Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13802369 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

24.7.2019 8:34UPM investoi UruguayssaLue lisää »23.7.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöönLue lisää »23.7.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaanLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

24.7.2019 8:34UPM investoi UruguayssaLue lisää »23.7.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöönLue lisää »23.7.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaanLue lisää »

Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyläverkkoon ja liikennejärjestelmään on laskussa

Share |
17.04.2019 11:05

Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin Suomessa on kauttaaltaan hieman heikentynyt. Asia selviää Väylän tutkimuksesta, joka tehdään kahden vuoden välein. Tutkimukseen vastasi vuoden alussa yli 1 700 elinkeinoelämän edustajaa.

Kyselyn tuloksista selvisi muun muassa, että elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin on hieman laskenut vuodesta 2017 ollen lähempänä aiempien vuosien 2013 ja 2015 arvosanoja. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat kauppamerenkulun väyliin, tyytymättömimpiä taas tieverkkoon. Vastaajista 42 % arvioi tiekuljetusten kasvavan tulevaisuudessa.

Vahvuutena kyselyssä nousi esiin kuljetusaikojen täsmällisyyden ja ennustettavuuden korkea taso sekä hyvät edellytykset vaarallisten aineiden kuljetuksiin tieverkolla. Rataverkon vahvuuksina on rataverkon laajuus ja turvallisuus.

Tulosten perusteella tärkeimpinä kehityskohteina on pidettävä kuljetusolosuhteiden parantamista pääväylien ulkopuolella muilla valta- ja kantateillä sekä muulla tiestöllä ympärivuorokautisesti ja -vuotisesti. Rataverkon kunto taas on tärkein kehittämiskohde, kun tarkastellaan vastaajien tyytyväisyyttä rataverkon palvelutasoon.

Tienhoitokysely.png

Väylärahoituksen tilanne näkyy elinkeinoelämän vastauksissa

Tutkimuksen tuloksista välittyy väylärahoituksen merkitys. Liikenneväylien korjausvelkaohjelma ja perusväylänpidolle myönnetty lisärahoitus vaikuttivat väylien kuntoon positiivisesti. Lisärahoituksen myötä korjausvelan kasvu pysäytettiin. Tämä näkyi vuoden 2017 kyselyssä elinkeinoelämän myönteisenä palautteena. Silloin arviot paranivat aikaisemmista vuosista.

Lisärahoituksen loputtua korjausvelka on taas lähtenyt nousuun. Tämä näkyy muun muassa elinkeinoelämän palautteissa tyytyväisyyden laskuna. Jotta väylien riittävä kunnossapitotaso voitaisiin varmistaa, tulee vuosittaisen perusväylänpidon budjetin olla vähintään 300 miljoonaa nykyistä suurempi.

Tutkimuksen tuloksiin voit tutustua tarkemmin tästä.

24.07.2019 8:34UPM investoi Uruguayssa
23.07.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöön
23.07.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaan
23.07.2019 8:00IVECO - I'm Unstoppable - Olen pysäyttämätön
22.07.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttä
22.07.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttia
22.07.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9:00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia

Siirry arkistoon »