Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13021092 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.5.2019 20:11Fluiconnecton Jyväskylän uudistuneessa HydroShopissa avajaiset huomenna perjantaina 24.5.Lue lisää »23.5.2019 9:39Autoilun murros näkyy Mitsubishi Outlander PHEV ladattavan hybridin myyntiluvuissaLue lisää »23.5.2019 9:27Puun energiakäyttö kasvussaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.5.2019 20:11Fluiconnecton Jyväskylän uudistuneessa HydroShopissa avajaiset huomenna perjantaina 24.5.Lue lisää »23.5.2019 9:39Autoilun murros näkyy Mitsubishi Outlander PHEV ladattavan hybridin myyntiluvuissaLue lisää »23.5.2019 9:27Puun energiakäyttö kasvussaLue lisää »

Kansa vastasi autoalan kyselyyn - päättäjät osin hakoteillä hankkeissaan

Share |
16.05.2019 9:34

Autoalan_tiedotuskeskus_UUSI.png

Saako ajokilometrejä seurata verotuksen tarpeisiin? Ajetaanko tulevaisuudessa yhteiskäyttöautolla? Millä perusteella auto valikoituu kulkutavaksi? Kuljetaanko tulevaisuudessa sähköllä vai dieselillä? Kiinnostaisiko itsestään ajava auto? Autoala selvitti keväällä toteutetulla laajalla tutkimuksella suomalaisten näkemyksiä autoilusta.

Sähköauto kiinnostaa eniten suurissa kaupungeissa asuvia sekä autottomia kotitalouksia. Sähköautot kiinnostavat erityisesti niitä vastaajia, joilla ilmastonmuutos ja ilman laatuun liittyvät kysymykset vaikuttivat myös liikkumisen valintoihin – esimerkiksi siihen, millä kulkutavalla matkat tehdään.

Sähköautojen hankinnan esteenä on hinnan lisäksi yleisimmin epävarmuus latausmahdollisuuksista. Koska sähköautoja ladataan enimmäkseen kotona, sähköautojen yleistymisen kannalta olisikin tärkeää varmistaa, että latausverkosto laajenisi erityisesti taloyhtiöissä. Nykyisin vain harva kerros- ja rivitalossa asuva voi luottaa latauspaikan saatavuuteen kotona. Latauspaikkojen rakentamisen tuki on tärkeä kannuste taloyhtiöille latauspaikkojen toteutukseen. Uudiskohteissa olisi olennaisen tärkeää varautua latauspaikkojen toteuttamiseen jo rakennusvaiheessa.

Kaasuautoilla hankinnan esteenä ovat epävarmuus jakeluverkoston kattavuudesta ja käyttökustannuksista. Suurin osa kaasuautoista on kuitenkin kaksikäyttöisiä, joten jakeluasemaverkoston kattavuus ei ole yhtä kriittinen tekijä kuin sähköautojen latausverkosto.

Diesel on edelleen paljon ajavien suosiossa

Dieselauto on suosittu vaihtoehto, jos kilometrejä kertyy paljon. Yli 20 000 kilometriä vuodessa ajavista noin kaksi kolmasosaa arvioi dieselin hyväksi vaihtoehdoksi.

Käyttövoimaveron takia diesel on taloudellisesti kannattava vasta kun vuosittaisten ajokilometrien määrä kipuaa yli 20 000:een. Syynä olla valitsematta dieselautoa ei ole niinkään huoli ympäristöstä, vaan pieni ajokilometrien määrä”, toteaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Ajokilometrien seurannan kannattajia jo enemmän kuin vastustajia

Noin puolet suomalaisista suhtautuisi myönteisesti kilometrien seurantaan verotusta ja vakuutusta varten. Vain reilu kolmannes vastaajista ei todennäköisesti antaisi lupaa ajokilometriensä seurantaan. Myönteisimmin suhtautuvat vähän ajavat.

Paikannusperusteinen verotus voisi korvata nykyisiä liikenteen veroja, kuten autoveron ja ajoneuvoveron, periaatteella ”jos ajat, niin maksat”.  Näin verotuksen rakennetta voitaisiin uudistaa lisäämättä liikenteeltä kerättyä verotaakkaa”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Uusi turvatekniikka kiinnostaa – itseajava auto ei

EU:n uusi turvallisuusasetus tuo uutta tekniikkaa kaikkiin uusiin autoihin lähivuosien kuluessa. Muun muassa kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutus kuuluvat pian pakollisten varusteiden joukkoon. Tutkimuksen mukaan suomalaiset suhtautuvat myönteisesti uusiin aktiivisiin turvavarusteisiin. Aktiiviset ja hätätilanteessa ajamiseen puuttuvat varusteet saavat laajan hyväksynnän kaikissa ikäryhmissä. Sen sijaan autonomiseen eli ilman kuljettajaa liikkuvaan autoon suomalaiset suhtautuvat varauksellisesti.

Uudet liikkumisen palvelut kiinnostavat vielä pientä joukkoa

Uudet liikkumisen palvelut ja yhteiskäyttöiset autot täydentävät perinteisiä kulkutapoja ja laventavat auton omistamisen muotoja – tutkimustulosten mukaan niistä on vielä harvoin omistusauton korvaajaksi. Uusiin liikennepalveluihin ja yhteiskäyttöisiin autoihin suhtaudutaan myönteisimmin suurimmilla kaupunkiseuduilla.

Autoilu valikoituu kulkutavaksi nopeutensa takia

Ylivoimaisesti tärkein kulkutavan valintaan vaikuttava tekijä on matka-aika ja toiseksi tärkein kustannukset – erityisesti työikäisillä matka-aika on ylivoimaisesti tärkein tekijä liikkumisen valinnoissa. Myös arkiliikunta ja terveysvaikutukset vaikuttavat liikkumisen valintoihin. Ilmastonmuutokseen vaikuttaminen ja ilman laadun parantaminen vaikuttavat liikkumisen valintoihin yli puolella suomalaisista. Nämä vastaajat olivat myös kiinnostuneimpia sähkö- ja kaasuautoista sekä uusista liikkumisen palveluista.

Lisätietoja

Suomalaisten autoilu 2019 -tutkimuksen tuloksia

23.05.2019 20:11Fluiconnecton Jyväskylän uudistuneessa HydroShopissa avajaiset huomenna perjantaina 24.5.
23.05.2019 9:39Autoilun murros näkyy Mitsubishi Outlander PHEV ladattavan hybridin myyntiluvuissa
23.05.2019 9:27Puun energiakäyttö kasvussa
23.05.2019 9:00Nuoret metsäkoneenkuljettajat mittelevät tänään Taitaja 2019 -kilpailussa Joensuussa
23.05.2019 9:00Kemppi juhlii 70-vuotista taivaltaan hitsausteknologian edelläkävijänä
22.05.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluun
22.05.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center Vantaa
22.05.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseen
22.05.2019 9:29TimberPro -toiminnanohjausjärjestelmän käyttö laajenee puujalostusteollisuudessa
21.05.2019 18:01Einarin Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia 230 200 eurolla

Siirry arkistoon »