Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12964178 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.5.2019 20:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun huhtikuun voittaja on selvinnyt - Tommy Hakolan otos vakuutti raadinLue lisää »18.5.2019 17:01Juurikäävän torjuntakausi käynnistyi - omavalvontaan tarjolla uusia menetelmiäLue lisää »18.5.2019 9:00KATSO VIDEO! Toimitusjohtaja Petri Kananen kertoo Sisu Auton hyvistä kuulumisistaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.5.2019 20:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun huhtikuun voittaja on selvinnyt - Tommy Hakolan otos vakuutti raadinLue lisää »18.5.2019 17:01Juurikäävän torjuntakausi käynnistyi - omavalvontaan tarjolla uusia menetelmiäLue lisää »18.5.2019 9:00KATSO VIDEO! Toimitusjohtaja Petri Kananen kertoo Sisu Auton hyvistä kuulumisistaLue lisää »

Suomalaisfirmat nousivat vertailussa maailman kärkeen

Share |
26.04.2019 8:45

nordic-tsi-media-deck-vnordic-final.jpg

Suomalaiset yritykset ovat maailmanlaajuisen vertailun kärjessä, kun tarkastellaan yritysten kokonaisvaikutusta yhteiskuntaan, paljastaa tuore raportti. Boston Consulting Groupin selvityksessä tutkittiin yritysten taloudellista, ekologista ja sosiaalista vaikutusta yhteiskuntaan. Tutkittavana oli siis tällä kertaa laajempi kokonaisuus kuin perinteisessä ympäristö- ja yhteiskuntavastuun tarkastelussa. Pohjoismaiset yritykset pärjäävät vertailussa huomattavasti muita paremmin, ja raportin ykköspaikkaa pitää Suomi. Raportti löytää kolme selkeää tapaa lisätä vastuullisuutta ja nostaa malliesimerkeiksi Nesteen ja Stora Enson.

Suomalaiset yritykset ovat yhteiskuntavastuussa maailman kärjessä, paljastaa Boston Consulting Groupin (BCG) tuore raportti. Myös muiden Pohjoismaiden yritykset ovat ottaneet tuntuvan etumatkan verrattuna kansainvälisiin kilpailijoihinsa. Laaja selvitys ottaa huomioon ympäristö- ja yhteiskuntavastuun lisäksi myös yrityksen taloudellisen vaikutuksen yhteiskuntaan. Näin syntyvä niin sanottu yrityksen yhteiskunnallinen kokonaisvaikutus on Suomessa ja muissa Pohjoismaissa huomattavasti muuta maailmaa paremmalla tasolla.

- Alueellisessa vertailussa paljastui, että Pohjoismaissa on huomattavasti muita maanosia enemmän vertailun ylimpään viidennekseen kuuluvia yrityksiä, ja Suomessa näitä yrityksiä on eniten. Erot ovat suuria ja löysimme taustalta selkeitä syitä, sanoo BCG:n osakas Tuomas Rinne.

BCG:n selvitys pohjautuu yritysjohdon haastatteluihin Suomessa ja maailmalla sekä CSRHubin maailmanlaajuiseen analyysiin yli 8 000 yrityksen yhteiskuntavaikutuksen keskeisistä luvuista. Tutkituista yrityksistä 413 oli Pohjoismaista ja 64 Suomesta. Jopa 77 % suomalaisista yrityksistä suoriutuu yhteiskunnallisessa kokonaisvastuussa esimerkillisesti, eli kuuluu vertailun viidestä luokasta ylimpään. Kakkosena vertailussa on Tanska, kolmantena Norja ja Pohjoismaista perää pitää Ruotsi. Kaikista pohjoismaisista yrityksistä ylimpään luokkaan kiipeää peräti 65 %. Pohjoismaiden perässä vertailussa tulee muu Eurooppa, jonka yrityksistä 41 % kuuluu parhaaseen luokkaan. Vertailun hännillä on Pohjois-Amerikka, jonka yrityksistä vain vaivaiset 9 % suoriutuu ylimpään viidennekseen.

Taulukon tiedot: CSRHub

Huonoiten pärjäävässä luokassa pohjoismaisista yrityksistä on vain 5 %, kun pohjoisamerikkalaisista yrityksistä sinne jää jopa joka neljäs (25 %).

Mitä Neste ja Stora Enso tekevät oikein?

Paneuduttuaan tarkasti pohjoismaisten yritysten toimintaan BCG listaa kolme ratkaisevaa tapaa parantaa yhteiskunnallista kokonaisvaikutusta.

  • Yhteiskuntavastuun ottaminen osaksi ydintoimintoja
  • Vastuullisuuden mittaaminen ja raportointi
  • Vahva johtajuus ja kyky yhteistyöhön

Ensinnäkin yrityksen on sulautettava yhteiskuntavastuu osaksi ydintoimintojaan. Tämä vaatii mahdollisuuksien ja riskien kartoittamista ja sen hyväksymistä, että aluksi valinnat voivat jopa syödä tuottoa. Esimerkiksi onnistumisesta raportti nostaa suomalaisen Nesteen, joka siirtyi perinteisestä öljyntuotannosta biopolttoaineisiin, vaikka muutos laskikin aluksi sen tuottoa. Nykyään noin puolet yhtiön tuotosta tulee uusiutuvista polttoaineista. Tällä hetkellä Neste on 3. sijalla maailmanlaajuisella sadan kestävimmän yrityksen Global 100 -listalla.

Toiseksi vastuullisuutta on osattava mitata ja raportoida. Selvityksen mukaan pohjoismaiset yritykset ovat johtajia myös yhteiskunnalliseen vaikutukseen liittyvän datan keräämisessä ja mittaamisessa. Tästä raportti nostaa malliesimerkiksi suomalaisen Stora Enson.

Kolmas merkittävä ominaisuus ovat vahva johtajuus sekä kyky yhteistyöhön. Pohjoismaisissa yrityksissä koko johto on usein sitoutunut yhteiskuntavastuuseen ja osaa perustella vastuullisuusvalinnat sijoittajille. Pohjoismaissa yritykset myös tekevät enemmän yhteistyötä muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa.

- Merkittävää on myös se, että yritykset, jotka ovat nostaneet vastuullisuuden strategiansa ja johtamisensa ytimeen, tuottavat omistajilleen merkittävästi keskimääräistä enemmän arvoa, Rinne sanoo.

Paineita kolmelta suunnalta

Raportti löytää yhteiskunnallisen kokonaisvaikutuksen taustalta myös kolme merkittävää ulkoista tekijää: vastuulliset omistajat ja sijoittajat, vastuullinen valtionjohto sekä vastuulliset kansalaiset.

Pohjoismaisissa yrityksissä omistajilla on raportin mukaan muita korkeammat odotukset liittyen ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen. Erityisesti valtio-omistajan vaatimukset omistamiensa yritysten vastuullisuudesta koetaan raportissa tärkeiksi.

Pohjoismaissa valtionhallinto luo vahvoja kannustimia myös muiden yritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuulle, ja niiden vaikutus näkyy. Tämä on selvityksen mukaan vähentänyt ympäristövaikutuksia, syrjintää ja korruptiota.

Kolmas suuri ulkoinen vaikuttaja on ympäröivä yhteiskunta. Pohjoismaissa kuluttajat kritisoivat yritysten epäeettistä toimintaa muuta maailmaa avoimemmin. Eettinen ajattelu näkyy myös kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Yrityksen vastuullisuudella on myös suuri merkitys rekrytointiin. Etenkin nuoret osaajat haluavat päätyä yrityksiin, joiden toiminnasta voivat olla ylpeitä.

Vaikka raportti ylistää pohjoismaisten yritysten toimintaa, se huomauttaa, että yritysten pitäisi entisestään lisätä yhteistyötä valtionhallinnon, eri tieteenalojen ja kilpailijoiden kanssa. Näin muutos voisi levitä myös muualle maailmaan.

Tutustu raporttiin täällä:
https://www.bcg.com/publications/2019/world-leaders-social-impact.aspx

18.05.2019 20:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun huhtikuun voittaja on selvinnyt - Tommy Hakolan otos vakuutti raadin
18.05.2019 17:01Juurikäävän torjuntakausi käynnistyi - omavalvontaan tarjolla uusia menetelmiä
18.05.2019 9:00KATSO VIDEO! Toimitusjohtaja Petri Kananen kertoo Sisu Auton hyvistä kuulumisista
18.05.2019 8:00Neste ja Air BP toimittavat uusiutuvaa lentopolttoainetta Caenin lentoasemalle Ranskaan
17.05.2019 20:00Puunkuormaajamestari 2019 -kiertueen viimeiset alkukilpailut järjestetään ensi viikolla
17.05.2019 14:44Ponsse tehostaa palveluverkostoaan Ruotsissa
17.05.2019 13:11Kopa-telojen metsätyönäytös Sotkamossa tiistaina 21.5.
17.05.2019 11:20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Crafter 2,0 TDI 35 4MOTION L2H2 - Asiakaskohtaista räätälöintiä
17.05.2019 11:14ANDRITZ toimittaa tuotantoteknologiaa ja pääprosessi-laitteita sellutehtaalle Brasiliaan
17.05.2019 11:00SKAL: Tiestöä ei saa unohtaa

Siirry arkistoon »