Tuore SKAL Kuljetusbarometri antaa negatiivisen kuvan kuljetusalan odotuksista - Poikkeuksena metsäalan kuljetukset06.06.2019 11.50
Kokonaistalouden ja erityisesti rakentamisen hiipuminen näkyy SKAL Kuljetusbarometrissa. Kuljetusmäärien ennuste kesäkaudelle 2019 on laskenut vuoden 2016 tasolle. Kyselyyn vastasi yhteensä 535 yritystä. Epävarmuus taloudesta ja pula osaavasta työvoimasta heikentävät kuljetusyritysten kasvuhaluja. Yritysten odotukset suuntautuvat hallituksen kesäkuun lisäbudjettiin ja tieinvestointeihin. Aiempaa hiljaisemman alkuvuoden jälkeen vain joka neljäs kuljetusyritys odottaa kuljetusmäärien kasvua kesäkaudelta, kertoo SKAL Kuljetusbarometri 2/2019. Vielä vuosi sitten odotukset olivat jyrkästi nousevalla käyrällä. Vain 16 prosenttia maa-aineskuljetuksia suorittavista yrityksistä on kasvattanut kuljetusmääriään alkuvuonna. Suurimmat infrahankkeet ovat loppusuorallaan ja investointirintamalla on ollut hiljaista. Metsäalan kuljetusyrityksissä positiviiset odotukset Metsäalan kuljetusyrityksistä vain 3 prosenttia odottaa kasvua kesäkaudelta, vaikka pitkällä aikavälillä puunkäyttö on kasvamassa. Kuljetusmatkat ovat lyhentyneet, sillä teollisuuden lisääntyneitä puumääriä lastataan enemmän junaan ja terminaaliin kuin ennen. Tilanne vaihtelee maakunnittain, mutta maantiekuljetusten kysyntä näyttää edelleen vahvalta ja yritykset raportoivat kuljettajapulasta, kertoo Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Jarkko Vartiamäki. Kuljettajapula hillitsee yritysten laajenemishaluja SKAL Kuljetusbarometrin mukaan joka kolmas kuljetusyritys pyrkii kasvamaan. Puolet yrityksistä haluaa pitää toimintansa nykyisen laajuisena ja noin joka kuudes on supistamassa toimintojaan. Yrittäjät kokevat merkittävimmäksi kasvun esteeksi kannattavuusvaikeudet. Seuraavaksi merkittävin kasvun este on pula osaavasta työvoimasta. Työvoimapula on huomioitava logistiikan perustutkinnon aloituspaikoista päätettäessä, sillä digitalisaatio ei poista kuljettajia ajoneuvoista. Sähköiset kuljetusratkaisut pikemminkin lisäävät koulutuksen tarvetta. Kuljetusyritykset tavoittelevat kasvua erityisesti nykyisten asiakassuhteiden kautta (38 %), esimerkiksi tarjoamalla näille lisäpalveluita. Vain runsas kymmenes yrityksistä markkinoi palveluitaan tietoisesti potentiaalisille asiakkaille. Perinteistä asiakasviestintää tekee useampi. Lähes puolella yrityksistä on verkkosivut. Sosiaalisen median kanavia hyödyntää vajaa kolmannes kuljetusyrityksistä. SKAL Kuljetusbarometri 2/2019 SKAL ry:n vuoden 2019 toiseen kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 535 jäsenyritystä. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. SKAL Kuljetusbarometri toteutetaan kolme kertaa vuodessa ja se lähetetään noin 4 400 jäsenyrittäjälle. Barometrikyselyllä selvitetään kuljetusyritysten taloudellista tilannetta ja lähitulevaisuuden näkymiä. Ajankohtaisosiossa selvitimme, millaisia tavoitteita kuljetusyrityksillä on kasvun suhteen ja toisaalta, millaisia kasvun esteitä yritykset tunnistavat toiminnassaan. Tarkastelemme myös asiakasviestintää ja markkinointia. Kysely toteutettiin 13.5.–27.5. 2019. www.skal.fi/kuljetusbarometri |