Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13411505 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.6.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja BaltiastaLue lisää »19.6.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvuLue lisää »18.6.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

19.6.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja BaltiastaLue lisää »19.6.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvuLue lisää »18.6.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018Lue lisää »

Volvo Trucks Vera: autonominen kuljetusratkaisu logistiikkakeskuksen ja sataman välillä

Share |
13.06.2019 11:20


Volvo Trucksin sähköinen, yhdistetty ja autonominen ajoneuvo Vera on osa integroitua ratkaisua tavaroiden kuljettamiseksi logistiikkakeskuksesta satamaterminaaliin Ruotsin Göteborgissa. Kyseessä on Volvo Trucksin sekä lautta- ja logistiikkayritys DFDS:n tuoreen yhteistyön tulos.

Yhteistyön tarkoituksena on ottaa Vera käyttöön oikeassa kuljetustehtävässä,  mahdollistaen yhdistetyn järjestelmän jatkuvalle tavaravirralle DFDS:n logistiikkakeskuksesta Göteborgin satamaterminaaliin, josta tavaroiden jakelu jatkuu eteenpäin joka puolelle maailmaa.

Vuonna 2018 Volvo Trucks esitteli ensimmäisen sähköisen, yhdistetyn ja autonomisen ratkaisun Volvo Truck Veran, joka on suunniteltu toistuviin tehtäviin logistiikkakeskuksissa, tehtaissa ja satamissa. Vera soveltuu lyhyille matkoille ja kuljettaa suuria määriä tavaroita erittäin tarkasti.

”Nyt meillä on mahdollisuus toteuttaa Vera ihanteellisessa ympäristössä ja kehittää Veran potentiaalia edelleen, muita vastaavia toimintoja varten”, Volvo Trucksin Mikael Karlsson, autonomisia ratkaisuja kehittävän yksikön varatoimitusjohtaja, kertoo.

Tavoitteena on toteuttaa yhdistetty järjestelmä, joka koostuu useista ”lennonjohtotornin” valvomista Vera-ajoneuvoista. Tällä tavoin varmistetaan sujuva ja jatkuva virtaus, joka parantaa tehokkuutta, joustavuutta ja kestävyyttä. Yhteistyö DFDS:n kanssa on ensimmäinen askel sillä tiellä, että Veran otetaan käyttöön todellisessa kuljetustehtävässä teollisuusalueen ennalta määritellyillä yleisillä teillä.  

”Haluamme olla edelläkävijöitä yhdistetyissä ja autonomisissa kuljetuksissa. Tämä yhteistyö auttaa meitä kehittämään porteille saapuville autonomisille ajoneuvoille tehokkaan, joustavan ja kestävän pitkän aikavälin vastaanottoratkaisun, joka hyödyttää asiakkaita, ympäristöä ja liiketoimintaa”, sanoo DFDS:n toimitusjohtaja Torben Carlsen.

Itsenäisen kuljetusratkaisun teknologiaa, toiminnanhallintaa ja infrastruktuurin mukautuksia kehitetään edelleen, kunnes ratkaisu on täysin toimintakunnossa. Lisäksi ryhdytään tarvittaviin varotoimiin yhteiskunnallisten vaatimusten täyttämiseksi, jotta autonomisista kuljetuksista saadaan turvallisia.

Kun Volvo Trucks saa enemmän kokemusta, Veraa voidaan hyödyntää vastaavissa sovelluksissa nykypäivän kuljetusratkaisujen täydentäjänä.

”Autonomisilla kuljetuksilla, joiden melutaso on alhainen ja pakokaasupäästöt nolla, on tärkeä rooli tulevaisuuden logistiikassa, mikä hyödyttää sekä yrityksiä että yhteiskuntaa. Tämä yhteistyö on meille tärkeä alku, ja haluamme edistää alan kehitystä. Veralla voi olla nopeusrajoitus, mutta meillä ei. Testaus on jo alkanut, ja aiomme toteuttaa ratkaisun lähivuosina”, Mikael Karlsson lisää.

Vera.png

Faktat:

• Tehtävänä on siirtää kontteja Göteborgin DFDS-logistiikkakeskuksesta satamaterminaaliin tarvittavan kapasiteetin mukaisesti.

• Itsenäistä järjestelmää valvoo ”lennonjohtotornissa” oleva operaattori, joka vastaa myös kuljetuksesta.

• Ratkaisu soveltuu toistuviin kuljetuksiin, joiden suurin nopeus on 40 km/h.

• Koko kuljetusjärjestelmän toteutukseen sisältyy infrastruktuurin mukautuksia, mukaan lukien terminaalien automaattiset portit.

• Volvo Trucks ja DFDS ovat tärkeimpiä kumppaneita, mutta Veran ensimmäiseen tehtävään osallistuvat useat muutkin toimijat.

• DFDS tarjoaa lautta- ja kuljetuspalveluja Euroopassa ja Turkissa, ja sen vuotuinen liikevaihto on noin 17 miljardia Tanskan kruunua. Aluksilla ja toimistoissa 20 eri maassa työskentelee 8 000 työntekijää. DFDS:n pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja se on listautunut Kööpenhaminan pörssiin.

• Aloite toteutetaan Ruotsin innovaatiovirasto Vinnovan, Ruotsin liikenneviraston ja Ruotsin energiaviraston tuella sekä strategisen ajoneuvotutkimus- ja innovaatio-ohjelman FFI:n kautta.

19.06.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja Baltiasta
19.06.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu
18.06.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.
17.06.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä
17.06.2019 9:55Subaru tuo markkinoille nelivetoisen sähköauton
17.06.2019 9:50Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019

Siirry arkistoon »