Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13390336 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.6.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussaLue lisää »17.6.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardiLue lisää »17.6.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan MalmössäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.6.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussaLue lisää »17.6.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardiLue lisää »17.6.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan MalmössäLue lisää »

Kansainvälisten maantiekuljetusten sähköiset rahtikirjat käyttöön Suomessa

Share |
08.04.2019 8:20

liikennelaskenta1.jpg

Maantiekuljetusten rahtikirjat sähköistyvät 11.4.2019 alkaen, kun kansainvälisen maantiekuljetussopimuksen (CMR) sähköistä rahtitietoa (eCMR) koskeva ratifiointiprosessi saadaan vahvistettua Suomessa tiekuljetussopimuslain muutoksella. Sähköiset rahtikirjat sujuvoittavat kuljetusten eri osapuolten välistä tiedonvaihtoa.

”Sähköisen rahtitiedon käytön mahdollistaminen on iso edistysaskel maantielogistiikkasektorille ja siihen liittyville osapuolille. Kotimainen rahtikirja säilyy entisellään, sähköinen formaatti on toki siinäkin mahdollinen. eCMR-lisäpöytäkirjan mukaisen sähköisen rahtikirjan käyttöä kannattaa myös harkita alkuperäisesti kotimaisissa kuljetuksissa, sillä sama tavaraerähän voi olla sekä kotimaisen että kansainvälisen kuljetusketjun osa”, sanoo Traficomin ammattiliikenteen ja kuljetusten johtava asiantuntija Mikko Västilä.

Kuljetus- ja huolintayritykset voivat tuottaa omat ratkaisunsa sähköisen rahtikirjan toteuttamiseksi tai ottaa käyttöön kaupallisten toimijoiden ratkaisuja. Ratkaisevaa on, että ratkaisu on oltava CMR-sopimuksen, eCMR-lisäpöytäkirjan sekä Suomen tiekuljetussopimuslain mukainen.

”Olemme Euroopan Unionissa muodostamassa sähköiselle rahti-informaatiotuotannolle minimivaatimustasoa (eFTI=Electronic Freight Transport Information) ja siksi Suomessa ei olla tekemässä tässä vaiheessa kansallista erityissääntelyä rahti-informaatiolle tai sen tuotannolle”, toteaa Västilä.

Kansainvälisten ja Euroopan yhteisön alueella tapahtuvien maantiekuljetusten yhteydessä on myös huomioitava, että niissä maissa, joissa ei vielä ole ratifioitu eCMR-lisäpöytäkirjaa, on käytettävä paperista rahtikirjamuotoa. Suomesta länteen mm. Ruotsi ja Saksa ovat tällaisia valtioita. Viro, Latvia ja Liettua sen sijaan ovat ratifioinnin jo tehneet.

”11.4. alkaen CMR-sopimuksen mukainen sähköinen rahtikirja toimii myös raskaan liikenteen ja kuljetusten valvonnan välineenä ja se mahdollistaa myös entistä tehokkaamman epäterveen kilpailun ja harmaan talouden torjunnan”, kertoo Västilä.

CMR (Convention on the contract for the International Carriage of Goods by Road) on kansainvälinen maantiekuljetussopimus (55 valtiota), jota hallinnoi YK:n Euroopan talouskomissio UNECE. Kaikki kansainvälinen maantiekuljetus sopijavaltioiden alueella tapahtuu kyseisen sopimuksen velvoittamana.

17.06.2019 17:23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17:09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16:11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä
17.06.2019 9:55Subaru tuo markkinoille nelivetoisen sähköauton
17.06.2019 9:50Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019
17.06.2019 9:45Uusi MasterTig - tehokas TIG-hitsauksen mestari
16.06.2019 12:33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisena
16.06.2019 12:01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti Heinoselle
16.06.2019 11:00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä
16.06.2019 9:00Sanna Marinista liikenne- ja viestintäministeri

Siirry arkistoon »