssiin.

• Aloite toteutetaan Ruotsin innovaatiovirasto Vinnovan, Ruotsin liikenneviraston ja Ruotsin energiaviraston tuella sekä strategisen ajoneuvotutkimus- ja innovaatio-ohjelman FFI:n kautta.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »