Mercedeksen katumaasturi-suosikki uudistuu

10.06.2019 9.00

GLC_2019.jpg

Mercedes-Benz GLC-malliston ulkoinen ilme saa nyt ripauksen lisää terävyyttä, käyttökonsepti uusiutuu, autoon tulee tietoviihdejärjestelmä MBUX, innovatiivisia ajoavustinjärjestelmiä sekä uusittu moottorivalikoima. Osansa lukuisista parannuksista saa samalla GLC Coupé.

Molemmissa malleissa on vakiovarusteena High Performance LED -ajovalot. Valot on muotoiltu nyt aiempaa selvästi pienemmiksi ja matalammiksi. Näin huomiovalojen soihtumuoto on vahvistunut entisestään, ja automerkille ominainen valokuvio on tunnistettavissa aiempaakin paremmin. Lisävarusteena on tarjolla Multibeam LED -ajovalot. 

GLC:n molemmissa malleissa on vakiovarusteena oppiva MBUX-käyttöliittymä, jonka nimikin - Mercedes-Benz User Experience - viittaa juuri käyttökokemukseen. Sen vahvuuksia ovat intuitiivinen ja monipuolinen käytettävyys koskettamalla tai eleohjauksella sekä vakiovarusteinen ja edelleen optimoitu puheohjaus (Hey Mercedes). Navigoinnin MBUX Augmented Reality -toiminto eli lisätty todellisuus täydentää ympäristön videokuvaa havainnollisilla lisätiedoilla.

GLC_2019_engine.jpg

Uudet moottorit

GLC:n moottorivalikoima uudistuu nyt täysin. Lanseeraushetkellä GLC SUV - ja GLC Coupé -autoihin on Suomessa ensivaiheessa saatavana seuraavat kolme moottoria:

  • GLC 200 d 4Matic (120 kW/163 hv, 360 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty 5,4-5,2 l/100 km, CO2-päästöt yhdistetyt 144-137 g/km)
  • GLC 220 d 4Matic (143 kW/194 hv, 400 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty 5,4-5,2 l/100 km, CO2-päästöt yhdistetyt 144-137 g/km)
  • GLC 300 d 4Matic (180 kW/245 hv, 500 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty 5,9-5,7 l/100 km, CO2-päästöt yhdistetyt 157-151 g/km).

GLC:n ja GLC Coupén dieselmoottorit edustavat uutta nelisylinteristä moottorisukupolvea. Tiukentuneet vaatimukset ja alhaisemmat päästörajat. Muun muassa toisen SCR-katalysaattorin ansiosta, jossa on ammoniakkijäämien puhdistuskatalysaattori (ASC), tämä moottori saavuttaa jopa vaativissa ajotilanteissa RDE-olosuhteissa jo valmiiksi Euro 6d -päästönormin (RDE/Real Driving Emissions eli todellisessa ajossa mitatut päästöt, taso 2). Normi tulee voimaan 1. tammikuuta 2020 uusille automalleille, ja vuotta myöhemmin kaikille uusille autoille.

Myöhemmin kuluvan vuoden syksyllä mallistoa saapuu täydentämään uudella suuremman kapasiteetin akustolla varustettu ladattava bensiinipistokehydridi, nelivetoinen GLC 300e. Sen nelisylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin tuottama yhteisteho on muhkeat 235 kW/320 hv ja suurin molempien voimanlähteiden yhdessä tuottama vääntömomentti on 700 Nm.  Mallin CO2-päästöt julkaistaan myöhemmin.  Vuonna 2020 mallisto täydentyy uuden sukupolven dieselpistokehybridillä. 

Vakiovarusteinen jatkuva neliveto 4Matic on kiinnitetty yhdeksänportaiseen 9G-Tronic-automaattivaihteistoon laipalla. Nelivedon peruslukkovaikutus on 50 Nm. Vetävä voima välitetään etu- ja taka-akselille planeettatasauspyörästön välityksellä. Suhde riippuu moottorista ja on joko 45:55 tai 31:69 etu- ja taka-akselin välillä.

GLC_2019_sisa.jpg

Laaja avustinjärjestelmien kattaus

Saksassa 85 prosenttia asiakkaista mainitsee ensimmäisenä ominaisuutena "turvallisuuden", kun heitä pyydetään luonnehtimaan GLC:tä. Vastaus pohjautuu SUV-autolle tyypillisten ominaisuuksien ohella myös sen älykkäisiin ajoavustinjärjestelmiin. Malliuudistuksen jälkeen GLC SUV ja Coupé tukevat kuljettajaa aiempaakin tehokkaammin.

Tienpinnan mukainen iskunvaimennus takaa ajonautinnon

Vakiovarusteisen Agility Control -alustan ohella alustavalikoimassa on nyt lisävarusteena saatava Dynamic Body Control -alusta, jossa on kierrejousitus ja jatkuvasti säätyvä iskunvaimennus. Iskunvaimennus säätyy kullakin pyörällä erikseen ajotilanteen, ajonopeuden ja ajotien kunnon mukaan. Dynamic Select -katkaisimella voi valita kolme erilaista alustan säätymistapaa. Lisää mukavuutta ja säätömahdollisuuksia tarjoaa ilmajousitettu alusta Air Body Control. Korin korkeustasoa voi sen yhteydessä laskea tai nostaa 50 mm vakiovarusteisen Dynamic Selectin avulla.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »