Hyundai esitteli monitörmäyskolareihin suunniteltu turvatyynyjärjestelmä

16.05.2019 9.20

Hyundai Motor Group kehittää parhaillaan lajissaan maailman ensimmäistä turvatyynyjärjestelmää, joka tehostaa turvatyynyjen antamaa suojaa useita törmäyksiä sisältävissä onnettomuuksissa.

Monitörmäyskolareissa ajoneuvo osuu ensimmäisen törmäyksen jälkeen esimerkiksi puuhun, sähkötolppaan tai toiseen ajoneuvoon. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan alueella noin kolme kymmenestä onnettomuudesta on tällaisia kolareita.

Nykyiset turvatyynyjärjestelmät eivät anna jatkosuojaa, ellei törmäyksen voimakkuus ole riittävän suuri saadakseen tyynyjä laukeamaan. Uusi järjestelmä tarkkailee ajoneuvon sekä sen sisällä olijoiden tilannetta koko ajan ja laukaisee tyynyt tarvittaessa juuri oikealla hetkellä.

Hyundain uusi teknologia havaitsee ajoneuvossa olijoiden sijainnin matkustamossa ensimmäisen törmäyksen jälkeen. Jos henkilöt ovat törmäyksen jäljiltä esimerkiksi siirtyneet normaaleilta istumapaikoiltaan, turvajärjestelmien teho saattaa kärsiä. Monitörmäyskolareihin kehitetty turvatyynyjärjestelmä on suunniteltu aktivoitumaan tällaisissa tapauksissa normaalia nopeammin autossa olijoiden turvallisuuden varmistamiseksi.

Järjestelmä laskee jatkuvasti turvatyynyjen laukaisemiseen vaadittavaa törmäysvoimaa, jotta tyynyistä saadaan maksimaalinen hyöty myös ensimmäisen törmäyksen jälkeisissä osumissa. Toimintamalli parantaa ajoneuvossa olijoiden turvallisuutta.

- Arvioimme, että kehittämällä turvatyynyjen toimintaa monitörmäyskolareissa parannamme merkittävästi autojemme kuljettajien ja matkustajien turvallisuutta. Tutkimme jatkossakin moniosaisia onnettomuuksia. Se on osa sitoutumistamme yhä turvallisempien ajoneuvojen valmistamiseen ja loukkaantumisten estämiseen, sanoo Hyundai Motor Groupin koriteknologiakeskuksen johtaja Taesoo Chi.

Yhdysvaltalaisen liikenneturvallisuusorganisaatio NHTSA:n mukaan noin 30 prosenttia vuosina 2000–2012 tutkituista 56 000 liikenneonnettomuudesta sisälsi useamman kuin yhden törmäyksen. Yleisimpiä monitörmäysonnettomuuksien tyyppejä olivat ajoneuvon ajautuminen keskikaistan yli ja törmääminen tienvarren rakenteisiin.

Hyundai Motor Group on analysoinut monitörmäysonnettomuuksien malleja monin tavoin parantaakseen turvatyynyjen suorituskykyä ja toimintatarkkuutta myös onnettomuuksien ensimmäisten törmäysten jälkeisissä tilanteissa. Uutta turvatyynyteknologiaa hyödynnetään tulevaisuudessa Hyundai-konsernin autoissa.  

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »