Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13789601 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttäLue lisää »22.7.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttiaLue lisää »22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.7.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttäLue lisää »22.7.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttiaLue lisää »22.7.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet KahaltaLue lisää »

Hyundai esitteli monitörmäyskolareihin suunniteltu turvatyynyjärjestelmä

Share |
16.05.2019 9:20

Hyundai Motor Group kehittää parhaillaan lajissaan maailman ensimmäistä turvatyynyjärjestelmää, joka tehostaa turvatyynyjen antamaa suojaa useita törmäyksiä sisältävissä onnettomuuksissa.

Monitörmäyskolareissa ajoneuvo osuu ensimmäisen törmäyksen jälkeen esimerkiksi puuhun, sähkötolppaan tai toiseen ajoneuvoon. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan alueella noin kolme kymmenestä onnettomuudesta on tällaisia kolareita.

Nykyiset turvatyynyjärjestelmät eivät anna jatkosuojaa, ellei törmäyksen voimakkuus ole riittävän suuri saadakseen tyynyjä laukeamaan. Uusi järjestelmä tarkkailee ajoneuvon sekä sen sisällä olijoiden tilannetta koko ajan ja laukaisee tyynyt tarvittaessa juuri oikealla hetkellä.

Hyundain uusi teknologia havaitsee ajoneuvossa olijoiden sijainnin matkustamossa ensimmäisen törmäyksen jälkeen. Jos henkilöt ovat törmäyksen jäljiltä esimerkiksi siirtyneet normaaleilta istumapaikoiltaan, turvajärjestelmien teho saattaa kärsiä. Monitörmäyskolareihin kehitetty turvatyynyjärjestelmä on suunniteltu aktivoitumaan tällaisissa tapauksissa normaalia nopeammin autossa olijoiden turvallisuuden varmistamiseksi.

Järjestelmä laskee jatkuvasti turvatyynyjen laukaisemiseen vaadittavaa törmäysvoimaa, jotta tyynyistä saadaan maksimaalinen hyöty myös ensimmäisen törmäyksen jälkeisissä osumissa. Toimintamalli parantaa ajoneuvossa olijoiden turvallisuutta.

- Arvioimme, että kehittämällä turvatyynyjen toimintaa monitörmäyskolareissa parannamme merkittävästi autojemme kuljettajien ja matkustajien turvallisuutta. Tutkimme jatkossakin moniosaisia onnettomuuksia. Se on osa sitoutumistamme yhä turvallisempien ajoneuvojen valmistamiseen ja loukkaantumisten estämiseen, sanoo Hyundai Motor Groupin koriteknologiakeskuksen johtaja Taesoo Chi.

Yhdysvaltalaisen liikenneturvallisuusorganisaatio NHTSA:n mukaan noin 30 prosenttia vuosina 2000–2012 tutkituista 56 000 liikenneonnettomuudesta sisälsi useamman kuin yhden törmäyksen. Yleisimpiä monitörmäysonnettomuuksien tyyppejä olivat ajoneuvon ajautuminen keskikaistan yli ja törmääminen tienvarren rakenteisiin.

Hyundai Motor Group on analysoinut monitörmäysonnettomuuksien malleja monin tavoin parantaakseen turvatyynyjen suorituskykyä ja toimintatarkkuutta myös onnettomuuksien ensimmäisten törmäysten jälkeisissä tilanteissa. Uutta turvatyynyteknologiaa hyödynnetään tulevaisuudessa Hyundai-konsernin autoissa.  

22.07.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttä
22.07.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttia
22.07.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9:00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia
20.07.2019 15:01AMV Metsäpalvelu Oy: Tehokasta urakointia harvennushakkuilla
20.07.2019 11:11Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen ITC Limitedille Intiaan
20.07.2019 9:00Mid Finland Truck Meeting tänään Viitasaarella - Ammattilehden Mediamobiili mukana menossa!
19.07.2019 21:11Ponsse panostaa uusimpaan korjaamolaitteiden teknologiaan

Siirry arkistoon »