Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14481819 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

18.9.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelleLue lisää »18.9.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorilleLue lisää »18.9.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoaLue lisää »

SKAL: Tiestöä ei saa unohtaa

17.05.2019 11:00

SKAL.jpg

Hallitusneuvotteluista on uutisoitu jättipottia liikenteelle ja väylille. Pelkästään raideverkkoa parantamalla ei voida saavuttaa ympäristötavoitteita ja tukea suomalaisten liikkumista. Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia toimivasta ja turvallisesta tiestöstä, muistuttaa kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL.

Tiestön huono kunto ja korjausvelka ovat olleet esillä vaalikeskusteluissa. Kaikki ovat tunnustaneet tiestön kehittämisen tärkeyden ja rahoitustarpeen pitkien etäisyyksien Suomessa. Lähes 90 prosenttia Suomen tavaratonneista kulkee kumipyörillä tien päällä. Hyvin hoidetulla, tasaisella tiellä polttoaineen kulutus ja ympäristöpäästöt ovat alhaisimmillaan. Kiteytettynä vaikuttavin keino parantaa liikkumisen turvallisuutta, tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä koko Suomen alueella on kunnostaa tieverkko. Tätä tosiasiaa ei saa unohtaa hallitusneuvotteluissa!

Vuonna 2018 tuli voimaan asetus pääväylistä, ns. runkoverkon perustamisesta. Se tarkoittaa, että tunnistetuille pääväylille asetetaan muuta väylästöä korkeammat vaatimukset. Tieverkon kannalta pääväylien palvelutason saavuttaminen vaatii merkittävän investointiohjelman. Kehittämisinvestoinneilla parannetaan tieyhteyksiä suurimpien kaupunkien välillä ja tehostetaan kuljetuksia Suomen päästä päähän. Pääväylien ohella myös alempiasteinen tieverkko on saatava turvalliseksi erityisesti siellä, missä on paljon raskasta liikennettä. Tiestöä tarvitsevat kaikki.

SKAL on vaatinut miljardin euron vuotuista lisäpanostusta tiestön ylläpitoon ja kehittämiseen. Miljardin vuotuisesta summasta SKAL ohjaisi 300 miljoonaa euroa perustienpidon rahoitustasoon, toiset 300 miljoonaa euroa tulisi vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen ja suurin erä, 400 miljoonaa euroa, tasokorotukseksi tiestön kehittämisinvestointeihin. Panostus maksaisi itsensä takaisin turvallisuutena, kilpailukykynä ja ympäristöhyötyinä.

18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10:10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20:22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19:11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17:11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15:03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12:36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12:15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla

Siirry arkistoon »