Tuore SKAL Kuljetusbarometri antaa negatiivisen kuvan kuljetusalan odotuksista - Poikkeuksena metsäalan kuljetukset

06.06.2019 11.50

skal-logo.png

Kokonaistalouden ja erityisesti rakentamisen hiipuminen näkyy SKAL Kuljetusbarometrissa. Kuljetusmäärien ennuste kesäkaudelle 2019 on laskenut vuoden 2016 tasolle. Kyselyyn vastasi yhteensä 535 yritystä.

Epävarmuus taloudesta ja pula osaavasta työvoimasta heikentävät kuljetusyritysten kasvuhaluja. Yritysten odotukset suuntautuvat hallituksen kesäkuun lisäbudjettiin ja tieinvestointeihin. 

Aiempaa hiljaisemman alkuvuoden jälkeen vain joka neljäs kuljetusyritys odottaa kuljetusmäärien kasvua kesäkaudelta, kertoo SKAL Kuljetusbarometri 2/2019. Vielä vuosi sitten odotukset olivat jyrkästi nousevalla käyrällä. Vain 16 prosenttia maa-aineskuljetuksia suorittavista yrityksistä on kasvattanut kuljetusmääriään alkuvuonna. Suurimmat infrahankkeet ovat loppusuorallaan ja investointirintamalla on ollut hiljaista.

Metsäalan kuljetusyrityksissä positiviiset odotukset

Metsäalan kuljetusyrityksistä vain 3 prosenttia odottaa kasvua kesäkaudelta, vaikka pitkällä aikavälillä puunkäyttö on kasvamassa. Kuljetusmatkat ovat lyhentyneet, sillä teollisuuden lisääntyneitä puumääriä lastataan enemmän junaan ja terminaaliin kuin ennen. Tilanne vaihtelee maakunnittain, mutta maantiekuljetusten kysyntä näyttää edelleen vahvalta ja yritykset raportoivat kuljettajapulasta, kertoo Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Jarkko Vartiamäki.

Kuljettajapula hillitsee yritysten laajenemishaluja

SKAL Kuljetusbarometrin mukaan joka kolmas kuljetusyritys pyrkii kasvamaan. Puolet yrityksistä haluaa pitää toimintansa nykyisen laajuisena ja noin joka kuudes on supistamassa toimintojaan. Yrittäjät kokevat merkittävimmäksi kasvun esteeksi kannattavuusvaikeudet. Seuraavaksi merkittävin kasvun este on pula osaavasta työvoimasta. Työvoimapula on huomioitava logistiikan perustutkinnon aloituspaikoista päätettäessä, sillä digitalisaatio ei poista kuljettajia ajoneuvoista. Sähköiset kuljetusratkaisut pikemminkin lisäävät koulutuksen tarvetta.

Kuljetusyritykset tavoittelevat kasvua erityisesti nykyisten asiakassuhteiden kautta (38 %), esimerkiksi tarjoamalla näille lisäpalveluita. Vain runsas kymmenes yrityksistä markkinoi palveluitaan tietoisesti potentiaalisille asiakkaille. Perinteistä asiakasviestintää tekee useampi. Lähes puolella yrityksistä on verkkosivut. Sosiaalisen median kanavia hyödyntää vajaa kolmannes kuljetusyrityksistä. 

SKAL Kuljetusbarometri 2/2019

SKAL ry:n vuoden 2019 toiseen kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 535 jäsenyritystä. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. SKAL Kuljetusbarometri toteutetaan kolme kertaa vuodessa ja se lähetetään noin 4 400 jäsenyrittäjälle. Barometrikyselyllä selvitetään kuljetusyritysten taloudellista tilannetta ja lähitulevaisuuden näkymiä. Ajankohtaisosiossa selvitimme, millaisia tavoitteita kuljetusyrityksillä on kasvun suhteen ja toisaalta, millaisia kasvun esteitä yritykset tunnistavat toiminnassaan. Tarkastelemme myös asiakasviestintää ja markkinointia. Kysely toteutettiin 13.5.–27.5. 2019. www.skal.fi/kuljetusbarometri 

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »