Kuljetus Swahne Oy: Ketjupurkukuljetuksia leijonakeulalla21.04.2019 18.01
Kuljetus Swahne Oy Tohmajärveltä ajaa metsäteollisuuden sivutuotteita ja hoitaa betoniteollisuuden kuljetuksia yli viidenkymmenen vuoden kokemuksella - tällä hetkellä ajossa on kolme kuorma-autoyhdistelmää. Reilu vuosi sitten käyttöön otettiin yrityksen historian ensimmäinen uusi MAN, mikä on ylittänyt sille asetetut odotukset. (kuva yllä: Kuljetus Swahne Oy:llä on ollut reilun vuoden ajossa MAN TGX 580 8x4 ketjupurkavana ja sivuaukeavana yhdistelmänä.) - Meille on tullut uutena kaikkia muita eri kuorma-automerkkejä, mutta MANista oli aiemmin kokemusta vain yhden käytetyn osalta: hankimme 2000-luvun alussa miljoonan ajetun rekkaveturin Venäjän hakkeen ajoon ja se pelasi hyvin. Nyt kun uuden auton hankinta tuli ajankohtaiseksi niin päädyimme MANiin, sillä se vakuutti ajo-ominaisuuksiltaan sekä moottorin käyttäytymiseltään kun kävimme koeajamassa esittelykäytössä ollutta puutavara-autoa, kertoilee kuljetusyrittäjä Jorma Swahne. (kuva: - MAN TGX on kaikin puolin ylittänyt sille asetetut odotukset, sanoo kuljetusyrittäjä Jorma Swahn.) Kaupat MAN TGX 580 8x4 autosta tehtiin K-Auton myyntipäällikkö Janne Laaksosen kanssa ja auto saatiin ajoon joulukuussa 2017. - K-Auton tarjoama kokonaisuus oli kaikin puolin järkevä. Yksi tärkeä asia siinä että investoinnissa päädyttiin MANiin oli se että Autotalo Hartikainen aloitti merkin huollon Joensuussa - lisäksi huollot hoituu myös Raskoneella. Tämän meidän uuden auton asiakasvarustelun sähköjen ym. osalta hoiti Hartikainen niin että mitään ei ole tarvinnut jälkikäteen säätää, vaikka kyseessä oli heidän ensimäin MAN-varustelu, toteaa Swahne. (kuva: Sahateollisuuden sivutuotteet puretaan voimalaitokselle ketjupurkuna kärryn ja auton perästä.) Ketjupurkavissa luotetaan LIPE -laatuun Auton sivuaukeavan ja ketjupurkavan LIPE -päällerakenteen teki Konepaja Antti Ranta. Perässä kulkee sivuaukeava ja ketjupurkava 6-akselinen, kääntyvällä takatelillä varustettu ykköspyöräinen LIPE vuosimalliltaan 2012. - Olemme jo pitkään luottaneet ketjupurkaviin LIPE -koreihin ja perävaunuihin. Rakenteet kestävät ja purkulaitteisto toimii haasteellisissakin olosuhteissa. Myös Konepaja Antti Rannan jälkimarkkinointi toimii ja apua saa nopeasti silloin kun sitä tarvii, kiittelee Swahne. (kuva: Kuljetus Swahne Oy:n kuljettaja Jukka Kervinen on tyytyväinen MANin ajo-ominaisuuksiin - myös tasokkaassa ohjaamossa viihtyy.) MAN näyttänyt leijonan kyntensä MANilla on ajettu reilussa vuodessa yli 330 000 kilometriä. - Meillä on autoilla aika kovat kilometrisuoritteet; jopa tällä sivuaukeavalla. Autot liikkuvat paljon mm. reiteillä Uimaharju-Varkaus-Imatra sekä Uimaharju-Puhos-Imatra. Kyydissä kulkee sahojen sivutuotteita kuten kuorta ja purua sekä betonipuolen lekasoraa ja valmistuotteita, mikä on mahdollista sivuaukeavan rakenteen ansiosta, sanoo Swahne. MAN TGX:n 580 hevosvoimainen moottori on osoittautunut aivan riittävän tehokkaaksi 74 tonnin kokonaispainoilla ajettaessa. - Moottorin vääntöalueet on hyvät ja voimaa löytyy aina sen mitä tarvitaan - MAN onkin osoittautunut hevosvoimiinsa nähden varsinaiseksi ihmemenijäksi. Ja kun tehomäärä on järkevä suhteessa ajotehtävään niin polttoainetaloudellisuuskin on kohdillaan, Swahne kommentoi. Saksalainen laatu on näkynyt luotettavuudessa: - Tekniikka on pelannut erinomaisesti. Me olemme kyllä pärjänneet hyvin aina kaikkien automerkkien kanssa mistä saa kiittää erittäin ammattitaitoisia kuljettajiamme, jotka ovat tyytyväisiä MANiin kaikin puolin. Kehuja auto saa ajo-ominaisuuksistaan sekä mm. vetopidostaan minkä ansiosta päästään liikkumaan haastellisissakin paikoissa huonoilla keleillä. Myös erittäin tasokkaan ohjaamon tasalämpöisyys kovilla pakkasilla miellyttää kuljettajia. (kuva: Ketjupurkava ja sivuaukeava 6-akselinen ykköspyöräinen LIPE -perävaunu on varustettu kääntyvällä takatelillä, mikä helpotta pitkän yhdistelmän sompailua tiukoissa paikoissa.)
(kuva: Konepaja Antti Rannan valmistama ketjupurkulaitteisto pelaa luotettavasti kaikissa tilanteissa.)
|