Suomen Mobiilimurskaus Oy: 15 vuotta bioenergiaa oransseilla koneilla

20.04.2019 17.45

dopp1.jpg

Suomen Mobiilimurskaus Oy tuottaa energiamursketta ja haketta suurella volyymilla bioenergiateollisuuden käyttöön. Joensuun kupeesta Kiihtelysvaarasta käsin operoiva yritys urakoi laajalla alueella eteläisestä Suomesta Keski-Suomeen ja tietenkin kotikentällään Itä-Suomessa. 

(kuva yllä: Suomen Mobiilimurskaus Oy:n uusi Doppstadt DH-811 Puma haketti helmikuun lopulla rankaa Puhas Oy:n tontilla Joensuussa - valmis hake ajettiin Fortumille.)

Yrittäjä Timo Tahvanaisella tuli helmikuussa 2019 täyteen 15 vuotta bioenergia-alan toimijana: 

- Meillä on pitkät perinteet kuljetusyrittämisestä; isäni Tarmo aloitti aikanaan raakapuun kuljettamisen ja 1982 alettiin keskittymään hakekuljetuksiin. Itse olin mukana pennusta lähtien ja armeijasta pääsyn jälkeen 1988 näitä hommia olen tehnyt täysillä. Bioenergia-alalle siirtyminen muutti toiminnan luonnetta ja mukaan kuvioon astuivat murskaimet. Tänä päivänä meillä on käytössä kolme Doppstadt DZ 750 Kombi -murskaa, yksi järeä Doppstadt 910 -terminaalihakkuri, viime syksynä hankittu uusi Doppstadt DH-811 Puma -autohakkuri sekä Doppstadt 620 -rumpuseula. Ja pari päivää sitten investoimme käytettyyn Doppstadt 530 -murskaimeen. Kuorma-autokalusto koostuu Scania -hakeautoista ja murskansyöttöautoista - myös uuden autohakkurin alusta on Scania - joita meillä on yhteensä kahdeksan kappaletta. Lisäksi huoltoautoina on puolen kymmentä VW Crafteria ja Transporteria.

Vaikka kalusto on laadukasta ja tehokasta niin toiminnan tärkein selkäranka on ammattitaitoinen henkilökunta.

- Meitä on tällä hetkellä yhteensä viisitoista ja huippuporukka hoitaa hommat niin että asiakkaat ovat tyytyväisiä, kehuu Tahvanainen.

Metsäpään haketus tullut murskaamisen rinnalle

Suomen Mobiilimurskauksen tärkeimpiä asiakkaita ovat Stora Enso, Metsä Group, kunnalliset jäteasemat sekä uutena tekijänä Metsän Woima.

- Olemme perinteisesti keskittyneet puumateriaalien murskaukseen terminaaleissa mutta kolmisen vuotta sitten aloimme operoimaan myös metsähakkeen parissa. Siihen liittyy myös investointi uuteen autohakkuriin, millä tehdään pääasiassa korjuutähteitä hakkeeksi tienvarressa, toteaa Tahvanainen. 

dopp2.jpg

(kuva: Uudella autohakkurilla operoidaan pääasiassa metsäpäässä ja haketta tuotetaan korjuutähteistä; välillä toki kohdalle osuu edelleen rankakasojakin.)

Oranssiin luotetaan

Timo Tahvanainen on luottanut jo 15 vuoden ajan saksalaisiin oranssinvärisiin Doppstadt -koneisiin.

- Monipuoliseen käyttöön so- veltuva Doppstadt DZ 750 Kombi -kaksivaihemurska on ollut alusta saakka luottokone, millä pystyy tekemään huoletta kierrätyspuuta ym. materiaalia, missä on usein epäpuhtauksia. Nyt kun uuden autohakkurin hankinta tuli ajankohtaiseksi, oli päätös merkin suhteen helppo tehdä, sillä meillä on Doppstadtista hyviä kokemuksia ja lisäksi se on teknisesti tuttu kone. Myös huolloissa voidaan käydään eri koneissa osittain samoja osia kuten suodattimia ja teriä, perustelee Tahvanainen. 

Uusi autohakkuri on toimiva kokonaisuus

Uusi Doppstadt DH-811 Puma -hakkuri ja KESLA 1200T -ohjaamonosturi asennettiin uuden Scania R450 6x6*4 kuorma-auton päälle Arskan Koneen toimesta. 

- Ilomantsin miehet tekivät asennuksessa hienoa työtä ja ke- hittivät myös viisaita ratkaisuja päällerakenteeseen kuten jalkapalkkiin integroidut nosturin ohjaamoon turvallisesti vievät rappuset, nosturin lauhduttimen lämpöä käyttävä työkalulaatikko missä kuivuu rukkasetkin sekä vetolaatikko täydellisellä asentajan työkalupakilla, luettelee Tahvanainen. 

Hakkuri asennettiin ympäripyöriväksi, mikä oli Tahvanaiselle ehdoton vaatimus:

- Autohakkurilla pitää pystyä hakettamaan molemmilta puolelelta metsäautoteillä operoitaessa. Tämä Puma on järeän luokan autohakkuri mutta silti se saatiin auton päälle niin että sillä sopii liikkumaan metsässä. Omalla 390 kW Mercedes-Benzin moottorilla varustetun koneen metrin leveä rumpu ja suuri syöttöpöytä aggressiivisella nielulla ja tehokkaalla heittimellä takaa suuren kapasiteetin.  

Nosturiksi pakettiin ostettiin Petri Lievoselta väkevä KESLA 1200T, mitä Tahvanainen oli aikanaan valmistajan kanssa kehittämässä.

- Ensimmäinen valmistettu 1200T tuli meille murskansyöttöautoon kahdeksan vuotta sitten ja nyt tuli jo viides samanlainen. Ohjaamona on NTCabin valmistama XL-malli minkä markkinoille tuomisessa olimme aikanaan myös aktiivisesti mukana, kertoilee Tahvanainen. 

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »