Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17603288 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.5.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »26.5.2020 10:42Turvaistuintestissä hittejä ja hutejaLue lisää »25.5.2020 10:40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

22.5.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »26.5.2020 10:42Turvaistuintestissä hittejä ja hutejaLue lisää »25.5.2020 10:40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020Lue lisää »

Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyläverkkoon ja liikennejärjestelmään on laskussa

17.04.2019 11:05

Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin Suomessa on kauttaaltaan hieman heikentynyt. Asia selviää Väylän tutkimuksesta, joka tehdään kahden vuoden välein. Tutkimukseen vastasi vuoden alussa yli 1 700 elinkeinoelämän edustajaa.

Kyselyn tuloksista selvisi muun muassa, että elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin on hieman laskenut vuodesta 2017 ollen lähempänä aiempien vuosien 2013 ja 2015 arvosanoja. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat kauppamerenkulun väyliin, tyytymättömimpiä taas tieverkkoon. Vastaajista 42 % arvioi tiekuljetusten kasvavan tulevaisuudessa.

Vahvuutena kyselyssä nousi esiin kuljetusaikojen täsmällisyyden ja ennustettavuuden korkea taso sekä hyvät edellytykset vaarallisten aineiden kuljetuksiin tieverkolla. Rataverkon vahvuuksina on rataverkon laajuus ja turvallisuus.

Tulosten perusteella tärkeimpinä kehityskohteina on pidettävä kuljetusolosuhteiden parantamista pääväylien ulkopuolella muilla valta- ja kantateillä sekä muulla tiestöllä ympärivuorokautisesti ja -vuotisesti. Rataverkon kunto taas on tärkein kehittämiskohde, kun tarkastellaan vastaajien tyytyväisyyttä rataverkon palvelutasoon.

Tienhoitokysely.png

Väylärahoituksen tilanne näkyy elinkeinoelämän vastauksissa

Tutkimuksen tuloksista välittyy väylärahoituksen merkitys. Liikenneväylien korjausvelkaohjelma ja perusväylänpidolle myönnetty lisärahoitus vaikuttivat väylien kuntoon positiivisesti. Lisärahoituksen myötä korjausvelan kasvu pysäytettiin. Tämä näkyi vuoden 2017 kyselyssä elinkeinoelämän myönteisenä palautteena. Silloin arviot paranivat aikaisemmista vuosista.

Lisärahoituksen loputtua korjausvelka on taas lähtenyt nousuun. Tämä näkyy muun muassa elinkeinoelämän palautteissa tyytyväisyyden laskuna. Jotta väylien riittävä kunnossapitotaso voitaisiin varmistaa, tulee vuosittaisen perusväylänpidon budjetin olla vähintään 300 miljoonaa nykyistä suurempi.

Tutkimuksen tuloksiin voit tutustua tarkemmin tästä.

22.05.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
26.05.2020 10:42Turvaistuintestissä hittejä ja huteja
25.05.2020 10:40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020
25.05.2020 8:12Lasten ja nuorten Vapapäivä-kalastustapahtuma järjestetään 5. syyskuuta
25.05.2020 8:00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat 7,0 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta
24.05.2020 13:00EU:n biodiversiteettistrategiassa hyvät tavoitteet - toteutus kaipaa hiomista
24.05.2020 12:22Metsähallituksen ansiomerkit myönnettiin tärkeille yhteistyökumppaneille
24.05.2020 11:00DAF käynnisti kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla
23.05.2020 13:00Uusi tieliikennelaki vaikuttaa matkailuautojen nopeuksiin
23.05.2020 7:00Policy brief: Uuden metsätalouden kannustinjärjestelmän tulee ottaa nykyistä paremmin huomioon suometsien hoidon ympäristövaikutukset

Siirry arkistoon »