AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Crafter 2,0 TDI 35 4MOTION L2H2 - Asiakaskohtaista räätälöintiä

17.05.2019 11.20

scandi1.jpg

Hydroscand laajentaa suosittua hydrauliikan LetkuExpress huoltoautopalveluaan Suomessa. Myös uusin auto on Volkswagen Crafter; nyt 4-vetoisena ja Hyötyajoneuvokeskuksen BOTT -ajoneuvokalusteilla varustelemana.

(kuva yllä: Hydrauliikan alan toimija, erityisesti letku- ja johdinkomponentteihin keskittyvä Hydroscand Oy luottaa huoltoautokalustossaan Volkswageniin. Uusin auto on lahtelaisen Hyötyajoneuvokeskuksen varustelema. Näyttävästi teipatut huoltoautot toimivat myös yrityksen käyntikorttina.)

- Työkoneiden huoltotyöt ja korjaukset tehdään enenevissä määrin suoraan työmailla ja asi- akkaat odottavat yhä monipuolisempaa palvelua. Palvelut pitää pystyä tuomaan asiakkaan luokse. Yritykset jotka pystyvät tähän haasteeseen vastaamaan tulevat erottumaan kilpailijoistaan. Tämä näkyy varustelupyyntöjen  ja varusteluiden laajuudessa joita toteutamme. Pitkä kokemus alalta, maahantuomiemme markkinajohtajien tuoteperheet sekä alihankintaverkosto takaavat että asiakkaamme saavat parasta laatua kustannustehokkaasti, sanoo Hyötyajoneuvokeskuksen myyntijohtaja Eemeli Nummela

scandi2.jpg

(kuva: Letkujen katkaisuun ja liitosten puristukseen tarvittava laitteisto saadaan tarvittaessa nopeasti käyttöön.)

Nyt koeajettava Hydroscand Oy:lle BOTT -ajoneuvokalustein varustettu Volkswagen Crafter on Nummelan mukaan erittäin hyvä esimerkki asiakasräätälöidystä huoltoautosta: 

- Kattava BOTT -ajoneuvokalustemallisto rakentuu korkealaatuisten, kestävien ja keveiden kalustevaihtoehtojen ympärille. Teollisuus-, kone- ja ajoneuvohydrauliikan parissa toimivan Hydroscandin toiveesta autoon asennettiin reilusti tarvikelaatikoita ja kannellisia, mukaan otettavia tarvikesalkkuja sekä tukevatekoinen työtaso laakeroiduin kiskoin varustetulla laatikostolla. Edellä mainittujen lisäksi varusteluun sisältyy huoltoautossa tuiki tarpeellinen invertteri verkkovirran tuottoon ja viilapenkki, mikä kääntyy näppärästi esiin työtason viereen. 

Hieman erikoisempiin työkaluvarusteisiin lukeutuu ohjaamon ja työtilan erottavan väliseinän viereen asennettu hydrauliikkaletkujen katkaisukoneen ja letkuliittimien puristukseen tarkoitetun prässin yhdistelmä. 

- Liukukiskojen päälle asennetun laitteen avuin asentajalla on mahdollisuus valmistaa erilaisia letkuasennelmia paikan päällä ns. metritavarasta. Korkealuokkaisen ja loppuun asti viimeistellyn Hyötyajoneuvokeskuksen räätälöimän huoltoautovarustuksen kruunaa tehokas ja koko työtilan kattava led-valaistus, sanoo Nummela.

scandi3.jpg

(kuva: Korkealaatuiset ja kustannustehokkaat BOTT -ajoneuvokalusteet tuovat järjestyksen ahtaaseen tilaan. Seimomakorkeutta Crafterissa on reilut 190 cm. Huomaa katon led -valokiskot ja esiin taittuva viilapenkki.)

