Jenz HEM 820 DL: Terminaalien hihnapurkava tehohakkuri

25.05.2019 13.55

jenz1.jpg

Energiapuun haketuksessa tarvitaan erilaisia koneita työtehtävän mukaan; metsässä mennään nopeasti kasalta toiselle siirtyvillä autohakkureilla ja terminaalissa haetaan maksimaalista tuotantokapasiteettia. 

(kuva yllä: Hakevuori Oy:n uusin kone on hihnapurkava Jenz HEM 820 DL terminaalihakkuri puoliperävaunun päälle asennettuna. Syöttöautona Mercedes Benz Arocs 3663 6x4 varustettuna Kesla 1200T -ohjaamonosturilla.)

Hakevuori Oy urakoi haketta yhdeksällä Jenz -hakkuriyksiköllä, joista seitsemän on rakennettu kuorma-auton päälle metsäpäässä operointiin ja kaksi on hihnapurkavia hakkureita asennettuna puoliperävaunun päälle ympäripyöriviksi, mitkä on tarkoitettu terminaalihaketukseen suurella volyymilla.    

- Meille tuli ensimmäinen hihnapurkava Jenz HEM 820 DL -hakkuri vuonna 2010 ja luotettavasti toimineella koneella on tehty jo yli 10 000 tuntia. Nyt helmikuussa otimme käyttöön toisen samanlaisen hakkurin. Tämä uusi Jenz on varustettu Caterpillarin D18 -moottorilla, missä on tehoa 571 kW joten siinä ei tarvita AdBlue ym. laitteistoja. Väkevä tuplaturboinen kone vääntää heti alhaalta ja mahdollistaa hakkurin erittäin suuren tuotantokapasiteetin. Päivätuotos on valmistajan ilmoituksen mukaan jopa yli 3000 kuutiota haketta pyöreästä puusta terminaalissa tehtäessä, kertoilee Hakevuori Oy:n toimitusjohtaja Reijo Wuorio.

jenz8.jpg

(kuva: Hihnapurun ansiosta hakkuri ei pölyä ja hake tulee alas juuri sinne minne halutaan. Hihnapurku takaa myös erittäin laadukkaan lopputuotteen.)

Hihnapurusta selkeitä etuja

Moottorin lisäksi Jenz HEM 820 DL:ssä on uusia rakenneratkaisuja, mitkä nostavat sen tehokkuutta ja käytettävyyttä entisestään.

- Syöttö on aiempaa aggressiivisempi; mm. ala- ja yläsyöttörullien hampaat ovat pidemmät, toteaa Wuorio. 

jenz2.jpg

(kuva: Suurelle syöttöpöydälle on hyvä nostella puuta.)

Hakevuoren uusi Jenz on varustettu äänenvaimennus paketilla, mikä tekee työskentelystä todella hiljaista. Rummun ympärillä olevat ovet on vaimennettu erikoispintakäsittelyllä samoin kuin mooottoritilan sisäpuoli - lisäksi moottorin jäähdyttimissä ja imuilman puolella on vaimennuselementit.

- Koneen hiljaisuus on meille tärkeä asia sillä työskentelemme sillä myös taajamissa ja kaupunkialueilla. Hihnapurun ansiosta hakkuri ei myöskään pölyä ja hake tulee alas juuri sinne minne halutaan mikä takaa siistin työnjäljen, sanoo Wuorio.

jenz6.jpg(kuva: Kuljettaja Matti Vähätalo on ajanut paljon Hakevuoren vanhempaa Jenz HEM 820 DL:ää ja ensikokemusten mukaan uusi kone on vieläkin parempi.)

Hihnapurkava hakkuri tekee erittäin laadukasta haketta.

- Heittimellä varustettu hakkuri pieksee haketta ja syntyy hienoainesta, mitä ongelmaa ei hihnapurkavassa ole. Muita hihnapurun etuja on sen rakenteen kestävyys ja luotettavuus sekä energiatehokkuus, sanoo Wuorio.

Jenz HEM 820 DL -hakkurissa on kaksiosainen hihna, mikä koostuu koneen alla olevasta vaakakuljettimesta sekä  lokerorakenteisestä kasakuljettimesta. 

- Hakevuoren uudessa koneessa kasakuljetin on yli 9 metriä pitkä, mikä mahdollistaa yli 7 metristen hakekasojen tekemisen, kertoo Jenz-maahantuoja Ideachip Machine Oy:n toimitusjohtaja Jukka Humalainen.

jenz3.jpg

(kuva: Hakevuoren uudessa Jenzissä kasakuljetin on yli 9 metriä pitkä, mikä mahdollistaa yli 7 metristen hakekasojen tekemisen.)

Saatavilla useita eri rumpuvaihtoehtoja

Rumpuvaihtoehtoja Jenz HEM 820 DL -hakkuriin on tarjolla viisi erilaista.

- Tässä koneessa päädyttiin perinteiseen suljettuun rumpurakenteeseen, mikä tuottaa tarkasti halutun kokoista haketta ja suljettu rumpu kestää paremmin hakkuriin vahingossa joutuvia metalleja. Rummussa voidaan käyttää 12 tai 24 lyhyttä 108 mm terää tai vaihtoehtoisesti 12 pitkää 220 mm terää. Muut saatavilla olevat rumpuvaihtoehdot ovat avoin kiekkorakenteinen rumpu, Helix-rumpu missä terät kiertävät spiraalimaisesti, yksikiekkoinen H1 -rumpu sekä uusi D1 -rumpu, missä ei käytetä perinteisiä kertakäyttäteriä vaan syvyyssuunnassa pidempiä teriä teriä mitkä voidaan myös teroittaa, sanoo Humalainen. 

jenz4.jpg

(kuva: Uudessa Jenz HEM 820 DL:ssä syöttö on aiempaa aggressiivisempi; mm. ala- ja yläsyöttörullien hampaat ovat pidemmät.)

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »