Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17602609 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.5.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »25.5.2020 10:40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020Lue lisää »25.5.2020 8:12Lasten ja nuorten Vapapäivä-kalastustapahtuma järjestetään 5. syyskuutaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.5.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »25.5.2020 10:40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020Lue lisää »25.5.2020 8:12Lasten ja nuorten Vapapäivä-kalastustapahtuma järjestetään 5. syyskuutaLue lisää »

SKAL ry:n liittokokouksen julkilausuma: liikenteen verouudistuksessa on huomioitava raskaan liikenteen erityispiirteet

08.06.2019 14:55

HCT_20151215.jpg

Suomi tarvitsee toimivan tavaraliikenteen, joka palvelee meitä kestävällä tavalla sekä ympäristön että kansantalouden näkökulmasta. Tämän vuoksi liikenteen verotuksen tavoitteeksi tulee asettaa liikenteen ympäristöystävällisyyden parantaminen ja sen rinnalla, samanarvoisena, Suomen kilpailukyvyn parantaminen.

Suomi on ilmastotekojen etulinjassa riippumatta siitä, millä mittarilla toimiamme tarkastellaan – osaava kansakunta pystyy tekemään enemmän kuin monet muut! Meidän ei kuitenkaan tule rampauttaa kilpailukykyämme päästöjä alentaessamme. Teoreettiset mallit eivät aina pohjaudu suomalaiseen todellisuuteen, maantieteeseen ja elinkeinorakenteeseen. Me SKAL:issa tunnemme suomalaisen logistiikan, koska elämme siitä. Olemme tuottaneet tosiasioihin nojaten parhaan arviomme siitä, miten maanteiden tavaraliikenne pystyy alentamaan päästöjä kestävällä tavalla.

Suomalaisen kuljetuskaluston keski-iän, kiertonopeuden ja kuljetustehtävät huomioiden on selvää, että pääasiallinen käyttövoimamme on vielä lähivuosikymmenten ajan diesel. Tehokkain keino alentaa päästöjä on lisätä uusiutuvan dieselin osuutta maanteiden tavaraliikenteessä ja alentaa uusiutuvan dieselin polttoaineveroa siten, että puhtaasta uusiutuvasta dieselistä tulee aidosti kilpailukykyinen vaihtoehto kuljetusyrityksille. Muutos vaatii hallitusohjelmassa mainitun ammattidieselin nopean käyttöönoton Suomessa.

Uusiutuvan dieselin edistämisen lisäksi Suomessa tulee luoda mahdollisuuksia kuljetusyrityksille siirtyä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin investointituen avulla. Myös kotimaisella biokaasulla tulee olemaan oma roolinsa kuljetuskaluston päästövähennyskeinona.

Kansantalouden näkökulmasta välttämätön ympäristöteko on kunnostaa tieverkkomme. Moderni tiestö yhdessä ennakoivan ajotavan kanssa takaa sen, että polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän. Laadukkaalla ja kapasiteetiltaan riittävällä tieverkolla varmistamme, että ajoneuvot eivät seiso ruuhkissa ja liikenne on sujuvaa.

SKAL odottaa, että uusi hallitus toimii maanteiden tavaraliikenteen hyväksi. Tämä liikevaihdoltaan kuuden miljardin euron toimiala on pitkien etäisyyksien ja maakunnallisen vireyden kannalta elintärkeä Suomelle.
Pitäkää toimialamme elinvoimaisena, niin mekin pidämme Suomen elinvoimaisena!

22.05.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
25.05.2020 10:40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020
25.05.2020 8:12Lasten ja nuorten Vapapäivä-kalastustapahtuma järjestetään 5. syyskuuta
25.05.2020 8:00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat 7,0 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta
24.05.2020 13:00EU:n biodiversiteettistrategiassa hyvät tavoitteet - toteutus kaipaa hiomista
24.05.2020 12:22Metsähallituksen ansiomerkit myönnettiin tärkeille yhteistyökumppaneille
24.05.2020 11:00DAF käynnisti kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla
23.05.2020 13:00Uusi tieliikennelaki vaikuttaa matkailuautojen nopeuksiin
23.05.2020 7:00Policy brief: Uuden metsätalouden kannustinjärjestelmän tulee ottaa nykyistä paremmin huomioon suometsien hoidon ympäristövaikutukset
22.05.2020 18:23Koskitukki hakee kumppania metsäkoneurakointiin

Siirry arkistoon »