Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14477942 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

Ruotsalaiset kehittävät maailman ensimmäisen auton ja pyöräilykypärän välisen törmäystestin

03.06.2019 11:15

Autoturvallisuuden suunnannäyttäjä Volvo aloittaa yhteistyön turvallisuutta painottavan ruotsalaisen urheilumerkki POC:n kanssa kehittääkseen ensimmäisenä maailmassa pyöräilykypärien ja autojen välisiä törmäystestejä. Testit ovat osa mullistavaa uutta tutkimushanketta, jonka tavoitteena on suojata paremmin pyöräilijöitä

Yhteistyö on tuorein esimerkki Volvon johtavasta asemasta turvallisuuskehitystyössä ja autonvalmistajan tavoitteesta parantaa kaikkien tiellä liikkujien liikenneturvallisuutta tietotaitoaan jakamalla.

Polkupyörien ja autojen väliset onnettomuudet voivat usein johtaa vakaviin vammoihin tai kuolemaan, minkä vuoksi Volvolla on selkeä strategia tällaisten onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Aktiivisilla turvallisuustekniikoilla on tässä merkittävä rooli.

Pyöräilijöiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella käyttää auton kameroita ja tutkia pyöräilijöiden havaitsemiseksi, varoittaa kuljettajaa törmäysvaarasta ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti. Järjestelmä on Volvon turvallisuusvision mukainen jatke automaattiselle hätäjarrutusjärjestelmälle ja jalankulkijoiden havaitsemistoiminnolle.

Volvon ja POC:n tutkimusprojekti sisältää useita erityisiä törmäystestejä Volvon turvallisuustutkimuskeskuksessa Göteborgissa, Ruotsissa. Se on osa laajempaa hanketta, jolla pyritään ymmärtämään paremmin pyöräilijöiden onnettomuuksissa kärsimiä pitkäkestoisia vammoja ja niiden eri tyyppejä.

Törmäystestinuket käyttävät testien aikana POC:n pyöräilykypäriä. Nuket laukaistaan testialustasta paikallaan olevan Volvo -auton konepellin eri alueita kohti eri nopeuksilla ja kulmissa. Testit perustuvat olemassa oleviin jalankulkijan pään suojausta koskeviin testimenettelyihin. Näin Volvo ja POC voivat vertailla suoraan kypärän vaikutuksia törmäyksessä.

Nykyiset pyöräilykypärien testimenetelmät ovat melko alkeellisia, ja niissä kypärät vain pudotetaan eri korkeuksista tasaiselle tai kaltevalle pinnalle. Ne eivät ota huomioon ajoneuvon ja polkupyörän välisiä onnettomuuksia. Volvon ja POC:n projekti pyrkii edistämään monipuolisempia testejä.

Tutkimusprojektista kerätyt tiedot auttavat POC:tä tekemään kypäristään turvallisempia ja paremmin suojaavia auton ja polkupyörän välisessä onnettomuudessa. Testit tarjoavat myös arvokasta tietoa Volvolle tämäntyyppisistä onnettomuuksista.

kyparatesti.jpg

– Tämä projekti POC:n kanssa on hyvä esimerkki uraa uurtavasta turvallisuustyöstämme. Kehitämme usein uusia testimenetelmiä haastavia liikennetilanteita varten. Tavoitteemme ei ole vain noudattaa pakollisia säädöksiä tai läpäistä testejä. Haluamme mennä pidemmälle ja kehittää aitoja liikennetilanteita hyödyntämällä teknologiaa, joka parantaa kaikkien turvallisuutta, kertoo Malin Ekholm, Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja ja yksi yhtiön johtavista turvallisuusinsinööreistä.

POC on voittanut yli 60 kansainvälistä palkintoa turvallisuudesta, innovaatiosta ja suunnittelusta, ja sillä on vankka maine perinteiden haastajana ja uuden tutkimuksen, tieteen ja innovaation soveltajana. Yhtiö haluaa tuoda esiin uusia tapoja vähentää onnettomuuksia.

– Aivan kuten Volvolla, turvallisuus on toimintamme keskipiste, joka ohjaa ajatteluamme ja innovaatioitamme. Työskentelemällä läheisesti eri tieteenalojen johtajien kanssa POC Labissa näytämme tietä uusille turvallisuusajatuksille. Standardit ovat välttämättömiä, mutta ne eivät saa rajoittaa halukkuutta mennä parametreja pidemmälle uusien ja parempien suojaavien keinojen löytämiseksi, sanoo POC:n tuotekehitysjohtaja Oscar Huss.

Volvo on viime vuosina keskittynyt suojaamaan myös autojen ulkopuolella olevia ihmisiä. Se esitteli automaattijarrutuksella varustetun jalankulkijoiden havaitsemistoiminnon vuonna 2010 ja vastaavan pyöräilijöiden havaitsemistoiminnon vuonna 2013. Molemmat tekniikat ovat vakiona* kaikissa Volvo -autoissa osana City Safety -pakettia, ja ne ovat auttaneet parantamaan yleistä liikenneturvallisuutta.

Volvo ja POC tekivät aikaisemmin yhteistyötä pilottihankkeessa, jonka tarkoituksena oli muodostaa yhteys pyöräilykypärien ja autojen välille onnettomuuksien ehkäisemiseksi.

*Lisävarusteena Volvo V40 ja Volvo V40 Cross Country -malleissa.

Tutkimusprojekti on osa laajempaa projektia, jolla pyritään ymmärtämään pyöräilijöiden kärsimien pitkäkestoisten vammojen tyyppejä ja kehittää suojaavia menetelmiä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Suuremmassa projektissa ovat mukana Volvo, POC, KTH Royal Institute of Technology, MIPS sekä Autoliv. Projektia on rahoittamassa myös Vinnova. Tutkimusprojektin tulokset tulevat myöhemmin julkisiksi. 

POC Lab on POC:n tiedefoorumi, joka tuo yhteen eri alojen ja lääketieteen asiantuntijoita, jotka auttavat POC:tä varmistamaan, että sen kehittämät suojaavat ratkaisut ovat markkinoiden luotettavimpia ja edistyneimpiä.

18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10:10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20:22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19:11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17:11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15:03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12:36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12:15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla

Siirry arkistoon »