Kuljetus Swahne Oy: Ketjupurkukuljetuksia leijonakeulalla

21.04.2019 18.01

swahne1.jpg

Kuljetus Swahne Oy Tohmajärveltä ajaa metsäteollisuuden sivutuotteita ja hoitaa betoniteollisuuden kuljetuksia yli viidenkymmenen vuoden kokemuksella - tällä hetkellä ajossa on kolme kuorma-autoyhdistelmää. Reilu vuosi sitten käyttöön otettiin yrityksen historian ensimmäinen uusi MAN, mikä on ylittänyt sille asetetut odotukset.

(kuva yllä: Kuljetus Swahne Oy:llä on ollut reilun vuoden ajossa MAN TGX 580 8x4 ketjupurkavana ja sivuaukeavana yhdistelmänä.)

- Meille on tullut uutena kaikkia muita eri kuorma-automerkkejä, mutta MANista oli aiemmin kokemusta vain yhden käytetyn osalta: hankimme 2000-luvun alussa miljoonan ajetun rekkaveturin Venäjän hakkeen ajoon ja se pelasi hyvin. Nyt kun uuden auton hankinta tuli ajankohtaiseksi niin päädyimme MANiin, sillä se vakuutti ajo-ominaisuuksiltaan sekä moottorin käyttäytymiseltään kun kävimme koeajamassa esittelykäytössä ollutta puutavara-autoa, kertoilee kuljetusyrittäjä Jorma Swahne.

swahne2.jpg

(kuva: - MAN TGX on kaikin puolin ylittänyt sille asetetut odotukset, sanoo kuljetusyrittäjä Jorma Swahn.)

Kaupat MAN TGX 580 8x4 autosta tehtiin K-Auton myyntipäällikkö Janne Laaksosen kanssa ja auto saatiin ajoon joulukuussa 2017.

- K-Auton tarjoama kokonaisuus oli kaikin puolin järkevä. Yksi tärkeä asia siinä että investoinnissa päädyttiin MANiin oli se että Autotalo Hartikainen aloitti merkin huollon Joensuussa - lisäksi huollot hoituu myös Raskoneella. Tämän meidän uuden auton asiakasvarustelun sähköjen ym. osalta  hoiti Hartikainen niin että mitään ei ole tarvinnut jälkikäteen säätää, vaikka kyseessä oli heidän ensimäin MAN-varustelu, toteaa Swahne. 

swahne3.jpg

(kuva: Sahateollisuuden sivutuotteet puretaan voimalaitokselle ketjupurkuna kärryn ja auton perästä.)

Ketjupurkavissa luotetaan LIPE -laatuun

Auton sivuaukeavan ja ketjupurkavan LIPE -päällerakenteen teki Konepaja Antti Ranta. Perässä kulkee sivuaukeava ja ketjupurkava 6-akselinen, kääntyvällä takatelillä varustettu ykköspyöräinen LIPE vuosimalliltaan 2012.

- Olemme jo pitkään luottaneet ketjupurkaviin LIPE -koreihin ja perävaunuihin. Rakenteet kestävät ja purkulaitteisto toimii haasteellisissakin olosuhteissa. Myös Konepaja Antti Rannan jälkimarkkinointi toimii ja apua saa nopeasti silloin kun sitä tarvii, kiittelee Swahne. 

swahne6.jpg

(kuva: Kuljetus Swahne Oy:n kuljettaja Jukka Kervinen on tyytyväinen MANin ajo-ominaisuuksiin - myös tasokkaassa ohjaamossa viihtyy.)

MAN näyttänyt leijonan kyntensä

MANilla on ajettu reilussa vuodessa yli 330 000 kilometriä.

- Meillä on autoilla aika kovat kilometrisuoritteet; jopa tällä sivuaukeavalla. Autot liikkuvat paljon mm. reiteillä Uimaharju-Varkaus-Imatra sekä Uimaharju-Puhos-Imatra. Kyydissä kulkee sahojen sivutuotteita kuten kuorta ja purua sekä betonipuolen lekasoraa ja valmistuotteita, mikä on mahdollista sivuaukeavan rakenteen ansiosta, sanoo Swahne. 

MAN TGX:n 580 hevosvoimainen moottori on osoittautunut aivan riittävän tehokkaaksi 74 tonnin kokonaispainoilla ajettaessa. 

- Moottorin vääntöalueet on hyvät ja voimaa löytyy aina sen mitä tarvitaan - MAN onkin osoittautunut hevosvoimiinsa nähden varsinaiseksi ihmemenijäksi. Ja kun tehomäärä on järkevä suhteessa ajotehtävään niin polttoainetaloudellisuuskin on kohdillaan, Swahne kommentoi. 

Saksalainen laatu on näkynyt luotettavuudessa:   

- Tekniikka on pelannut erinomaisesti. Me olemme kyllä pärjänneet hyvin aina kaikkien automerkkien kanssa mistä saa kiittää erittäin ammattitaitoisia kuljettajiamme, jotka ovat tyytyväisiä MANiin kaikin puolin. Kehuja auto saa ajo-ominaisuuksistaan sekä mm. vetopidostaan minkä ansiosta päästään liikkumaan haastellisissakin paikoissa huonoilla keleillä. Myös erittäin tasokkaan ohjaamon tasalämpöisyys kovilla pakkasilla miellyttää kuljettajia.

swahne4.jpg

(kuva: Ketjupurkava ja sivuaukeava 6-akselinen ykköspyöräinen LIPE -perävaunu on varustettu kääntyvällä takatelillä, mikä helpotta pitkän yhdistelmän sompailua tiukoissa paikoissa.)

swahne5.jpg

(kuva: Konepaja Antti Rannan valmistama ketjupurkulaitteisto pelaa luotettavasti kaikissa tilanteissa.)

 

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »