Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13370229 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.6.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisenaLue lisää »16.6.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti HeinoselleLue lisää »16.6.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.6.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisenaLue lisää »16.6.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti HeinoselleLue lisää »16.6.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessäLue lisää »

Uuden Actrosin asiakastesteissä hyviä kokemuksia

Share |
11.04.2019 14:13

vahala_actros.jpg

Suomalainen Vähälä Yhtiöt on mukana Mercedes-Benz Trucksin eurooppalaisissa Actros-asiakastesteissä, ja kokemukset autosta ovat jo tähän mennessä erittäin lupaavia.

Elias Salonen on yksi ensimmäisistä kuljettajista, joka testaa uutta Actrosia Suomen talvessa. Yhtiön testaama Actros on varusteltu alan huipputeknologialla; mukana ovat esimerkiksi Active Drive Assist -ajoavustin, joka mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen sekä MirrorCam-kamerajärjestelmä, joka korvaa normaalit pää- ja laajakulmapeilit. ”Näytöt ovat suoraan näkökentässäni. Mikään peili ei peitä näkyvyyttä etuviistoon. Kameran kuva kääntyy sisäkaarteessa mukana, ja näytön laajakulmakuvassa näen myös kaarteissa hyvin toisen perävaunun perän. Näen aina, mitä perävaunun ympärillä tapahtuu”, kuljettaja Elias Salonen (20) kiittää.

Vähälän testiautolla ajetaan päivittäin noin 900 kilometrin lenkki. Yritykselle tärkeä arvo on kuljetusten turvallisuus, ja siksi niihin hankitaan aina kuljettajan avustinjärjestelmät. Työssä ja matkojen aikataulutuksessa tukevat Actrosin älykäs vakionopeudensäädin ja vaihteistonohjausjärjestelmä PPC (Predictive Powertrain Control), ABA 5 -jarruavustin (Active Brake Assist 5) sekä Actrosin Multimedia Cockpit. ”Näen Multimedia Cockpitin näytöstä, mikä nopeusrajoitus liikenneympyrässä on voimassa ja miten kaukana olen vielä ympyrästä. Tämä on yksinkertaisesti coolia”, Salonen toteaa. Kaksi kolmasosaa Vähälän 65 vetoautosta on Mercedes-Benzejä, joille on solmittu myös huolenpitosopimukset Uptime-palveluineen. Lue koko juttu: https://roadstars.mercedes-benz.com/fi_FI/magazine/2019/roadstars-exclusive/elias-salonen-tests-the-new-actros-in-the-finnish-winter.html

Sideguard Assist -avustin ja MirrorCam: täydellistä ryhmätyötä

Uuden Mercedes-Benz Actrosin turvallisuus kevyimmälle liikenteelle on noussut kokonaan uudelle tasolle uusimman teknologian ansiosta. Auton tuntumassa liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä suojaavat erityisesti Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin sekä MirrorCam-kamerajärjestelmä. Vuodesta 2016 lähtien saatavana ollut sivuvalvonta-avustin minimoi törmäysriskit varsinkin oikealla, apukuljettajan puolella, kun auto vaihtaa kaistaa tai kääntyy risteyksessä oikealle. Toistaiseksi järjestelmä on varoittanut kuljettajaa välkkyvällä ledivalolla ohjaamon A-pilarissa, mutta uusin versio hyödyntää MirrorCam-näyttöä ja varoittaa kuljettaa näytöllä vilkkuvalla varoituskolmiolla, mikäli auton sivulla havaitaan paikallaan pysyvä tai liikkuva kohde ennen auton siirtymistä sivuttaissuunnassa. Vastaavasti järjestelmä varoittaa kuljettajaa vasemmalle käännyttäessä, jos perävaunun takakulma uhkaa muita tielläliikkujia.

Sivuvalvonta-avustimen toiminta perustuu kahteen lyhyen kantaman tutka-anturiin, jotka on sijoitettu auton oikealle kyljelle taka-akselin eteen. Anturit valvovat autoa koko sen kyljen mitalta sekä kahden metrin matkana auton eteen ja taakse. Järjestelmä toimii sekä puoliperävaunullisissa autoissa että 18,75-metrisissä täysperävaunuyhdistelmissä. MirrorCam-näytöt on asennettu kiinteästi ohjaamon A-pilareihin; näin eliminoidaan vaaratilanteet, jotka johtuvat auton väärin suunnatuista peileistä. Lisäksi kuljettajaa tukee kameran laajakulmakuva käännöksissä ja peruutuksissa.

16.06.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisena
16.06.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti Heinoselle
16.06.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä
16.06.2019 9:00Sanna Marinista liikenne- ja viestintäministeri
15.06.2019 15:01KATSO TÄSTÄ TULOKSET! Saku Simpanen on Puunkuormaajamestari 2019 - hopeaa otti Sami Eklund ja pronssia Kari Heinonen
15.06.2019 12:55Leo Koikkalainen on veteraanien Suomen mestari Puunkuormauksessa
15.06.2019 12:22Jonna Matikainen voitti Puunkuormauksen naisten sarjan Suomen mestaruuden 2019
15.06.2019 12:11Sateinen alkukesä auttoi metsänistutusta Etelä-Suomessa
15.06.2019 10:11Moottorisahauksen SM-kilpailun tulokset 14.6.2019 Lusto
15.06.2019 9:22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla

Siirry arkistoon »