Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13428768 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.6.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkaillaLue lisää »20.6.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta OuluunLue lisää »20.6.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.6.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkaillaLue lisää »20.6.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta OuluunLue lisää »20.6.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseenLue lisää »

SKAL: Tiestöä ei saa unohtaa

Share |
17.05.2019 11:00

SKAL.jpg

Hallitusneuvotteluista on uutisoitu jättipottia liikenteelle ja väylille. Pelkästään raideverkkoa parantamalla ei voida saavuttaa ympäristötavoitteita ja tukea suomalaisten liikkumista. Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia toimivasta ja turvallisesta tiestöstä, muistuttaa kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL.

Tiestön huono kunto ja korjausvelka ovat olleet esillä vaalikeskusteluissa. Kaikki ovat tunnustaneet tiestön kehittämisen tärkeyden ja rahoitustarpeen pitkien etäisyyksien Suomessa. Lähes 90 prosenttia Suomen tavaratonneista kulkee kumipyörillä tien päällä. Hyvin hoidetulla, tasaisella tiellä polttoaineen kulutus ja ympäristöpäästöt ovat alhaisimmillaan. Kiteytettynä vaikuttavin keino parantaa liikkumisen turvallisuutta, tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä koko Suomen alueella on kunnostaa tieverkko. Tätä tosiasiaa ei saa unohtaa hallitusneuvotteluissa!

Vuonna 2018 tuli voimaan asetus pääväylistä, ns. runkoverkon perustamisesta. Se tarkoittaa, että tunnistetuille pääväylille asetetaan muuta väylästöä korkeammat vaatimukset. Tieverkon kannalta pääväylien palvelutason saavuttaminen vaatii merkittävän investointiohjelman. Kehittämisinvestoinneilla parannetaan tieyhteyksiä suurimpien kaupunkien välillä ja tehostetaan kuljetuksia Suomen päästä päähän. Pääväylien ohella myös alempiasteinen tieverkko on saatava turvalliseksi erityisesti siellä, missä on paljon raskasta liikennettä. Tiestöä tarvitsevat kaikki.

SKAL on vaatinut miljardin euron vuotuista lisäpanostusta tiestön ylläpitoon ja kehittämiseen. Miljardin vuotuisesta summasta SKAL ohjaisi 300 miljoonaa euroa perustienpidon rahoitustasoon, toiset 300 miljoonaa euroa tulisi vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen ja suurin erä, 400 miljoonaa euroa, tasokorotukseksi tiestön kehittämisinvestointeihin. Panostus maksaisi itsensä takaisin turvallisuutena, kilpailukykynä ja ympäristöhyötyinä.

20.06.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkailla
20.06.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta Ouluun
20.06.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseen
19.06.2019 17:11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
19.06.2019 14:11Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalle
19.06.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja Baltiasta
19.06.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu
18.06.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.

Siirry arkistoon »