Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14119427 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.8.2019 9:00Rautatahrat irtoavat raudanpoistoaineellaLue lisää »18.8.2019 11:11Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,5 miljardia euroaLue lisää »17.8.2019 21:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähkölläLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.8.2019 9:00Rautatahrat irtoavat raudanpoistoaineellaLue lisää »18.8.2019 11:11Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,5 miljardia euroaLue lisää »17.8.2019 21:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähkölläLue lisää »

SKAL ry:n liittokokouksen julkilausuma: liikenteen verouudistuksessa on huomioitava raskaan liikenteen erityispiirteet

08.06.2019 14:55

HCT_20151215.jpg

Suomi tarvitsee toimivan tavaraliikenteen, joka palvelee meitä kestävällä tavalla sekä ympäristön että kansantalouden näkökulmasta. Tämän vuoksi liikenteen verotuksen tavoitteeksi tulee asettaa liikenteen ympäristöystävällisyyden parantaminen ja sen rinnalla, samanarvoisena, Suomen kilpailukyvyn parantaminen.

Suomi on ilmastotekojen etulinjassa riippumatta siitä, millä mittarilla toimiamme tarkastellaan – osaava kansakunta pystyy tekemään enemmän kuin monet muut! Meidän ei kuitenkaan tule rampauttaa kilpailukykyämme päästöjä alentaessamme. Teoreettiset mallit eivät aina pohjaudu suomalaiseen todellisuuteen, maantieteeseen ja elinkeinorakenteeseen. Me SKAL:issa tunnemme suomalaisen logistiikan, koska elämme siitä. Olemme tuottaneet tosiasioihin nojaten parhaan arviomme siitä, miten maanteiden tavaraliikenne pystyy alentamaan päästöjä kestävällä tavalla.

Suomalaisen kuljetuskaluston keski-iän, kiertonopeuden ja kuljetustehtävät huomioiden on selvää, että pääasiallinen käyttövoimamme on vielä lähivuosikymmenten ajan diesel. Tehokkain keino alentaa päästöjä on lisätä uusiutuvan dieselin osuutta maanteiden tavaraliikenteessä ja alentaa uusiutuvan dieselin polttoaineveroa siten, että puhtaasta uusiutuvasta dieselistä tulee aidosti kilpailukykyinen vaihtoehto kuljetusyrityksille. Muutos vaatii hallitusohjelmassa mainitun ammattidieselin nopean käyttöönoton Suomessa.

Uusiutuvan dieselin edistämisen lisäksi Suomessa tulee luoda mahdollisuuksia kuljetusyrityksille siirtyä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin investointituen avulla. Myös kotimaisella biokaasulla tulee olemaan oma roolinsa kuljetuskaluston päästövähennyskeinona.

Kansantalouden näkökulmasta välttämätön ympäristöteko on kunnostaa tieverkkomme. Moderni tiestö yhdessä ennakoivan ajotavan kanssa takaa sen, että polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän. Laadukkaalla ja kapasiteetiltaan riittävällä tieverkolla varmistamme, että ajoneuvot eivät seiso ruuhkissa ja liikenne on sujuvaa.

SKAL odottaa, että uusi hallitus toimii maanteiden tavaraliikenteen hyväksi. Tämä liikevaihdoltaan kuuden miljardin euron toimiala on pitkien etäisyyksien ja maakunnallisen vireyden kannalta elintärkeä Suomelle.
Pitäkää toimialamme elinvoimaisena, niin mekin pidämme Suomen elinvoimaisena!

19.08.2019 9:00Rautatahrat irtoavat raudanpoistoaineella
18.08.2019 11:11Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,5 miljardia euroa
17.08.2019 21:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähköllä
17.08.2019 11:11Metsäteho: Suuremmat junavaunut tehostaisivat puukuljetuksia
16.08.2019 11:35Clark Tracks kasvattaa tuotantokapasiteettiaan
16.08.2019 10:20Volvo Trucks -koeajokiertue vauhtiin 21.9. - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
16.08.2019 10:00Suomalaiset suosivat valkoista väriä
16.08.2019 8:39Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee Yhdysvalloissa
15.08.2019 21:55Metsätyö Rovaniemi: Pohjois-Suomen urakoitsijoiden palvelua varusteasioissa
15.08.2019 20:11Ammattilehti koeajaa: Scania R 500 XT -ritiläauto Ajokoneen varustelemana - KATSO TÄSTÄ VIDEO!

Siirry arkistoon »