Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17659933 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.5.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »30.5.2020 15:10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassaLue lisää »29.5.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallistaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.5.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »30.5.2020 15:10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassaLue lisää »29.5.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallistaLue lisää »

Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Tehdasvalmis autohakkuripaketti toimii luotettavasti

18.04.2019 14:01

mickos1.jpg

Haketuspalvelu J. Mickos Oy hankki ensimmäisen Bruks -hakkurin käyttöönsä vuonna 1979. Käsisyöttöisestä laikkahakkurista kehitys on kulkenut vuosikymmenten aikana nykyisiin tehokkaisiin autohakkureihin. 

(kuva yllä: Haketuspalvelu J. Mickos Oy:llä on pitkä kokemus autohakkureista. Viime kesästä lähtien käytössä on ollut uusi Bruks 806.2 PT Truck -autohakkuri, mikä on asennettu Volvo FH 650 hv 6x4 -kuorma-auton päälle ja nosturina on Kesla 2012. Bruksin tehtaalla rakennettu kokonaisuus on toimiva ja eikä siinä ole ollut mitään lastentauteja.)

Kesällä 2018 Haketuspalvelu J. Mickos päivitti hyvin palvelleen vuosimallia 2012 olleen Bruks 805.2 PT -autohakkurin uuteen Bruks 806.2 PT Truck -malliin. Kyseessä on alusta loppuun tehdasvalmisteinen, CE-merkitty autohakkuripaketti. Tarkka 3D-suunnittelu yhdessä asiakkaan kanssa varmistaa onnistuneen lopputuloksen ja juuri halutunlaisen lopputuloksen.

- Uudessa Bruksissa huomaa että kehityksessä on jälleen kuljettu eteenpäin. Tässä autohakkurissa tehdasvalmistuksen laatu on noussut aivan uudelle tasolle: kesästä lähtien on tehty viisi päivää viikossa haketta ihan tosissaan eikä koneessa ole ollut koko aikana yhtään teknistä ongelmaa - ei siis yhtään mitään. Myös Volvon alusta on pelannut luotettavasti ja siihen on tarvinnut tehdä vain kolme huolto-ohjelman mukaista öljynvaihtoa. Olen välillä oikein ihmetellyt, miten hienosti kaikki pelaa - tämä uusi Bruks on hemmetin hyvä kokonaisuus, kehuu Jonas Mickos.

Kokonaisuus tehtiin juuri tarpeeseen

Mickos oli aktiivisesti mukana autohakkurin suunnitteluvaiheessa Bruksin tehtaan ja maahantuoja Sawcenterin kanssa.

- Kokonaisuudesta tuli juuri tarpeisiimme vastaava. Kun hakkurilla oli tehty hetken töitä, halusin muuttaa paria pikku asiaa rakenteissa ja tehdas hoiti ne nopeasti halutunlaisiksi, sanoo Mickos. 

mickos2.jpg

(kuva: Kuorma-auton ohjaamo on erittäin tasokas työpaikka hakkurin käyttäjälle. Bruksin toimintoja ohjataan keskitetysti kosketusnäytöltä. Käyttöjärjestelmä on helppo ja selkeä, vaikka informaatiota on tarjolla paljon.)

Tekniikka kehittyy

Yhdeksän kuukauden käytön jälkeen Mickos on huomannut uudessa koneessaan paljon asioita, mitkä ovat paremmin kuin aiemmissa autohakkureissa.

- Hakkuri on järeämmästä teräksestä tehty minkä huomaa mm. siinä että syöttöpöytään ei tule lommoja jos siihen osuu kouralla. Tässä Bruksissa meillä on nyt ns. combi-rumpu jaetulla kahdella 42 cm terällä kun aiemman koneen rumpu oli progressiivinen. Combi-rumpu syö puuta paremmin ja syntyvä hake on hieman karkeampaa mutta tasalaatuisempaa. Nyt hakkuri ei roiski yhtään haketta lavan yli sillä portaattomasti säätyvä hydrostaattinen heitin pitää hakesuihkun aina tasaisena ja haketorven saa sädettyä ylös/alas, analysoi Mickos. 

Hakkurin syöttö tapahtuu Mickoksen Bruksissa mukavasti Volvon viihtyisästä ohjaamosta, minkä muutostyöt toteutti Auto-Kirmola ennen varsinaista hakkurin asennustyötä Bruksilla.

- Ohjaamon muutos on tehty nyt todella laadukkaasti. Iso yhtenäinen takaikkuna takaa esteettömän näkyvyyden joka suuntaan. Ohjaamo on muutostyön jälkeen myös erittäin hiljainen ja vesitiivis. Ilmatoimisessa ergonomisessa istuimessa jalkatuki kääntyy toiveeni mukaan penkin, mukana minkä ansiosta niska- ja jalkasäryt ovat vähentyneet pitkiä vuoroja hakettaessa, sanoo Mickos.

Syöttötyössä Kesla 2012 nosturi on osoittautunut juuri oikeaksi valinnaksi:

- Pitkä ulottuma tehostaa syöttämistä ja tämä uusi Kesla on paljon pehmeämpi käytökseltään kuin aiemmat nosturimme. Ja pääpuomissa on paineakulla toteutettu jousitus mikä ottaa tehokkaasti huojumiset pois.

29.05.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
30.05.2020 15:10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa
29.05.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista
29.05.2020 12:11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajana
29.05.2020 9:44Lakiluonnos joutoalueiden metsitystuesta lausunnolle
28.05.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista
28.05.2020 9:12Puun energiakäyttö ennätyslukemiin vuonna 2019
28.05.2020 8:00Metsä Fibren Rauman sahan maanrakennustyöt ovat käynnistyneet

Siirry arkistoon »