KiesiTech: Urakoinnin kokemukset näkyy innovatiivisissa tuotteissa

25.04.2019 19.00

kiesi12.jpg

KiesiTech -tuotteet eli syöttörullat, kuormankiristin ja kuormainlana ovat tulos halusta parantaa omaa ja muiden työturvallisuutta, työn mukavuutta, sekä työn tehokkuutta. Kaikki innovaatiot ovat syntyneet käytännönläheisistä tilanteista metsäurakoinnissa, joissa on herännyt ajatus ”Kuinka voisi tehdä paremmin?”.

(kuva yllä: KiesiTech syöttörullat ovat päässeet lyhyessä ajassa harvesterikuljettajien suosioon. Niiden loistavasta pidosta johtuen kouran puristuspaineita voidaan pudottaa, mikä taas puolestaan vähentää polttoaineenkulutusta ja rullat jättää hyvin matalan jäljen puuhun, säilyttäen arvokkaan pintapuun mahdollisimman ehjänä. Rakenteen ansiosta rullat eivät tukkeudu kuoresta.)

Metsä-Kiesien juuret ulottuvat 1960-luvulle, kun yrityksen perustaja Pentti Kiesiläinen alkoi harjoittaa puunkuljetusta hevospelillä. Kuljetusten määrän ja kysynnän kasvaessa Pentti hankki käyttöönsä ajalle tyypillisen maataloustraktorin. Näin hän pystyi myös kuljettamaan suurempia kuormia kerralla.

Pentti Kiesiläisen ensimmäinen varsinainen kuormatraktori oli malliltaan Volvo 462. Joitain vuosia myöhemmin Pentti tosin siirtyi Lokomon koneiden uskolliseksi käyttäjäksi. Vuonna 1997 yritysmuoto vaihtui toiminimestä kommandiittiyhtiöksi. Samalla perheyrityksessä tapahtui osittainen sukupolvenvaihdos Antero Kiesiläisen otettua hoitaakseen toimitusjohtajan tehtävät. Yritykseen hankittiin ensimmäinen hakkuukone vuonna 1998. Toinen oma hakkuukone päätettiin ostaa vuonna 2008, ja samalla toiminta alkoi laajentua. Vuonna 2012 perheyrityksen yhtiömuoto vaihdettiin osakeyhtiöksi.

Tänään Metsä-Kiesit on 10 henkilöä työllistävä, asiakkaiden ja metsänomistajien arvostama koneellisen metsänkorjuun sekä maanmuokkauksen osaaja. Kalusto koostuu kuudesta Ponsse metsäkoneesta ja Volvo kaivukoneesta metsämaan muokkauksiin. 

Metsä-Kiesit Oy omistaa osan KSH-Konetiimi Oy:tä joka palkittiin vuoden 2016 UPM:n Puunkorjuun Avainyrityksenä Itä-Suomen integraattialueella.

- Metsä-Kiesit on alusta alkaen sisäistänyt omassa toiminnassaan vahvan asiakaslupauksen merkityksen ja sen laadukkaan lunastamisen vaatimukset. Olemme myös hyödyntäneet toimialan voimakasta teknologia kehitystä kehittäessämme niin kalustoamme kuin henkilöstömme osaamista, sanoo Antero Kiesiläinen.

kiesi8.jpg

(kuva: KiesiTech Compact CB:llä kuorman kiristäminen tapahtuu hydraulimoottorin ja trapetsikierteen avulla, mikä tekee sidonnasta mekaanisen.)

Kuormankiristimet ensimmäinen tuote

Jatkuva toiminnan kehittäminen ja kaluston optimoiminen mahdollisimman tuottavaksi, on synnyttänyt myös omia kaupallisia tuotteita. 

- Vuoden 2016 FinnMetkossa lähti ajatus kehittyneemmästä kuormansidonnasta koneenkuljetusautoihin. Syntynyt ratkaisu ei perustu perinteiseen hydraulisylinteriin vaan KiesiTech Compact CB:llä kuorman kiristäminen tapahtuu hydraulimoottorin ja trapetsikierteen avulla, mikä tekee sidonnasta mekaanisen. Trapetsikierre ja mutterit on karkaistu pitkän käyttöiän takaamiseksi, kertoo Kiesiläinen.

kiesi7.jpgLujasta mekaanisesta kuormansidonnasta johtuen erillistä hydraulisylinterien vaatimaa kuormanvalvontaa ei tarvita. Kiristimen täysin suljetun kotelon ansiosta mekaniikka on säältä suojattu ja toimivuus myös talvella on taattu. Voitelu suoritetaan helposti yhden rasvanipan kautta käsin tai liittämällä kiristin kuorma-auton keskusrasvariin. 

- Kiristimen rakenne mahdollistaa hyvin lyhyen välin sidottavan kappaleen ja kiristimen välillä. Perinteisen vanttikiristimen ongelmaa eli pyörivää ketjua, ei ole. Ketjut on helppo kiristää suoraan ja löystyminen on erittäin vähäistä, Kiesiläinen toteaa.

kiesi6.jpg

(kuva: KiesiTech Compact CB kuormankiristimiä käytetään koneenkuljetusritilöissä. Kuvassa Otapro Oy:n tuotannosta valmistuvaa autoa esittelevät Seppo Nevalainen (oik.) ja Antero Kiesiläinen.)

VTT:llä testattuja KiesiTech Compact CB kiristimiä on asennettu koneenkuljetusritilöihin eri valmistajien toimesta. 

- Käyttäjät ovat olleet niiden helppoon käyttöön, varmaan toimintaan ja luotettavaan sidontaan erittäin tyytyväisiä. Olemme kehittäneet sidontajärjestelmään myös kätevän kuormanvalvontajärjestelmän, mikä on parhaillaan testikäytössä. Kiristimille löytyy varmasti sovelluskohteita kuljetuskaluston lisäksi mm. teollisuudesta ja laivapuolelta, missä tehdään paikkakohtaista toistuvaa sidontaa, visioi Kiesiläinen. 

kiesi3.jpg

(kuva: KiesiTech syöttörullien kehitystyö alkoi harvesterikuljettajilta saadusta palautteesta ja toiveista, mihin on pystytty onnistuneesti vastaamaan.)

Uusia ominaisuuksia syöttörulliin

Toimivat harvesterin syöttörullat ovat todella tärkeässä roolissa puunkorjuussa. 

- Kuuntelimme vuosia motokuskien mietteitä optimaalisista syöttörullista; niissä korostui toive rullista missä ei olisi pito-ongelmaa samalla kun arvokkaan tukkipuun pintaan ei saisi syntyä syviä jälkiä. Myös latvojen katkeamisesta kuitua syötettäessä haluttiin päästä eroon samoin kuin rullien tukkeutumisesta puun kuorista. Palautteen perusteella valmistui ensimmäiset protomallit KiesiTech rullista syksyllä 2017. Niillä ajettiin omilla koneilla ja rakennetta hiottiin kokemusten perusteella paremmaksi mutta pintakuvio pysyi alkuperäisen idean mukaisena koko kehitysvaiheen. Rullien sarjatuotanto alkoi kesällä 2018, Kiesiläinen kertoo. 

kiesi2.jpg

(kuva: KiesiTech syöttörullissa innovatiivinen suunnittelu yhdistyy laadukkaisiin teräsmateriaaleihin ja tasokkaaseen valmistusprosessiin.)

Hitsaussaumattomien, pulteilla kasattavien KiesiTech BOLT -rullien sarjavalmistus alkoi kesällä 2018. Niiden teräpalakiinnityksen ansiosta teräpalat voidaan vaihtaa yksitellen, eikä rullan vaurioituessa sitä tarvitse vaihtaa kokonaan uuteen. Heti perään markkinoille tuotiin myös WELD-S -sarjan rullat, mitkä yhdistävät ripa- ja levypiikkirullan hyvät ominaisuudet. Rullissa on saavutettu luja ja pitkäikäinen rakenne hitsaamalla teräpalat suoraan runkolaippaan kiinni. Molemmilla rullamalleilla saavutetaan hyvä pito vaikka ajetaan alhaisilla puristuspaineilla, mikä näkyy vähentyneinä puun pintavaurioina sekä alhaisempana polttoaineenkulutuksena.

- Viime syksyn Metkon jälkeen syöttörullien kysyntä lähti hyvään vauhtiin ja tälläkin hetkellä tuotannosta on valmistumassa 50 rullaa mitkä sopivat Ponssen kouriin ja 30 rullaa John Deeren mitoilla. 

KiesiTech syöttörullia saa ostettua tällä hetkellä Ponssen huoltopalvelukeskuksista, Uittokalustolta sekä suoraan valmistajalta. 

- Rullia on mennyt nyt jo vientimarkkinoillekin, joten uskomme että kyseessä on hyvä tuote jonka valmistusmäärät kasvavat jatkossa, toteaa Kiesiläinen. 

Monitoiminen Kuormainlana

KiesiTechin innovatiivisesta ajattelusta hyvä esimerkki on Kuormainlana.

- Se syntyi siitä kun veljeni Hannu pyysi että keksikääs nyt joku ratkaisu kuormatraktorilla tapahtuvaan varastoalueiden tasoitteluun lahopöllin tilalle. Mietimme asiaa ja yhdistimme kaksi asiaa: Kuormainlanan avulla kuljetat vaikeasti sidottavan kuormainvaa´an testipunnuksen turvallisesti ajokoneen kyydissä pankoissa, sekä tasoitat varastoalueet tasaisiksi ja siisteiksi painavien koneiden jäljiltä, sanoo Kiesiläinen.

kiesi4.jpg

(kuva: Antero Kiesiläinen (vas.) ja Saku Tuhkalainen esittelevät uudesta CNC-työstökonekeskuksesta valmistuvia laadukkaita KiesiTech syöttörullien komponentteja.)

Konepajaan investoidaan

KiesiTech -tuotteiden valmistus tapahtuu Finconel Oy:n konepajassa Mikkelissä; omistajina ovat Saku Tuhkalainen, Martti Tuhkalainen ja Antero Kiesiläinen:

- Konepajassa tehdään koneistukset, hitsaukset ja KiesiTech tuotteiden kokoonpano sekä erilaisia metallialan alihankintatöitä. Laserilla tehdyt levyleikkeet ja särmäykset tulevat hyviltä alihankkijoilta. Olemme investoineet hiljattain mm. uuteen CNC-työstökonekeskukseen ja -sorviin pyörivillä työkaluilla.

kiesi5.jpg

(kuva: KiesiTech syöttörullat kuuluvat Ponssen huoltopalvelukeskusten valikoimaan. Ponssen johtoa kävi helmikuun alussa tutustumassa valmistuksesta vastaavan Finconel Oy:n konepajaan Mikkelissä.)

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Siirry arkistoon »