Kuljettajan ehdoilla

Crafterin ovet aukeavat riittävästi ja askelman korkeus on oikein mitoitettu. Ohjaamoon, kuten auton takaa huoltotilan puolelle, nousu on helppoa ja vaivatonta. Konsernin mukainen muotokieli jatkuu myös ohjaamon puolella. Ohjauspyörässä on riittävät etäisyys ja korkeus säädöt, samoin kuljettajan Comfort istuimessa joka kuuluu Suomessa vakiovarusteisiin. 

scandi4.jpg(kuva: Ohjaamon puolella huokuu saksalainen järjestelmällisyys ja käytännöllisyys.)

Matkustamon ja rahtitilan jakava peltinen väliseinä on viety pitkäjalkaisia kuljettajia ajatelleen riittävän etäälle selkeälukuisesta ja runsaasti erilaisia säilytystiloja sisältävästä kojelaudasta. Mittaristo on valmistajalle ominaiseen tapaan selkeälukuinen ja hallintalaitteiden toiminnot helposti omaksuttavia. 

Nelivetoinen, keskipitkä ja korkeakattoinen Crafter asemoituu valmistajan korimalliston puoliväliin. Voimanlähteenä on hyötyautopuolen tarpeisiin kehitetty 2-litrainen TDI-moottori. Parhaalta teholtaan 140 heppaisen ja 340 Nm vääntömomentin tarjoavan moottorin ja sen jatkeeksi liitetyn, käsin hämmennettävän, 6-vaihteisen vaihteiston toiminta on sujuvaa. Jatkuvavälitteinen Volkswagen 4MOTION nelivetotekniikka jakaa voimaa tarvittaessa akseleiden kesken, mikä onkin tarpeellinen etu vaativissa työmaaolosuhteissa toimivalle huoltoautolle. 

Ajossa Crafter on merkille ominaiseen tapaan, hyvässä mielessä yllätyksetön. Lyhyesti sanottuna ajettavuus on niin korke- alla tasolla ettei siltä voi enää enempää tässä ajoneuvoluokassa odottaa tai vaatia. Tosin nelivetoisuus tekee pienen särön kääntyvyyteen, mikä näkyy lievänä kankeutena ahtaissa paikoissa.

Tasan 3500 kg kokonaispaino ja reilun 11 kuutiometrin kuormatila antavat hyvät puitteet huoltoautovarusteille ja työtiloille.  

Asiakaskohtaisia ratkaisuja

Saksalaisten BOTT -ajoneuvokalusteiden maahantuontiin, myyntiin ja asennukseen erikoistuneen lahtelaisen Hyötyajoneuvokeskus Oy:n Eemeli Nummelan mukaan BOTT 3d -suunnitteluohjelma huomio sentin tarkkuudella ajoneuvojen pienetkin yksityiskohdat. Tämä mahdollistaa ajoneuvon tehokkaan tilan käytön. 

- Lähes pystysuorilla sivuseinillä varustettu Volkswagen Craf- ter, kuten useimmat muutkin suuret pakettiautot, mahdollistavat korkeidenkin kalusteiden tukevan kiinnityksen ilman että kalusteen ja seinän väliin jää suurta hukkatilaa, toteaa Nummela. 

Modulaarisen ja tarvittaessa muunneltavan rakenteensa ansiosta BOTT -ajoneuvokalusteet saadaan sovitettua tilaasäästävästi myös pienempiin ja kaarevilla sisäseinillä varustettuihin autoihin, merkistä ja mallista riippumatta.

Valmiiden vaihtoehtojen kirjo on laaja ja lähes kaiken kattava. 

- Varusteluiden laajuus on kasvava trendi. Syynä on hyvä taloustilanne sekä automyyjien kasvava ammattitaito myydä ja tarjota monipuolisempia kokonaisuuksia joita tarjoamme, Nummela kiteyttää.

scandi5.jpg

(kuva: Yleisimmät liittimet kulkevat matkassa joko työtason laatikoissa tai kuljettajan puoleisen seinän hyllyn lokeroissa.)

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »